Background Image
Next Page  21 / 40 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 21 / 40 Previous Page
Page Background

// לימודי יזמות

חינוך אחר

א

חד עשר תלמידי כיתה ה' בבית

הספר "השלום" במבשרת ציון

הצליחו לגייס ביריד ט"ו בשבט השנה

סכום נכבד של 000,5 שקל למיזם

הקהילתי שלהם: חדר לפעילות שקטה בהפסקות.

הם מכרו שיפודים של פירות יבשים, עוגות,

סימניות מנייר ממוחזר ועציצים עם שתילים

ששתלו בעצמם. כל פריט עלה 2 שקלים בסך

הכל. בבית הספר לומדים כ־006 תלמידים וצוות

המורים שלו מונה 06, ונראה שכולם התלהבו

מהמיזם - וכך הוא הצליח לגרוף כסף רב כל כך

ביריד שנמשך בסך הכל שעה.

ההתלהבות הזו היא בדיוק מה שהילדים

בקבוצת היזמות של בית הספר היו צריכים.

למעשה, מיזם החדר השקט נולד בקורס היזמות

של בית הספר. לדברי סיגל בר, סגנית המנהלת

והאחראית לפרויקט, הילדים עבדו קשה כדי

לגייס את הכסף המיועד לרכישת הריהוט

והציוד הנלווה. ילדים אלה פעילים ב"אמירים",

פרויקט המיועד למחוננים ולמצטיינים בבתי

ספר שונים בארץ ומציע מגוון קורסי העשרה

לילדים מכיתות ד'-ו', לפי בחירתם. 07 ילדים

מ"השלום" לומדים באמירים, ויזמות היא אחד

הקורסים המוצעים להם.

מורי בית הספר המשתתפים בפרויקט מלמדים

נושאים לבחירתם. בר בחרה ביזמות, לדבריה,

מתוך האמונה שלילדים יש רעיונות רבים וצריך

להקשיב להם וללמד אותם לפתח את הרעיונות

הללו כדי שיאמינו שהכל אפשרי, אם ירכשו

את הכלים הנכונים. "גם אם יש להם רעיונות

מוצלחים, ילדים מרגישים שלא מתייחסים אליהם

ברצינות, ושהסביבה לא מאמינה שהם יוכלו לגרום

למימוש הרעיונות הללו ושזה יצליח. אבל אפשר

לפרוס כל פרויקט לשלבים, וללכת צעד צעד

עד ההצלחה".

בר מאמינה שיוזמה ויכולת הנעה של פרויקטים

הן תכונות נרכשות. לדבריה, יזמות היא מיומנות

חשובה לעתיד. "העולם שלנו הולך ומתפתח לכיוון

של יזמות", היא אומרת. "כשילדים רוכשים את

הכלים לפיתוח מיזמים, זה הופך אותם לחולמים

ומגשימי חלומות. זאת ההזדמנות שלהם. הם

צריכים ללמוד שהרעיונות הקטנים שלהם

אפשריים ויש להם אפשרות להתממש".

בשנה שעברה החלו את הקורס 32 תלמידים,

אך השנה ירד המספר במחצית, כדי לאפשר להם

להתנסות גם בקורסים אחרים בפרויקט אמירים,

כמו טכנולוגיה. קורס היזמות, על פי תוכנית

של גלית זמלר המפתחת תוכניות יזמות בבתי

ספר, סייע לילדים לחקור את הנושא לעומק.

במפגשים הראשונים הם דנו בשאלות כמו מדוע

בכלל לעסוק ביזמות, מה היתרון שהם רוכשים

על ידי פיתוח יזמות, ומה התרומה של היזמות

לחייהם. הם סקרו ובחנו מיזמים קיימים. אפיינו

יזמים בפוטנציה, ואף הרחיבו את המבט לסביבה

הקרובה של היזם, בחנו תגובות של החברה הקרובה

והגדירו מהי סביבה תומכת.

כדי להגדיר מיהו יזם, התלמידים למדו

סיפורי הצלחה של יזמים - כמו מייסד עמותת

אשנב לזהירות ברשת, ד"ר אבשלום אדרת, או

ארז בינדר, חובב מוסיקה מילדות שהפך לדי.

ג'יי מפורסם. הילדים נפגשו עם יזמים צעירים,

שחלקם הצליחו מאוד ואילו אחרים כשלו. הם

ביקשו ללמוד מניסיונם. בהמשך הם למדו על

הצורך בחזון, גיבשו עקרונות ליזמות מוצלחת,

דיברו על ההשקעה הנדרשת ולא נרתעו גם

מהצדדים הפחות נעימים כמו שגיאות נפוצות של

יזמים, וכן סקירה וניתוח של מיזמים שנכשלו. כל

זאת, בעקבות דיון בשאלה מדוע ללמוד מניסיונם

של אחרים. לקורס הוזמנו גם יזמים אורחים,

כמו נציג ממיזם החללית הישראלית הראשונה,

היזם אייל עמיאל - מייסד מיזם האופניים־

מונית, והסופרת ליאת הנרייט זילבר שנעזרה

בגיוס המונים.

כשהכירו את הנושא לפני ולפנים, הם ניגשו

לחלק הפרקטי יותר של הקורס, שהתמקד בין

השאר בהכנת תוכנית עסקית ומודלים שונים

לפיתוח המוצר, השוק, המשאבים הנדרשים

והשירות, הכולל לקוחות, ספקים ועוד.

בשלב זה הועלה רעיון למיזם חברתי: חדר

לרווחת תלמידים שמחפשים הפסקה שקטה ולא

רוצים לצאת לחצר. הילדים צבעו וציידו את

החדר, הנמצא בקרוון העומד בחצר בית הספר,

ואחרי פורים הוא אמור להיפתח, בתפעול היזמים

הצעירים. בשלב הבא, קבוצת ביקורת ומיקוד

תבדוק את היעילות של החדר ועד כמה הוא

משרת את הילדים בבית הספר.

לקראת סוף השנה, הילדים יתחילו לעבוד

על מיזם חדש בזוגות ובשנה הבאה הם יעבדו

על פרויקט אישי. עתה, בשלב הרעיונות, אחד

הזוגות הציע לייצר משחק דומינו מישוש עבור

ילדים עם צרכים מיוחדים וכבדי ראייה. שמו

"דומישוש". הכוונה היא לשלוח את המודל

לייצור עבור נכים ב"מילבת", עמותה העוסקת

בנגישות לנכים.

השנה נוצר בנוסף שיתוף פעולה מעניין

בין ארבעה בתי ספר הפעילים בנושא יזמות:

מלבד השלום, אלה הם "קפלן" בפתח תקוה,

"יד מרדכי" בבת ים ו"אלומות" בתל אביב.

הרעיון הוא ליצור מפגשים משותפים בהשראת

מודל ההאקתון – מרתון יזמות שאליו מגיעות

קבוצות יזמים. בתחילת המפגש מעלים רעיונות

ומהם שולפים מיזם אחד שיש לפתח אותו במשך

שלושה ימים. בדומה לכך, ארבעת בתי הספר

החליטו לקיים מפגש משותף לכל 55 הילדים

המשתתפים בקורס, כל פעם בבית ספר אחר.

המפגש הראשון התקיים בנובמבר בפתח

תקוה. יד מרדכי בבת ים אירח מפגש נוסף

בדצמבר, ואילו השלישי התקיים בפברואר,

באלומות בתל אביב. לאחר פעילות לשם

היכרות, התלמידים נחלקו לארבע קבוצות

שייצגו מיזמים טכנולוגיים־חברתיים לבעלי

מוגבלויות ומיזמים מדעיים־סביבתיים. כל

קבוצה העלתה רעיונות למיזמים שונים, דירגה

אותם ובסופו של דבר בחרה שלושה רעיונות

גדולים, והתלמידים יצאו לחשיבה עד למפגש

הבא.

במפגש השני הם בחרו רעיונות לביצוע.

אחד הרעיונות שהגיע לקו הגמר היה ארגונית

כיתתית. זהו מעין קלמר גדול המונח על הלוח,

או במקום אחר שתלמידים ומורים יגיעו אליו

בנקל, ובו תא לדבק, מספריים, מחק וטושים

ללוח. במפגש הבא עבדו הילדים על יצירת

אמצעי שיווק למוצר ודנו בשאלה איך מפרסמים

ומקדמים אותו.

רעיון לא פחות שימושי הוא "תלת פח", פח

סביבתי שממיין את הפסולת לנייר, פלסטיק

ומזון חומרים מתכלים. רעיונות נוספים כללו

משחק חשבון לכבדי ראייה שהמספרים בו הם

מובלטים, וכן מתקן לבקבוקי מים, כדי שאלה

לא יילכו לאיבוד כשיוצאים להפסקה. במפגש

הבא, בפברואר, הוכנה תערוכה וכל בית ספר

היה צריך להציג דגם של המיזם. המפגש הבא

והאחרון, אומרת בר, יוקדש ליצירת שיתופי

פעולה בדרכים שונות עם אנשים שונים.

התרומה של החיברות הזה ללא ספק תישאר

לעד - גם אם המיזם לא יצליח.

"כשילדים רוכשים את הכלים לפיתוח

סיגל בר:

מיזמים, זה הופך אותם לחולמים ומגשימי חלומות.

זאת ההזדמנות שלהם. הם צריכים ללמוד שהרעיונות

הקטנים שלהם אפשריים ויש להם אפשרות להתממש"

לומדים להגשים חלומות

קורס היזמות בבית הספר "השלום" במבשרת ציון מוליך את

תלמידיו צעד אחר צעד בדרכו של היזם המתחיל, משלב

תמירה גלילי

סיעור המוחות ועד לקידום מכירות

חדר יזמות בתהליך

צביעה ועבודה

צילום: מור ברנשטיין

21

שיעור חופשי

>

מרץ 5102