Table of Contents Table of Contents
Next Page  35 / 86 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 35 / 86 Previous Page
Page Background

ם“:

ַ

“הולכים לחפש את היכולת שלנו להיות ע

המסע לאתיופיה מעיניהם של שלושה נציגים של מועצת תנועות הנוער בישראל

ענת פסטה-שוברט, מנהלת מרכז ידע אשלים

מבוא

“אנחנו עובדים הרבה שנים במרחב הזה של הקהילה האתיופית וזה רעיון קטן. שאלנו את עצמנו למה צריך? וגם

[מבחינה] תנועתית שאלנו את עצמנו את השאלה המתבקשת מה? למה? וכו‘ [...] ואז היה המפגש הראשון של

הצוות להתכונן לקראת המסע. אז הבנתי, זאת אומרת הבנתי למה, עוד לא הבנתי עד כמה, אבל הבנתי שיש

משהו [...] שם נחתנו ואז כל הסיפורים מתנקזים לך, אפרופו השאלה למה לצאת? מה יש לך לראות?“

דברים אלה אמר עדיאל בריאיון שערכתי עמו, עם עמרי ועם עידו, נציגי מועצת תנועות הנוער בישראל, בנושא

מסעם לאתיופיה. בדברים עולה השאלה העיקרית שליוותה את השלושה לאורך כל המסע – למה לנסוע

לאתיופיה? במאמר הנוכחי הם מזמינים אותנו, הקוראים, לתת מענה לשאלה זו. הם מאפשרים לנו להצטרף

למרחב האישי ביותר שלהם בעקבות המסע המשותף לאתיופיה: הנה, זה מה שעשינו, זה מה שראינו, זה מה

שחשבנו, זה מה שהרגשנו, זה מה שריגש אותנו וחיבר אותנו לעצמנו, לחברינו מהקהילה האתיופית בארץ

ולחברה הישראלית. לדבריהם, הנסיעה לאתיופיה הייתה מסע אל העצמי, אל הישראליות, אל המרחב המכונן

של יהדות ולאומיות.

מאמר זה, למרות היקפו הצנוע, הוא אחד מאינספור ניסיונות לספר את סיפורה של הקהילה האתיופית בישראל,

אלא שהפעם הסיפור מוצג דרך עיניהם של שלושה נציגים של מועצת תנועות הנוער בישראל בעקבות שהותם

באתיופיה. לצורך כתיבת המאמר ערכתי איתם ריאיון משותף. כתיבת המאמר עצמה איננה מחויבת בקודים

זכורים תיאורטיים. בריאיון, שארך כשעתיים וחצי,

ִ

אקדמיים, אך היא משלבת בצניעות בין הסיפורים האישיים לא

נכח כמעט בשתיקה גם עמרם, בן הקהילה האתיופית, המלווה ומדריך לא מעט קבוצות לאתיופיה. כל קבוצה

והחוויות שלה. כל קבוצה והתובנות שלה. לאורך המאמר שזורה נקודת מבטו של עמרם על משמעות המסע

לאתיופיה ומובאת גם נקודת המבט שלי כמראיינת וככותבת המאמר.

רות

ָ

מות מרכזיות: המסע, הז

ֵ

במסע האישי המתואר כאן התרחשו תהליכים רבי עוצמה המבוססים על שלוש ת

והזהות היהודית. שלוש תמות אלה הן המסגרת המושגית שאני מציעה לקריאת המאמר.

הערה מתודולוגית

הריאיון המשותף היה הבסיס לניתוח ולכתיבה הנוכחית. לצורך כתיבת המאמר קראתי עשרות פעמים את

וכן מאמרים שנכתבו על בני הקהילה האתיופית. קריאת הטקסט שהופק מהריאיון

1

הטקסט שהופק מהריאיון

הריאיון תומלל בידי אביבית, מזכירת היחידה לילדים, נוער וצעירים באשלים.

1

יומן שדה

35

עט השדה

2012

ספטמבר