פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 14

כשפה רביעית במגזר הערבי קשה בהשוואה
למגזר היהודי, שבו לומדים אנגלית כשפה שני
יה. דינה מתארת את השוני בין הוראת האנגלית
במגזר הערבי לבין הוראתה במגזר היהודי, "רו
אים שהילדים חווים קושי בכל התחומים בשפה -
קריאה, דיבור, שמיעה וכתיבה. רובם אומרים שזה
קשה ולא רוצים להמשיך. בסופו של דבר, הבג
רות מכריעה את העניין, ולא אם המורה אומרת
שזה חשוב, בגלל רצון לדעת, או הבנה שזה
מקצוע חשוב."
לפי תפישתה החינוכית, יש להשתמש תמיד
בטכנולוגיה כי "זה הדבר שהכי מעניין את
התלמידים, אולם לא צריך לשכוח את השיטות
המסורתיות שגם בהן צריך להשתמש." הוראת
האנגלית, לתפישתה, צריכה
להתבסס על לימוד טקסטים.
"אני אוהבת את נושא הספרות,
ומאמינה שממנה אנחנו לומ
דים. השפה היא כלי לקירוב
בין כל התרבויות. מהטקסטים
ניתן ללמוד את השפה וגם
לחשוף את התלמידים להיב
טים תרבותיים שונים. אני
חושבת שזה הופך את הלמידה
למשהו מרתק."
התואר השני שלמדה במכל
לת לוינסקי, היא מסבירה, התאים בדיוק לתפי
שת עולמה בנושא זה "אהבתי את השילוב של
רב-תרבותיות ורב-לשוניות."
סברין עדנאן מסארוה
מורה לערבית מטייבה. סברין הגיעה להוראה
מתוך תחושת שליחות. "רציתי ליצור דרך השפה
את הגשר לתרבות וללאום האחר שנמצא במדי
נה. חשבתי שהכי נכון יהיה לעשות את זה דרך
הילדים. כל שינוי יכול להתחיל מחינוך ולא מפו
ליטיקה. דרך החינוך ניתן ליצור עתיד אחר ואנ
שים אחרים. שפה זו תרבות, דת, עולם ומלואו,
ודרכה ניתן ללמוד הרבה מאוד."
את דרכה המקצועית החלה בגיל 32 בחטיבת
ביניים ובתיכון ביפו, שם לימדה לשון עברית.
משם עברה ללמד בכפר קרא בבית ספר דו-לשו
ני. "השילוב הזה בבית הספר היה השילוב הכי
נכון, הכי טבעי והכי נורמלי, כי זה משקף את
המציאות היומיומית שלנו," היא מספרת על
שמונה השנים שעבדה בבית הספר.
כדי להגשים את תחושת השליחות שלה עברה
ללמד ערבית בתיכון תיכונט, הצמוד למכללת
לוינסקי. "אני רואה את השליחות שלי ללמד
ערבית במגזר היהודי. הילדים מתייחסים לזה
בסקרנות ובעניין, ככל שאת מביאה את זה יותר
אותנטי וישיר ונותנת לילדים להכיר את התרבות,
ולא רק את הסמלים. ללמוד לא רק כדי לומר
שאנחנו לומדים. אני רואה שהתלמידים שלי
אוהבים את המקצוע ומכבדים אותו ורוצים להבין
יותר. חשוב להם להבין יותר. אני מרגישה דרך
המקצוע שלי כשגרירה של החברה הערבית, ולכן
אני רוצה שזה יגיע הכי נכון. השפה היא בעצם
גשר בין תרבויות."
ÂÈȈ ÔÂχ˘‰ ÏÚ ÌÈ·È˘Ó‰ ÏÎ
ÂÓ¯˙ ˙ÈÎÂ˙· ÌÈ„ÂÓÈω˘
Æ˙ÈÚˆ˜Ó‰ Ì˙ÂÁ˙Ù˙‰Ï
ÌÈ·Èί‰ „ÁÂÈÓ· ÌÈËÏ·
¨¯˜ÁÓ Úˆ·Ï ˙ÏÂÎÈÏ ÌÈÚ‚Â‰
¯ÂÙÈ˘Â ¯˜ÁÓ Úˆ·Ï Ôˆ¯‰
˙ÈÓˆÚ‰ ˙ÂÏ‚ÂÒÓ‰ ˙˘ÂÁ˙·
14
I...,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24 4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,...144
Powered by FlippingBook