Background Image
Next Page  7 / 40 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 7 / 40 Previous Page
Page Background

// בישול ואפייה

זו המגמה

מ

גמת אומנות הבישול והאפייה

ה מ ל ו נ א י ת ב ב ת י ה ס פ ר

התיכוניים קיימת כבר יותר

מ־03 שנה ולומדים בה כ־009

תלמידים מכיתות י', ב־06 בתי ספר ברחבי

הארץ ובמגזרים השונים. בחלק מבתי הספר

התלמידים רוכשים גם מיומנויות נוספות

הרלוונטיות לבישול ואפייה, כמו תכנון עסקי,

שילוב יצירתיות ואינטראקציות חברתיות

בעבודה עם חברים ללימודים.

ד"ר אלון גלבמן, האחראי על המגמה במשרד

החינוך, מספר כי "תוכנית הלימודים משלבת

בסיס עיוני בתחום מדעי התזונה והתמחות

באומנות הבישול והאפייה המלונאית. התוכנית

כוללת נושאים מגוונים, כמו הקשר בין צורכי

הגוף למגוון קבוצות מרכיבי המזון המספקים

צרכים אלה, התאמת כמות המזון ואיכותו

לצורכי הגוף המשתנים וההשפעה של שינוי

בהרגלי האכילה בקרב האוכלוסייה. הלימודים

בהתמחות אומנות הבישול והאפייה המלונאית

מלווים בסדנאות ובהתנסות עצמית".

התלמידים במגמה זו ניגשים לבחינות

בגרות במקצועות הבאים: מדעי התזונה

ותזונה במעגל החיים, ואומנויות המזון, האירוח

והבישול המלונאי. כל אלה כוללים כמובן גם

מבחן מעשי. בוגרי המגמה מקבלים תעודת

הסמכה לסיווג מקצועי בישול/אפייה מלונאית

מטעם משרד הכלכלה, ויכולים להשתלב

במקצועות הבישול, האפייה והאירוח בבתי

המלון ובמסעדות, או להמשיך ללמוד עד קבלת

תואר שף.

"הייחוד במגמה הוא השילוב בין לימודים

עיוניים לבין התנסות מעשית במטבח בית הספר

ובמהלך הסטאז' בבית המלון", אומר גלבמן,

שמוסיף כי לתוכנית יש גם מטרות ערכיות:

"הגברת המודעות לחשיבות המזון והתזונה בחיי

האדם, טיפוח תלמיד הרואה בענף המלונאות

ברכה כלכלית וחברתית ומקדם בברכה את

ענף התיירות, טיפוח הכושר לשיפוט תופעות

ותהליכים הקשורים למזון ולצריכתו ולענף

המזון והאירוח וכן מפגש עם תרבויות וחינוך

לרב־תרבותיות, מתוך הכרת מזון ותפריטים

הנהוגים בארצות ובעמים שונים".

יוסף אור, מנהל תחום מגמת מלונאות

במשרד החינוך, טכנולוג מזון במקצועו

המתמחה במדעי התזונה, אחראי על התחום

הלימודי במגמה. הוא מספר כי מרבית המורים

הם שפים מקצועיים בעלי הסמכה מלאה,

שעברו השתלמויות מלאות בהוראה בכיתות.

לדבריו, "כיום יש דגשים בלימוד שקודם לכן

לא היו מונחלים לתלמידים, כמו למשל צדדים

חוויתיים, יצירתיים ואסתטיים, וגם למידה של

כללי התנהגות, כמו מנהיגות במטבח ועמידה

במצבי לחץ".

כך למשל, מספר אור על בית ספר שבו

החליטו התלמידים להכין מאפים ותבשילים על

טהרת המרכיבים הטבעיים (אורגניים ברובם,

ללא בשר, חלב, ביצים או גבינות). התוצרים זכו

לתשבחות רבות, גם בשל העובדה שהתלוותה

לכך עבודת גמר בנושא המגמה העולמית של

קיצוץ בכמות השומנים במאפים.

חלק מבתי הספר ניגשים לתחרויות יוקרה

בינלאומיות בבישול ואפייה. כך לדוגמה,

תלמידי מגמת הבישול של בית הספר מעיינות

נסעו לתחרות בגרמניה וזכו שם בפרסים,

ותלמידי ויצ"ו קנדה מנתניה זכו בפרסים

בתחרות בנורווגיה.

בית הספר אמי״ת אשקלון מפעיל מגמה

מובילה בתחום, בריכוזו של השף דרור לוי.

לדברי לוי, "תלמידי המגמה, בנים ובנות,

מתחילים ללמוד מכיתה י', וניגשים לשבע

יחידות בגרות. בסך הכל לומדים במגמה 55

תלמידים, כשאחוזי ההצלחה בבגרות הם כ־%09.

מלבד ההצלחה בלימודים, שמספקת לתלמידים

הוכחה ליכולות שטמונות בהם ואולי לא באו

לידי ביטוי קודם לכן, אנחנו שמים דגש על

מעורבות קהילתית. כך, אנחנו משתתפים

בפעילות התנדבותית בבית הספר רמב"ם בעיר

ובמסגרות ייחודיות נוספות.

"לתלמידי המגמה יש כיום שתי מנות דגל

שזכו לשבחים רבים ברחבי הארץ: מנת פרגית

בג'ינג'ר ומנת סביצ'ה סלמון. המנות משלבות

יצירתיות ואיזון תזונתי איכותי ומצביעות על

רמת הלימוד הגבוהה של תלמידי המגמה".

נורית פלק, מורה לקונדיטוריה בכפר הנוער

מנו"ף (מרכז נוער ופנימיות) בעכו, מספרת כי

"התלמידים לומדים לתעודת גמר. הם מתחילים

ללמוד בכיתה י', בהכנה של עוגיות, דברי מאפה

ולחמים מסוגים שונים, ובכיתות י"א-י"ב הם

לומדים אפיית עוגות. בשונה מבתי ספר אחרים,

הדגש אצלנו הוא גם על תהליך שיקומי-מעשי,

שכולל בעיקר התנסויות מעשיות. עקרון זה

מוצא ביטוי בפרויקטים של אפיית עוגות

מיוחדות, לפי רעיונות של התלמידים. למשל,

היה כאן תלמיד שאפה עוגה שהזכירה אשה

בהריון, ואחרים אפו עוגות בצורת מכונית

מרצדס, רכבת משוכללת ועוד.

"יש כמובן יתרונות נוספים ללימוד הזה, הם

לומדים לעבוד בצוות, להיות אחראים ולטפח

הערכה עצמית טובה וראויה. חלק מהילדים

האלה לא חוו מעולם חוויה חיובית של הערכה,

מצד אחרים או מעצמם. אפיית העוגות והתהליך

היצירתי האינדיווידואלי הנלווה לכך נותנים

להם משמעות ומקנים להם ביטחון. הם אוהבים

את זה ורבים מהם אכן ממשיכים אחר כך לעבוד

ולהשתלם בתחום".

מדעי

העוגייה

ב־06 בתי ספר בישראל עולים מהכיתות ניחוחות של

עוגות ותבשילים, במסגרת מגמת אומנות הבישול והאפייה.

התלמידים נהנים לא רק מתוצרים טעימים, אלא גם משיפור

ראובן שבת

הביטחון העצמי ורכישת מקצוע לחיים

תלמידי מגמת המלונאות באמי״ת

אשקלון. משמאל הרכז השף

דרור לוי. במרכז המורה מיקי סויסה

מגמת קונדיטאות

בכפר הנוער מנו"ף

7

שיעור חופשי

>

מרץ 5102