Background Image
Next Page  2 / 40 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 2 / 40 Previous Page
Page Background

מרץ 5102

/ גיליון 311

אדר תשע"ה

אם חשוב לכם להשפיע, אם אתם מחפשים במה להתבטא או מרגישים שחיוני לשתף את עמיתיכם לעבודה בדברים שאתם עושים, "שיעור חופשי" הוא הבמה שלכם.

hofshi@morim.org.il רח

וב בן סרוק 8, תל אביב, מיקוד 96926, טל' 5492296-30, פקס 5592296-30

|

כתבו לנו כדי שנוכל לפרסם אתכם

רווית שרף

עורכת:

אביבה טנא

עריכה:

ניצה ברגמן

הפקה:

סטודיו פורת

גרפיקה:

יעל אפרתי, תמירה גלילי,

משתתפים:

רותי גליק, לימור דומב, בתיה טולדנו,

גלית לוי, לימור לניאדו־תירוש,

ראובן שבת, רן שפירא

מור ברנשטיין

צלמים:

יעל אלברט, ניר גולן

מאיירים:

חיים סולן

לוחות ודפוס:

הסתדרות המורים

אחריות מערכתית:

ציון שורק,

מערכת מייעצת:

עו"ד שגית להמן, ג'ינה מרום,

שלמה ישי

כתבי היד

©

כל הזכויות שמורות

המתקבלים במערכת עוברים עריכה

וקיצורים. המערכת אינה מתחייבת

להחזיר כתבי יד וצילומים

ממורה למורה

להעריך או לא להעריך,

זו השאלה

מכירים את הילד הזה, שהוא מלא חן, כדורסלן מצטיין

וחבר מפרגן, אבל במתמטיקה לא מקבל יותר מ־06,

במקרה הטוב? ואת הילדה שתמיד מתנדבת לעזור, שרה

בכל הטקסים בבית הספר וגם בצופים, אבל שונאת

להכין שיעורים ובמבחנים בקושי מצליחה לענות על חצי

מהשאלון, אתם מכירים?

ואז מגיעה התעודה. אמנם המורה ציינה ב"נימה

האישית", במשפט קצרצר ויבש, ש"הנך חבר טוב וספורטאי

מצטיין", אך עיניו של המתקשה במתמטיקה צורבות בכל

פעם שהוא והוריו מתבוננים בתעודה. כמובן שכאשר הגיעו

הדודים הוא לא מיהר להציג את התעודה שלו, כי במה

יש לו להתגאות?

והיא? היא שונאת את יום קבלת התעודות. במחצית

בכלל כאבה לה הבטן והיא נשארה בבית ביום חלוקת

התעודות, ולכן קיבלה את התעודה אחרי כמה ימים, כך

שלא היתה צריכה להתמודד עם השאלות המעצבנות של

החברות שלה: "וכמה קיבלת בכישורי שפה? ובמדעים?"

זה כל כך מביך אותה!

כמובן שכמו הילד הזה והילדה הזאת יש עוד רבים

וטובים, שאנו המורות מעריכות בציונים "יבשים", במספרים

וגם במלים, ולא תמיד הערכות אלה משקפות באמת ובתמים

את איכותו של הילד, את מרכיבי אישיותו החיוביים ואת

שלל סוגי האינטליגנציה שלו. בבית הספר היסודי עוד

יש לנו, המורות, אפשרות לעגל את הציונים ולתת ביטוי

בהערכות שלנו לתלמידאות ולביטויים מוצלחים של

אינטלגנציה כזאת או אחרת, אך ככל שנעלה בכיתות

הלימוד נמצא שההערכות הן מספרים יבשים המעידים על

דבר אחד בלבד: מידת ההצלחה או אי ההצלחה במבחן.

אני מתמרמרת על כך! כמורה ותיקה וכאמא, אני יודעת

שהישגיו של תלמיד הם הרבה מעבר למבחן או אפילו לרצף

מבחנים. הבעיה היא שכרגע המערכת לא ערוכה להערכה

חלופית, וממילא, ככל שהתלמיד יעלה בכיתות, גם אם

בבית הספר היסודי קיבל מחמאות על אישיותו והצלחותיו

בשלל תחומים שהם לאו דווקא תחומי הלימוד ה"יבשים",

הרי שכאשר יגיע לחטיבת הביניים ובוודאי שלתיכון, באופן

אוטומטי הערכתו תצטמצם למספר שישקף את הצלחתו

במבחן או אי הצלחתו בו.

עם התפתחות הטכנולוגיה מוכרח לבוא גם שינוי רדיקלי

בתוכניות הלימודים, ובתוך כל זה יחול בוודאי שינוי באופן

שבו אנו מעריכים את תלמידינו. ככל שתהליך זה יוקדם,

אשרינו. ובהצלחה לכולנו!

המורה אורית

תוכן העניינים

אקטואליה

המורים זוכרים את השואה - 3 יעל אפרתי | וחושבים על העתיד אמנות יהודית בבית המורה 5  יעל אפרתי |

כתבות

הכלים לכל שאלה תשובה - 10 שעוזרים למורים להתמודד עם תמירה גלילי | דילמות בחינוך הקשרים חברים בשפה אחרת - 14 ההדוקים בין בתי ספר יהודיים לימור דומב | בישראל ובעולם

מדורים

ראובן שבת | זו המגמה 07 לימור דומב | מקומי 08 תמירה גלילי | מקורות ההשראה 20  תמירה גלילי | חינוך אחר 21  רווית שרף | חוקרים חינוך 22  רווית שרף | ארגז כלים 24  רותי גליק | תרבות דיגיטלית 25  לימור דומב | הסביבה הפיזית 26 מורה נבוכים 40

אתנחתא

האנסמבל שמחבר בין עולמות 32 360° הפינוקים של אשמורת 35 פסטיבל התיאטרון לילדים 36 בין השכבות 38 10 14

39

36

מרץ 5102

<

שיעור חופשי

2