Background Image
Next Page  27 / 40 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 27 / 40 Previous Page
Page Background

המרחבים הפעילים בבית הספר

"מצפה ים" באילת נוצרו במסגרת

הגמישות הפדגוגית, בשיתוף

פסג"ה אילת. הצוות חולק למעגלי

מקצועות, וכל מעגל בנה לעצמו חזון, גיבש

מטרות ותיכנן סביבת למידה מיטבית. "סביבת

למידה צריכה להיות הרבה יותר מקישוט",

אומרת אפרת ששון, מנהלת בית הספר. "המטרה

היא שהסביבה תספק גירוי, ידע ואפשרות

למחשבה ועשייה".

בין הכיתות הוקמו מרחבים פעילים לפי

נושאים. בכל המרחבים יש משחקי שולחן גדולים:

שולחנות רגילים שהדביקו עליהם משחקים שונים

שתוכננו על ידי הצוות, בהקשר לתחומי המרחב,

ועוצבו על ידי סטודיו חפר: מעגל מתמטיקה ובו

פינת תעתועי ראייה, לוח גדול שעוסק בגיאומטריה

ובו מגנטים בצורת גפרורים, וגם כריות גדולות

בצורות הנדסיות שונות.

במרחב שפה יש קיר ענק מכוסה מגנט, ובו

הילדים מרכיבים קומיקס מבועות דיבור ודמויות.

עוד בפינה ספרייה שנבנתה בצורת הציור מהספר

"דירה להשכיר", משולבת מגנטים שבעזרתם

יכולים הילדים לתלות המלצות על ספרים,

תיאטרון בובות וקיר מידע עם הפעלות על יונתן

גפן ונורית זרחי.

במרחב המדעים קיר גדול ועליו מדבקת רקע

של שמים וצמחייה, מלבנים של לוחות מגנט

ועליהם פאזלים ממחלקות שונות כמו יונקים,

זוחלים ודו-חיים, ופאזלים של בעל חיים ששייך

לכל מחלקה. עוד במרחב, פעילות של מיון בעלי

חיים למחלקות השונות.

במרחב גיאוגרפיה יש שולחנות מחופים במפת

העולם, מפת ישראל ומפת שביל ישראל, והילדים

משחקים עליהם במשחקי מסלול שונים. במרחב

אנגלית יש משחק גדול שעוסק בימי השבוע ובינגו

ענק, ובמרחב חטיבה צעירה יש משחקי מסלול.

התלמידים מגיעים אל המרחבים גם בשיעורים,

למשל אם השיעור נפתח במשחק רלוונטי, או

בשיעור שבו הכיתה מחולקת לשניים: חצי משחק

במרחב וחצי לומד עם המורה. "הילדים אוהבים את

המרחבים ותענוג לראות אותם בהם בהפסקות",

אומרת ששון.

המרחב הפעיל בבית הספר

"אורנים", בשכונת "שעריה" בפתח

תקוה, ממוקם בחצר בית הספר. בית

הספר פועל זו השנה השלישית על

פי הגישה הנוירו־התפתחותית, שהיא גישה דינמית

רב־מערכתית. על פי הגישה, יש לפתח מיומנויות

רלוונטיות ללמידה בדרך של פעילות, התנסות

חווייתית ולמידה רב־גילאית. החצר פותחה בהתאם

לרעיון זה, ונבנו בה מרחבי למידה פעילים, על

פי שכבות גיל ונושאים, ובהם תחנות שונות.

חצר כיתות א'-ב' קושטה בעציצים גדולים

ואדניות. על הרצפה מצוירים משחקי רצפה שונים.

לאורך הקיר הצבעוני, מתחת לחלונות, תלוי בד

ארוך ומקושט בהטבעות כפות ידיים, שיצרו

הילדים. על הגדר ממול נתלה בד ירוק גדול.

על שני הבדים נתלו מסגרות עץ וסולמות עץ,

שבתוכן הורכבו פעילויות מגוונות, לפי נושאים

וגיל. חלק מהתחנות ניידות, ואפשר להשתמש

בהן גם בכיתה.

במרחב כיתות א'-ב' נבנה מסלול לפיתוח

המוטוריקה הגסה, שבו הילדים מתנסים בסוגי

הליכה שונים. עוד במרחב לוחות תלויים ועליהם

משימות הפעלה, כמו לוח אותיות עם סקוטש

ובו פעילויות להעשרה שפתית, לוח עם מחוגים

ובו פעילויות חשבוניות ולוח קליעה למטרה ובו

סלסלות וכדורים קטנים.

במרחב כיתות ג'-ד' מוקמו לוחות שונים כמו

לוח חידות כפל עם שרוכים, לוח סולמות וחבלים

ובו חידות גיאומטריות על שרוכים ולוח סולמות

עם אטבים ובו משחקי העשרה שפתית. במרחב

כיתות ה'-ו' נבנתה מדרכה ששפתה משופעת,

לצורך הליכה בשיווי משקל. במרחב זה שלושה

לוחות: פירמידת שברים להעשרה מתמטית, לוח

פתגמים ופירושים המושחלים בגומיות על וו ולוח

התאמת הפכים באנגלית, עם סקוטש.

מטרת כל התחנות להפעיל כמה מיומנויות בו

בזמן. למשל, לוח התאמת ההפכים באנגלית לא

רק מתרגל את השפה: בזכות מיקומו הגבוה הוא

גם מחזק את חגורת הכתפיים, והודות לחומרים

שמהם הוא עשוי, הוא משפר את ויסות התחושה.

התחנות השונות הן חוויתיות, ומשמשות פלטפורמה

חברתית חשובה לתקשורת בינאישית, היוצרת

גשר בין תלמידים בשכבות הגיל השונות.

הילדים מגיעים אל התחנות בזמן ההפסקות,

משחקים בהן באופן חופשי ומתרגלים את

המיומנויות הנרכשות במהלך השיעורים. ברוב

התחנות העבודה היא בקבוצות, וההיבט החברתי

הוא חשוב. "ערכים של עבודת צוות ,שיתוף פעולה,

הכרת וקבלת השונה, סבלנות וסובלנות באים

לידי ביטוי בפעילות", אומרת מנהלת בית הספר,

יעל הרשטיק. "החצר מזמנת למידה ערכית לצד

למידה פעילה, חווייתית ומשמעותית".

לא רק קישוט

מצפה ים, אילת

קליעה למטרה ולוח הכפל

אורנים, פתח תקוה

צילום: איריס מזור

27

שיעור חופשי

>

מרץ 5102