- page 36

סדר יום
התפלגות סיעות
מצטמצם וייתכן כי בכך היה אובד הרוב הנחוץ
לקיום הקואליציה, דבר העלול לחרוץ גורלות של
ממשלות. האם גם אז ראוי להחיל את תקנון הכנסת
ולאפשר למחליף לבחור לאיזו סיעה להשתייך?
החלת תקנון הכנסת במקרים כגון החלפת וילנאי
בשנאן, כשח"כ מהסיעה המקורית מתפטר מהכנ
־
סת ולמחליפו עומדת האפשרות לבחור לאיזו סיעה
להצטרף, יוצרת סטייה מהוראת חוק יסוד: הכנסת,
שהרי חוק היסוד קובע שהמחליף יגיע מהרשימה של
המפלגה ממנו התפלגו - ובמילים אחרות החוק קובע
מאין בא הח"כ המחליף ולאן הוא הוא הולך. למעשה
הוראת תקנון הכנסת הופכת להוראה המרכזית שעל
פיה פועלים ולא זו הקבועה בחוק יסוד: הכנסת.
הנוסח המופיע כיום בתקנון הכנסת צריך להש
־
תנות כך שיאפשר לח"כ המחליף לבחור לאיזו סיעה
להצטרף אך ורק כאשר הח"כ
העוזב היה חבר בסיעה שה
־
תפלגה. רק במקרה כזה תינ
־
תן למחליף האפשרות לבחור
אם להצטרף לסיעה המתפ
־
לגת או לסיעה המקורית, ולא
במקרים אחרים.
אף על פי שההסדר המש
־
לים את הוראת חוק היסוד:
הכנסת, כפי שמצוי בתקנון
הכנסת, זקוק לתיקון ולשינוי,
הרי שבשלטון המוניציפלי
אין כלל הסדר מקביל. למ
־
רות הדמיון הרב בין מועצות
העיר והכנסת, בכל הקשור
לבחירת נציגי הציבור ולה
־
תנהלות הסיעות לא מצא לנכון המחוקק להתאים
הוראה דומה כך שתחול גם על חברי מועצה מכהנים
ועל סיעות במועצות העיר השונות.
פ
בדומה לאמור בחוק יסוד: הכנסת, סעיף 521 ל
קודת העיריות קובע כי במקרה שחבר מועצת עיר
מכהן מבקש לעזוב את תפקידו במהלך הקדנציה,
מחליפו יהיה המועמד הבא מתוך רשימת המועמ
־
דים.
הפקודה מרחיבה את הוראת חוק היסוד וקובעת
כי אם המועמד הבא בתור אינו יכול או אינו רוצה
להתמנות לנציג, יפנו לבא אחריו וכן הלאה; ואם אין
כלל אפשרות למנות מי מבין המועמדים מהרשי
־
מה, אפשר למנות אדם שאינו מהרשימה המקורית
כחבר מועצה חדש המזוהה עם הארגון שמטעמו
נבחר חבר המועצה העוזב. במאמר מוסגר יוער כי
אמנם קיימת הרחבה שאיננה בחוק יסוד: הכנסת,
אך מבחינה מהותית אין שוני בהוראות, ורק אם בכל
רשימת המועמדים לא נמצא מחליף, אפשר לבחור
אדם שאינו מופיע ברשימה המקורית.
גם פרישת חברים מסיעה במועצת העיר דומה
מאוד למנגנון המקביל בכנסת. פקודת העיריות קו
־
ו
בעת בסעיף 521א כי כדי שפרישת כמה חברי מ
עצה תוכר כהתפלגות ולא כמעשה פרישה הגורר
סנקציות על הפורש, יש צורך בפרישת לפחות שניים
מבין שלושה חברי סיעה או בשלושה חברים מה
־
סיעה, יהא מספר חבריה אשר יהא; בכנסת יש צורך
בפרישת לפחות שניים שהם
שליש, או שבעה ח"כים, כדי
שיכירו בהם כסיעה חדשה
בכנסת ישראל.
לא רק בשתי הוראות אלה
דומים המנגנונים במועצות
העיר ובכנסת, אלא בהוראות
רבות אחרות הנוגעות לנב
־
חרי הציבור ולבחירתם, ומ
־
בחינה מהותית יש דמיון רב
בכל הנוגע לנבחרי הציבור
ולהתנהלות הסיעות במועצת
העיר ובכנסת.
עם זאת, הכנסת מצאה
לנכון להכניס לתקנון הכנסת
סעיף הנותן מענה לסוגיה
רגישה זו של החלפת ח"כ מסיעה שהתפלגה, בעוד
שבתחום הרשויות המוניציפליות לא נמצא הסדר
מקביל. זאת כאמור אף שההוראות הנוגעות לה
־
תפלגות סיעה ולהחלפת חברי מועצה כמעט זהות
קבוע בחוק יסוד: הכנסת.
ַ
ל
ראוי ונכון אפוא לפעול למציאת מנגנון מקביל
לתקנון הכנסת שיחול על מועצות העיר ועל הרשויות
המקומיות השונות בתנאים ובשינויים שהוצעו, כך
שהאפשרות הניתנת לחבר המועצה המחליף לבחור
לאיזו סיעה להצטרף תוגבל אך ורק למקרים שבהם
חבר המועצה העוזב שייך לסיעה שהתפלגה.
למרות הדמיון בין ההוראות
הנוגעות להתפלגות סיעה
ולהחלפת חברי מועצה,
רק הכנסת מצאה לנכון
להכניס לתקנון הכנסת
סעיף הנותן מענה לסוגיה
הרגישה של החלפת ח"כ
מסיעה שהתפלגה. בתחום
הרשויות המוניציפליות
אין הסדר מקביל
אוקטובר 3102
עורך הדין
׀
36
1...,37,38,39,40,41,42,43,44,45,46 26,27,28,29,30,31,32,33,34,35,...148
Powered by FlippingBook