Background Image
Next Page  11 / 40 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 11 / 40 Previous Page
Page Background

זהו ספר הדרכה המעניק למורה מסגרת

אתית לעבודה עם התלמידים בתוך הכיתה

ומחוצה לה, ומספק פתרונות יצירתיים -

ולמרבה הצער, ספרים מסוגו נדירים מאוד

על מדף ספרי החינוך. בנוסף, עבור צוות

דתי הוא מספק גם את הזווית ההלכתית.

יתרונו בכך שהוא מציע יותר מפתרון אחד

לסיטואציה מורכבת שהתפתחה בבית הספר,

ולמעשה מעביר למורים המתלבטים מסר

שלפיו ההתחבטות בסוגיות אתיות היא מובנת

ולגיטימית.

המורים עדיין מחכים לקוד אתי

,

Ethos

המושג אתיקה נגזר מהמיה היוונית

שפירושה מנהג, אופי או תכונה. זהו תחום

בפילוסופיה העוסק בהתנהגות הראויה לאדם,

והוא בא לידי ביטוי בסיטואציה שבה שני

ערכים מתנגשים ויש להכריע כיצד לנהוג.

בכל תחום מקצועי נוצרו עם הזמן נורמות,

כללי ההתנהגות ונהלים, ולעתים קרובות אף

נכתב קוד אתי. בישראל קיימת בינתיים רק

טיוטה לקוד אתי למורים שנכתבה ב־5991,

ומאז מסיבות שונות, התהליך נעצר.

לדברי ד"ר אורלי שפירא־לשצ'ינסקי,

מומחית לאתיקה בחינוך מאוניברסיטת בר

אילן, ברוב מדינות העולם, כחלק בלתי נפרד

מתוכניות להכשרת מורים, מועברים קורסים

המתייחסים להתמודדות של מורים ומורות עם

דילמות אתיות. ואולם, בישראל הדבר לא קיים.

"בדרך כלל, במוסדות להכשרת מורים הנושא

נלמד, אם בכלל, באופן סמוי, או שהמרצה

או החוקר מלמד את הנושא על בסיס החופש

האקדמי שלו", היא אומרת.

שפירא־לשצ'ינסקי מגדירה דילמה אתית

כמתח בין ערכים. "כשאני בוחר איזה ערך גובר

על השני, אני נושא באחריות", היא אומרת.

לדבריה, מורים רבים נתקלים בקושי כשהם

נדרשים להכריע בין שני ערכים, לא רק כי

מדובר בהכרעה קשה, אלא מאחר שהם לא

מכירים את הנהלים. חוסר ההיכרות עם הנהלים

והכללים – כלומר עם ההתנהגות המצופה מהם

- הוא בעוכריהם של המורים, לדבריה. "חלק

מהמענה לדילמות מתקבל רק מתוך ההיכרות

הבסיסית עם החוק, עם חוק זכויות התלמיד

וחוזרי מנכ"ל".

במחקר שערכה יחד עם פרופ' ישראל צבי

גילת, השניים הציגו לכ־05 מורים מקרה שבו

תלמיד מזעיק מורה לפארק הסמוך למקום

מגוריו, מאחר שאביו הכה אותו, ושאלו אותם

מה הם היו עושים במקרה כזה. "רוב המורים

טענו שיגיעו לפארק, אף ללא יידוע מיידי של

היועצת ומנהל בית הספר, בעוד שלמעשה,

עליהם להפעיל את אנשי המקצוע הללו,

או לפחות ליידע אותם מיד על המקרה",

אומרת שפירא־לשצ'ינסקי. לדבריה, המורה

אפילו עלול להזיק, מאחר שלא הוכשר לטפל

באירועים קריטיים כאלה.

במגמה למנהיגות וניהול מערכות חינוך

פורמליות ובלתי־פורמליות באוניברסיטת

בר אילן, שבה שפירא־לשצ'ינסקי מלמדת,

היא מעבירה סדנה העוסקת בסוגיות אתיקה

בחינוך תוך שימוש בסימולציות מצולמות.

שמירה על סודיות מול חובת דיווח היא אחת

הסוגיות הנדונות בסדנה. "לדוגמה, תלמיד

מספר בחשאי למורה שהוא עישן חשיש, ומבקש

מהמורה 'בבקשה אל תספר לאף אחד'. מצד

אחד, המורה מבקש לשמור על בקשתו של

התלמיד, וייתכן כי התלמיד אכן לא יחזור

על כך. אבל מצד אחר, על המורה חלה חובת

דיווח". במקרה אחר שדנו בו בסדנה, היא

מספרת, "תלמיד נמצא גונב מתיק של חבר

ומבקש מהמורה 'אל תדווח עלי להנהלה כי

יכעסו עלי'. הילד הוא בן טובים ויכול להיות

שזו משובת נעורים, אירוע חד־פעמי".

בסדנאות עוסקים במה ששפירא־

ל ש צ ' י נ ס ק י מ ג ד י ר ה

כ"אירועים אתיים קריטיים",

לדבריה, אלה הם אירועים

שמעצבים את עמדתו של

המורה. כך למשל, אותו

איור: יעל אלברט

11

שיעור חופשי

>

מרץ 5102