אתרוג | אדר ב - תשעד | דצמבר 2013 | גליון 63 - page 55

אדר ב׳ תשע"ד
55
צים החלו לממש את מדיניות הפתרון הסופי.
ו
האלבום סוקר את שנות ה 05 והקמת המ
-
סד, ואירועים מכוננים כגון משפט אייכמן,
בניית היכל השמות שבו מרוכזים שמות
קורבנות השואה, ועד בניית מערכת המח
ב
שוב שלו. האלבום עשיר בעשרות תמונות,
המציגות את התפתחות המוסד ואת מאות
האורחים הידועים שפקדו אותו במהלך
שנות קיומו.
כאב בשר ודם
קובץ מאמרים על גוף החולה הסובל, מאת
אורית מיטל ושירה סתיו (עורכות), דביר
והוצאת מסה קריטית, 953 עמ'
האם אנו מעוניינים ללמוד אודות הכאב
דבר מלבד הפרקטיקה של הדרכים להימנע
ממנו? האם יש מה לדעת עליו מלבד הפחד?
על אלה ועוד עונה שורת מאמרים, שנכת
ב
בו בעקבות כנס שנערך באוניברסיטת
בן-גוריון בנגב באביב 6002, בידי חוקרים
מדיסציפלינות שונות. אלה חקרו את מס
ב
לולי הכאב בהיסטוריה האנושית - בספרות,
באמנות ובאמצעי התקשורת, במסדרונות
בתי החולים, במרפאות הכאב, במחלקה
האונקולוגית, בחדרי ניתוח.
רוב המאמרים עוסקים במחסום השפה וב
ב
קושי לבטא כאב בכלים מילוליים. חלקם
מתעניינים במושגי הטראומה ובקטגוריה
של העדות. רובם ככולם דנים במיסוד הכאב
על ידי מוסדות פוליטיים, כלכליים, חבר
ב
תיים ותקשורתיים, מתארים שינויים בת
ב
פיסות הכאב לאורך ההיסטוריה ונעים על
התפרים, החמקמקים לעתים, שבין תחושות
הכאב והעונג.
אחת מן השאלות המרכזיות העולות במאמ
ב
רים היא בנוגע ליחסנו אל כאבו של הזולת.
הרי לעולם איננו יכולים לחוש בוודאות את
כאבו של האחר. לצד אלה, יש בנו תשוקה
להיוודע למתרחש בגופו ובנפשו של הזולת
ולהתגייס לעזרתו. כל זאת בתוך מציאות
אשר פועלת במלוא העוצמה כדי להקהות
את מנגנוני הקשב וההזדהות שלנו, לעשות
אותנו אדישים ככל הניתן כלפי זולתנו.
מקום בפרשה
גיאוגרפיה ומשמעות במקרא, מאת יואל אלי
־
צור, ידיעות ספרים, 084 עמ'
הספר של פרופ' יואל אליצור מציע חקר
מקומות ושמות המופיעים במקרא, על
פי מפות ומסמכים היסטוריים ומדרשים.
אליצור לא מהסס לתהות על מקומו של גן
העדן, על פי שמות הנהרות שיוצאים ממנו,
ופורש גם את כל השמות של העיר ירוש
ב
לים, כפי שהם מופיעים במקורות – ירוש
ב
לם, שלם, צדק, יבוס, ציון, עיר הצדק, ואינו
נרתע מלהעלות השערות, ולהשתמש בתע
ב
תיקים מתרבויות אחרות. הוא מחבר אותנו
אל חיפה הקדומה, ואל תל אביב הוא חוזר
מזו של הרצל אל המקום אשר הייתה בבבל
הקדומה. הספר בנוי לפי פרשות השבוע,
ובסופו מספק אינדקס עם פירוט לפי המקו
ב
מות, כך שמתאפשר לקורא להתעמק בספר
בשתי דרכים, אם בצמוד לתפילה או בעת
טיול במקום מסוים.
אלתרמן
ביוגרפיה, מאת דן לאור, עם עובד ספרית אפ
־
קים, 982 עמ'
הסיפור על אלתרמן הוא סיפורם של דור
ושל תקופה: חיי היישוב מאז תחילת שנות
השלושים, מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט, מל
ב
חמת העולם השנייה, השואה, ימי המאבק
וההעפלה, הקמת המדינה ומלחמת הע
ב
צמאות, חיי היום־יום של מדינת ישראל,
ובכלל זה סדרה של אירועי מפתח שעיצבו
את צביונה. במשך כמעט ארבעים שנה היה
מחברו של השיר המיתולוגי "מגש הכסף"
לאחד המנסחים הרהוטים ביותר של רוח
התקופה.
הספר מגולל את עלילת חייו של נתן אלתר
ב
מן מאז לידתו בוורשה ב־0191, עלייתו לארץ
עם הוריו ב־5291, שהייתו לצורכי לימודים
בצרפת בשנים 9291-2391 וחזרתו אל עירו
האהובה תל אביב, ששם דרך כוכבו ושבה
קנה לו מעמד של משורר לאומי. אלתרמן,
שהיה בערוב ימיו ממייסדיה של התנועה
למען ארץ ישראל השלמה, הותיר אחריו עם
מ
ב מותו ב 0791 חלל ריק, וספק אם זה הת
לא עד היום. הספר מפגיש את הקורא עם
שירתו הענפה, עם המחזות שכתב ועם אלה
שתרגם, עם "הטור השביעי", מדור הקבע
שלו בעיתון דבר, וכן עם שירי הזמר והפז
ב
מונים פרי עטו, דוגמת "כלניות" או "אליפ
ב
חם עד עצם היום הזה.
ֵ
לט", שלא נס ל
יורם קירש, חפץ תחת השמים
תכלית החיים והדרך אל האושר על פי
ספר קהלת, ידיעות ספרים, 891 עמ'
דוד דישון, ספקן באמונתו יחיה
יהדות לאדם הביקורתי, הוצאת
ראובן מס, 302 עמ'
יהודה נאמן, שערי תשובה ומסילת
ישרים
מוטיבים מקבילים, הוצאת מוסד
הרב קוק, 711 עמ'
טובה כהן (עורכת), אשה ויהדותה
שיח פמיניסטי-דתי עכשווי, הוצאת
ראובן מס, 272 עמ'
נירית שלו-כליפא, חלומות ודיפלומ
־
טיה בארץ הקודש
קונסולים אמריקנים בירושלים
במאה ה-91, הוצאת יד יצחק בן-
צבי, 461 עמ'
זיוה שמיר, המשורר, הגבירה והשפחה
ביאליק בין עברית ליידיש, הקיבוץ
המאוחד, 953 עמ'
נעמי סילמן-אלגאוי, המשמעות הסמ
־
לית של היין בתרבות היהודית
הקיבוץ המאוחד וספריית הילל בן
חיים, 481 עמ'
בקצרה
1...,56,57,58,59,60,61,62,63,64,65 45,46,47,48,49,50,51,52,53,54,...68
Powered by FlippingBook