אתרוג | אדר ב - תשעד | דצמבר 2013 | גליון 63 - page 39

אדר ב׳ תשע"ד
39
אמונה רוזנבלום. הר מאיים
בהירה רוזנבאום,
אולפנת כפר פינס
מרים נעמן,
אולפנת צבייה, אשקלון
נפתחו מגמות חדשות
מרים נעמן, מורה באולפנת צבייה באשקלון
ומדריכה במחוז דרום, סיפרה שיש עלייה
משמעותית בבקשות לפתוח מגמות אמנות:
"יש התעוררות. נפתחו מגמות באילת,
בחלוצה, בשדות הנגב והיד עוד נטויה.
הרבה מהפניות באות מאולפנות שגילו את
הפוטנציאל של מגמות אמנות לגיוון, לתוספת
עניין ולהתחדשות".
אחד הביטויים לשינוי הוא היחס לבחינות
בגרות באמנות. מרים: "פעם היינו מקבלות
את טופסי הבחינות הלא נכונים. היום הבעיה
כבר לא קיימת. החומר בבגרות מותאם לנו.
כל תלמידי המגמות ניגשים היום לבחינות
בגרות באמנות וההורים פתוחים יותר ויותר.
הם חושבים שחשוב להשקיע בנפש ומבינים
את הרצון של הבנות ללמוד אמנות".
כרמלה הלה מאולפנת נוה שרה הרצוג בבני
ברק מוסיפה: "אמנות זה לא מקצוע שבו
לומדים חומר למבחן. זה מקצוע שדורש
לעשות חקר פנימי, לעבור תהליך. כל אחת
והעולם שלה, הדימויים שלה והפירושים שלה.
יש הורים שחושבים שהכי חשוב זה הבגרות
בשביל האוניברסיטה, יש גם הורים שמבינים
שהיתרון של לימודי אמנות בתיכון הוא שהם
מאפשרים לעבור תהליך של פיתוח אישי".
לדברי כרמלה, המלמדת אמנות כ-62 שנה,
לשיעורי האמנות יש היבט תרפויטי: "אנחנו
המורות מוצאות את עצמנו מטפלות במצבים
אישיים מאוד בחיי הבנות. הן עוברות
תהליך כאשר הן בודקות נושאים רגישים.
כמורה ותיקה לאמנות אני יכולה לראות את
ההתפתחות. בהתחלה החיבור בין אמנות
לדת היה נושא שהציק לרבים, אבל עם השנים
התפתחה בבתי הספר הדתיים אמנות ברמה
מדהימה, ואי אפשר לסווג אותה כדתית או לא
דתית. נכון שיש נושאים שאי אפשר לעסוק
בהם, אבל אפשר לעסוק במהות, במופשט. גם
נושא רגיש כמו נשיקה יכול להיות מופשט,
יקירה רודאף. חרם
בהירה רוזנבאום, מורה
באולפנת כפר פינס:
"בוגרות מגמות אמנות
מתקבלות לאוניברסיטה
כמו בוגרות כל מגמה
אחרת. הסטריאוטיפ
שאמנות זה לחלשים כבר
לא קיים. במגמת אמנות
אצלנו יש בנות שלומדות
מתמטיקה בהיקף של
5 יחידות לימוד. הן
מוכשרות מאוד ולומדות
אמנות כי התחום מאתגר
אותן, הן עוברות תהליכים
משמעותיים תוך כדי
תהליך עיבוד החומר"
1...,40,41,42,43,44,45,46,47,48,49 29,30,31,32,33,34,35,36,37,38,...68
Powered by FlippingBook