Background Image
Next Page  8 / 40 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 8 / 40 Previous Page
Page Background

// מקומי

אקטואליה

בית שמש

תלמידי החינוך המיוחד הגיעו לחלל

"עשינו את הבלתי ייאמן" - כך הרגישו התלמידים

והצוות בבית הספר לחינוך מיוחד "שלב" בבית

שמש, לאחר שהעפילו לחצי הגמר בחידון הארצי

לחקר החלל שהתקיים בינואר במרכז למצוינות

בחינוך שבירושלים. "בית ספר לחינוך מיוחד מגיע

לשלב האחרון בחידון, מול 051 בתי ספר רגילים.

הרגשנו כמו בסרט", מספר המורה למדעים בבית

הספר, גיל קרסנטי.

קרסנטי שמע על התחרות במקרה, ביום האחרון

להרשמה, וביחד עם מנהלת בית הספר, נעמה

אילוז, החליט להיענות לאתגר. "לא עניין אותי

שהחידון מיועד לילדי החינוך הרגיל. נרשמתי.

וכך, ברגע של נעילת שערים, נרשמנו לחידון -

ושערי תקווה נפתחו". בית הספר אירגן צוות

מדעים, ובו חמישה תלמידים סקרנים מכיתות

ד' עד ו'. "די נלחצנו כשראינו את כמות החומר

ואת רמת הבקיאות הנדרשת", אומר קרסנטי,

אבל חברי הצוות התלהבו והחליטו שיעשו הכל

כדי להצליח. "גם אם נגיע למקום ה־001 זה יהיה

מכובד!" החליטו התלמידים.

"השלב הראשון היה מקוון", מספר קרסנטי.

"שאלה ראשונה מופיעה על המסך, ומוקצבות

לה 03 שניות. בתוך חמש שניות יש תשובה.

התלמידים מתחילים לרקוד מרוב שמחה. כך זה

נמשך, כשהם לא מפסיקים לענות תשובות נכונות.

כעבור שבוע מתקבל מכתב שמודיע שהקבוצה

עברה לשלב הבא. איזו שמחה". הקבוצה עברה

גם את השלבים הבאים. "בכל פעם אני מכין

את התלמידים להתמודדות עם כישלון, ומגלה

שעברנו", מחייך קרסנטי. "לשלב האחרון לא

העפלנו, אך הוחלט להזמין אותנו לשלב הסופי

ולהעניק לנו ציון לשבח. כששמעתי את זה, אני

מודה שדמעות זלגו מעיני".

לקראת הטקס כתבו תלמידי הצוות מכתב

שהכתירו בשם "מכתב המטומטמים": "תמיד

כששומעים שאנחנו לומדים בבית ספר לחינוך

מיוחד חושבים שאנחנו מטומטמים, ובזכות

החידון הוכחנו שאנחנו ממש לא כאלה! שאנחנו

ממש חכמים! אנחנו רוצים להודות בשמנו ובשם

כל תלמידי החינוך המיוחד לחברי הוועדה על

ההזדמנות להשתתף בחידון! תודה ונתראה

בשנה הבאה!"

"מבחינתי החידון היה כמו צלצול השכמה",

אומר קרסנטי. "תחושת המסוגלות וההערכה

העצמית הולכות ומתעצמות אצל הילדים מדי

יום. אני חש שהם רוצים להמשיך להרגיש

את תחושת ההצלחה, את הביחד, ואני מתכוון

להמשיך ליצור עבורם הזדמנויות כאלה".

רמת כורזים וטובא

בריאות מקרבת לבבות

כשמנהלת בית הספר רמת כורזים, תיקי פורת,

התבקשה לאמץ בית ספר בסביבה ולהפיץ את

הידע שצברה בתחום החינוך לבריאות, היה לה

ברור שהיא מעוניינת לשתף פעולה עם בית ספר

ערבי. "הכפר הבדואי טובא הוא שכן שלנו", היא

מספרת. "לצערי, יש לו דימוי בעייתי, מאחר

שהיו בו אירועים של אלימות בעבר. אני יודעת

שכמו בכל מקום, גם אם יש שם מיעוט שלילי,

יש גם משפחות רגילות רבות. החלטתי לעשות

מעשה וליצור תקשורת בין בתי הספר".

יחד עם נורית גיל, הממונה על הבריאות

במחוז הצפון של משרד החינוך, ועם המתנ"סים

ביישובים, גובשה תוכנית שהחלה לפעול השנה,

בהשתתפות ילדי כיתות ה'. בתחילה נפגשו

הצוותים משני היישובים, ועברו על בשרם

את התוכנית שתוכננה לילדים. כדי להכין את

השטח, באסיפות ההורים בתחילת השנה סיפרה

פורת להורים על הכוונה לעבוד עם בית הספר

בכפר. "בסך הכל התוכנית התקבלה באהדה",

אומרת פורת. "דיברנו על כך שחשוב לטפל

בסטיגמות ולפעול לקירוב, ונתקלנו באוזן

קשבת. היו חששות, אבל לבסוף ההורים שיתפו

פעולה ולמפגש הראשון שלנו, שהתקיים בטובא,

הגיעו רוב הילדים. היה מרנין, בעיקר בתקופה

כזאת, לראות את האמירה האמיצה של ההורים

והצוות והנכונות להושיט יד אחד לשני".

הפעילות התמקדה בספורט ותזונה. בתחילה

העבירה קבוצת שחקנים ערבים פעילות

אימפרוביזציה, ואחר כך שיחקו הילדים במשחקי

ספורט שהתבססו על שיתוף פעולה ודינמיקה

קבוצתית. בסיום הוגש כיבוד על טהרת הבריאות,

שכלל, למשל, ירקות ולבנה. "הילדים תיקשרו

באנגלית, עברית מקרטעת וערבית מקרטעת",

מספרת פורת. "לפי שאלוני המשוב שחולקו

לילדים בסיום הפעילות, ראינו איך הילדים

שינו עמדות והחלו לגלות את המשותף ביניהם".

הביקור הבא מתוכנן להתקיים ברמת כורזים,

והביקור השלישי אמור להיות פעילות אתגרית

מחוץ לבית הספר. אם ההמשך יהיה מוצלח,

הכוונה היא להרחיב אותו לשכבות גיל נוספות.

אשדוד

לומדים תלמוד יחד

כבר שנה וחצי, בכל יום שישי ב־11 בבוקר,

מגיעים לבית הספר הממלכתי דתי "חזון איש"

שבאשדוד כמה עשרות הורים, ולומדים ביחד

עם ילדיהם דף תלמוד. הפרויקט נכנס לבית

הספר לאחר שהרב יעקב דרעי, רב בית הספר

מזה 81 שנה, נחשף לפרויקט "תלמוד ישראלי"

). הפרויקט, בעריכת מאיר

talmudisraeli.co.il

(

יעקבסון ואבי רט, מנגיש את התלמוד לילדים

ומטרתו לעודד לימוד קהילתי ומשפחתי של

דפי גמרא. דפי הלימוד מגיעים במייל והדף

משוכפל בסיוע אחת האמהות, מינהל החינוך

וחברת מדיסון, יוזמת הפרויקט. 

ההורים והילדים מתכנסים בספריית בית

הספר, מקבלים את הדפים הצבעוניים והמאוירים

ודנים בהם ובפרשת השבוע בחברותא. בסיום כל

מסכת עורכים מפגש חגיגי עם כיבוד, וגולת

הכותרת היא מסיבת "סיום המסכת". המפגש

פתוח לילדים מכיתות א' עד ו'. "הפעילות מביאה

לחיבור בין הקהילה לבית הספר, ולטיפוח הקשר

בין הורים וילדים", אומר דרעי. בכל שבוע יש

חידה על פי הנלמד בדף, התלמידים וההורים

פותרים את החידה ושולחים באמצעות המייל

לתלמוד הישראלי, ובכל שבוע מתקיימת הגרלת

פרסים שבה ניתן לזכות בפרסים יקרי ערך. הדף

היומי משמש גם בפעילות חונכות, שבה תלמידים

נבחרים משכבת ו' לומדים אותו בחברותא עם

תלמידים משכבת ג'.

בבית הספר פעילויות משפחתיות משותפות

נוספות. מדי ראש חודש מתקיימת תפילת ראש

חודש חגיגית בבית הכנסת בשכונה, בהשתתפות

אבות או אחים גדולים של תלמידי שכבת ה'-ו'.

במהלך התפילה התלמידים חווים תפילה במניין

ובשירה, ובוגרי בית הספר קוראים את קריאת

ראש חודש.

"המפגש השבועי של הורה וילד סביב דף

הגמרא מזמן מפגש איכותי של הורים וילדים,

שבו ההורים עוזבים את כל עיסוקיהם ומרוכזים

אך ורק בילד", אומר מנהל בית הספר, תמיר

רענן. "בנוסף, תקשורת טובה ויחסי גומלין

איכותיים בין ההורים לבין בית הספר תורמים

לאקלים החינוכי ולקידומם החברתי וההתנהגותי

של ילדי בית הספר".

פתח תקוה

גינה לגובה

גם מבנה זמני, כמו זה של בית הספר היסודי

הצומח "עוזי חיטמן" בפתח תקוה, אפשר לקשט

ולהפוך לסביבה נעימה וירוקה. מדי שנה

מקיימים בבית הספר יום שיא בנושא חינוך

סביבתי ואקולוגיה. השנה הוחלט להזמין את

אנשי הגן הסולרי בבנימינה כדי שיעבירו

תלמידי בית הספר ״שלב״

בבית שמש שהשתתף בחידון

הארצי לחקר החלל

מרץ 5102

<

שיעור חופשי

8