אתרוג | אדר ב - תשעד | דצמבר 2013 | גליון 63 - page 48

אדר ב׳ תשע"ד
48
לדבר
בלי מילים
הפנטומימאי עופר גורן סבל
בילדותו מגמגום קל וקושי בהיגוי
האותיות השורקות. אהבתו למשחק
ולפנטומימה, שבהם הדגש הוא על
שפת הגוף והבעות הפנים, עזרה
לו להשתחרר מקשיי הדיבור
ע
ופר גורן נולד וגדל בבית שמש להורים
יוצאי מרוקו. אביו עלה בגיל עשר
במסגרת עליית הנוער לקבוצת יבנה,
התרשם עמוקות מדמותו של הרב גורן זצ"ל,
ושינה את שם המשפחה שלו ממיגרס לגורן.
בילדותו הוא התקשה בדיבור. "היו לי קצת
בעיות בהיגוי. סבלתי מגמגום והיה לי קושי
בהיגוי באותיות השורקות", הוא נזכר, ומוסיף
כי הקושי בדיבור גרם לבעיות שנפתרו הודות
לאהבתו למשחק. "סבלתי מחוסר ביטחון
עצמי ואחד הכלים שעזר לי להשתלב היה
המשחק. בגללו נעשיתי אהוד על החבר'ה".
לקחת את הכישרון
לכיוון חינוכי
התפנית במעמדו החברתי של עופר הגיעה
בחטיבת הביניים בישיבת בני עקיבא במושב
נחם. "המדריכים היו דודים שלי ונתנו לי
הזדמנות לבטא את עצמי על הבמה. ההצגה
הראשונה שהופעתי בה הייתה 'המפוזר מכפר
אז"ר'. קיבלתי תפקיד משני שהפך לראשי
ובעקבות ההצלחה כיכבתי בכל ההצגות".
המשחק עזר לעופר להתגבר על הבעיות
פשר לי לדבר בצורה
ִ
בדיבור. "המשחק א
מוגזמת, בקול גבוה ובחוזקה, כחלק מהדמות
בהצגה, ללא לחץ של מחשבה מה אני אומר
בזמן שאני מדבר. את המלל הכרתי והתכוננתי
אליו, דיברתי לפי הקצב והמנגינה שרציתי,
ובנוסף שיחקתי בהטעמה. האנשים צחקו
אבל לא עליי, כך שהפגיעות והחשש לדבר
פינו את מקומם לתחושה של ביטחון עצמי
ולהערכה מהחברים. מרגע שלא היה לחץ,
יכולתי לנשום נכון ולתכנן מה אני אומר.
הגמגום נעלם. ולאחר מכן התאמנתי על היגוי
האותיות השורקות".
הזדמנות נוספת ניתנה לו בבני עקיבא. לבית
שמש הגיעה קומונרית, נאוה גור, שעודדה את
החניכים להצטרף לחבריא ב'. גורן: "חבריא
ב' הייתה בשבילי הפעם הראשונה לפעילות
משותפת עם בנות. עד אז למדתי במסגרות
של בנים. זו הייתה תפנית מעניינת כי המפגש
חידד ופיתח צדדים באישיות שלי. בנות
השירות הלאומי שהשתלבו בסניף באו למלא
שליחות בעיירת פיתוח עם דימוי נמוך, ולפתע
גילו חבורה מלוכדת תוססת ושמחה, בעלת
פוטנציאל אנושי גדול. כולם היו מוכשרים,
כשהמיוּחדות של כל אחד באה לידי ביטוי.
כדי למשוך עניין היינו עושים פעילויות בערב
שבת דווקא במרכז המסחרי, בריכוז נוער
הברזלים. כל פעילות כללה הצגה וצחוקים
אבל ידענו גם להיות רציניים כשצריך. חבריא
ב' נתנה לי את החיבור לבית שמש".
באמצע כיתה י"ב הוא הרגיש צורך לפרוץ
מחסומים, החל ללמוד תנועה וריקוד אבל
בסופו של דבר החליט ללכת לישיבת הסדר.
"כך היה מקובל, זה מה שעושים החבר'ה
הטובים, ובעיקר כדי לומר לעצמי שניסיתי.
כאילו הפוך על הפוך – משם צמחה האמנות
שלי לכיוון חינוכי".
גילה את עוצמת הלימוד
בישיבת ימית
עופר למד בישיבת ההסדר ימית, בה הוא
גילה לדבריו את משמעות הלימוד. "הייתה לי
מחשבה שהלימוד חוסם ומקבע, אבל בישיבת
ימית גיליתי עד כמה הלימוד נותן תעצומות
נפש והשראה". בישיבת ימית, כך הוא אומר,
גם החלה הקריירה האמנותית שלו. "בחודש
הפנטומימאי עופר
גורן מתכונן להופעה
צילמה: מירי צחי
§
כתבה: בת שבע פומרנץ
1...,49,50,51,52,53,54,55,56,57,58 38,39,40,41,42,43,44,45,46,47,...68
Powered by FlippingBook