- page 94

מכרזים
( - המבט המשפטי
Public Private Partnership
)
PPP
פרויקטים בשיטת
ד
בשנות ה 08 של המאה הקודמת פיתחה וקי
־
מה ראש ממשלת בריטניה דאז מרגרט תאצ'ר את
השיטה של ביצוע פרויקטים ציבוריים בשותפות בין
הסקטור הציבורי לסקטור הפרטי (תרגום לעברית
, להלן: השיטה).
PPP
של המונח
הסיבות העיקריות לשימוש בשיטה זו באותם
ימים היו שתיים: א) מצב כלכלי קשה שגרם למצו
־
קה תקציבית כספית בסקטור הציבורי; ב) האמונה
שהסקטור הפרטי מסוגל לעסוק בביצוע פרויקטים
בצורה יעילה וטובה יותר מן הממשלה.
לישראל הגיעה השיטה בצורתה הנוכחית בפ
־
רויקט כביש 6 (כביש חוצה ישראל). כבר בשנות
י
־ה 08 הסיקה הממשלה שחיוני לקיים תחבורה סב
רה מדרום הארץ לצפונה ולסלול כביש אורך עורקי
שיקל את עומסי התנועה הבלתי אפשריים בכביש
החוף (והאחרים מדרומו ומצפונו), והשאלה שנדו
־
נה הייתה אם לסלול את הכביש בשיטה שנהגה עד
אותה עת מאז הקמת המדינה - דהיינו, מימון מתק
־
ציב המדינה והקמה על ידי מע"צ - או לפעול בשיטת
שכבר אז פרחה בבריטניה.
PPP
טענו שעלות גיוס המימון
PPP
המתנגדים לשיטת
לפרויקטים ציבוריים על ידי הממשלה נמוכה מעלות
גיוס המימון על ידי הסקטור הפרטי, ולכן הפרויקט
יהיה יקר יותר והעלות הנוספת תועמס על הציבור.
אומדן עלות הפרויקט היה כ־5.1 מיליארד דולר -
סכום עתק באותם ימים ואפילו בימינו אנו - והע
־
מסתו על תקציב המדינה הייתה קשה אז, וכמה לא
חדשים בתחום
דיני המכרזים וההלכות שנקבעו במשך השנים בנושא מכרזים ציבוריים
. בתי המשפט והצדדים
PPP
אינם נוגעים במורכבות המיוחדת של מכרזי
להסכמי הזיכיון הרלוונטיים אמנם התמודדו ומתמודדים עם בעיה זו, אך
עדיין אין לה פתרון חד־משמעי. הגיעה העת לתקן את המצב המשפטי
יהודה רוה
עו"ד יהודה רוה,
ראש משרד יהודה רוה ושות'
המתמחה במשפט מסחרי
לסוגיו, לרבות תשתיות
ודיני מכרזים
מפתיע, קשה אולי אף יותר גם היום.
טענו כי הכבישים שסוללת
PPP
המצדדים בשיטת
מע"צ מעולם לא הושלמו בזמן (וליתר דיוק, לעיתים
באיחור של חודשים ואף שנים), מעולם לא הושלמו
במסגרת התקציב שיועד להם וחרגו בעשרות ואף
במאות אחוזים מהתקציב, ולעומת שני גורמים אלה
- תוספת עלות גיוס ההון על ידי הסקטור הפרטי,
שאמור לממן ולבצע את הפרויקט, בטלה בשישים.
ההמשך ידוע. המצדדים, ובראשם שר האוצר דאז
בייגה שוחט, ניצחו, והממשלה פרסמה ב־6991 מכרז
Build
,
Operate
,(
B
.
O
.
T
לביצוע הפרויקט בשיטת
פ
, שבה הסקטור ה
PPP
, שיטת "בת" של
Transfer
רטי מגייס בעצמו את המימון לפרויקט, בונה את
הפרויקט בכוחותיו שלו, מתפעל אותו למשך תקופת
זיכיון - בדרך כלל 52 שנה - ומחזיר אותו למדינה
בסוף תקופת הזיכיון).
במכרז זכה הקונסורציום הבינלאומי - חברת
"דרך ארץ", שיש לי ולמשרדי הכבוד לייצג אותה
מאז הקמתה ועד היום (במאמר מוסגר על חלומות
שמתגשמים אוסיף שקרן תשתיות ישראל, שאני
אחד ממקימיה ומהשותפים בה, רכשה את חלק
הארי - כיום %57 - בבעלות בחברה זו).
ואכן, הפרויקט בניהולו של אודי סביון הושלם
- בביצוע משותף של המייסדים - חברת קנדיאן
הייווייז, שיכון ובינוי, ואפריקה ישראל - למעלה
משנה לפני המועד שנקבע להשלמה, ובתקציב שלא
חרג במאומה מן התקציב המקורי, כהוכחה להצל
־
אוקטובר 3102
עורך הדין
׀
94
1...,95,96,97,98,99,100,101,102,103,104 84,85,86,87,88,89,90,91,92,93,...148
Powered by FlippingBook