פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 4

ÍÂÈÁÏ È˜ÒÈÂÏ ˙ÏÏÎÓ· È˘ ¯‡Â˙Ï ˙ÈÎÂ˙Ï ¯Â˘Ú
˙È˙·¯˙≠·¯ ‰¯·Á· ÈÂ˘Ï ÍÂÈÁ
¥
‰ Ò Ó
ע י ר י ת ק ו פ פ ר ב ר ג
וטל עלינו לכתוב על 'האדם אינו אלא תבנית
נוף מולדתו' ]...[. מה הם נופי מולדתי? לא כאן
ולא שם. ]...[ המילים הן המולדת שלי, ואני
תבנית נוף המילים שלי.
אבל באיזו שפה הן המילים שלי? ברוסית?
באנגלית? בעברית? באף אחת מהן במיוחד
ובכולן יחד. כל השפות האלה יחד הן שפת המי
לים שלי, מין שפה מעורבבת כזאת, בלולה, שבה
מופיעות מילים מסוימות רק ברוסית, אחרות
באנגלית, ומפעם לפעם ביידיש או בסינית. ]...[
השפה שלי היא תערובת של כל השפות שבהן
מדברים האנשים השונים שאני מכירה או זוכרת.
)ליטוין, דור המדבר, עמ' 131(
‡Â·Ó
בחודש פברואר שנת 2002 הוציאה המועצה
להשכלה גבוהה הנחיות למכללות אקדמיות
להוראה, המבקשות לפתוח לימודים לתואר שני.
הנחיות אלה הושתו על הסכמה עם משרד החינוך
בדבר המשך תהליך האקדמיזציה של מערכת
הכשרת המורים בישראל )וינברג ודרייפוס,
1102(, אך היה בכך גם מהלך של המועצה
להשכלה גבוהה )המל"ג( לעצירת פעילות של
שלוחות ממכללות מחו"ל, שהופעלו בארץ בפי
קוח מוגבל, ופנו אליהן עובדי מדינה ומורים
)כפיר ואריאב, 8002(; וכן היה בכך ביטוי לשינוי
בחשיבה על הוראה כמקצוע שיש בו למידה והת
פתחות לאורך החיים )גרינפלד וחואלד, 8002(.
עשור לאחר החלטה זו, גם המגבלה שהושתה
בעבר על המכללות לחינוך, שמנעה מהן להעניק
תואר מחקרי, הוסרה עם הכרזת המל"ג בתאריך
2102.8.03 על לימודי תואר שני מחקרי )עם תזה(
במכללות לחינוך, ובמכללת לוינסקי מקווים
לאישור קרוב של תוכנית הלימודים המחקרית.
התוכנית "חינוך לשוני בחברה רב-תרבותית"
הייתה בין התוכניות הראשונות שהוגשו לאישור
המל"ג, והראשונה במכללה לוינסקי לחינוך,
שנפתחה לרישום וזכתה להסמכה קבועה של
המל"ג. התוכנית נבנתה על ידי
פרופ' חנה עזר וצוות מורים
במכללה, וכיועצת מדעית
שימשה פרופ' עילית אולשטי
ין, שאף ליוותה אותה כיועצת
וכמורה בשנותיה הראשונות.
בשנת תשס"ד החלו הלימודים
בתוכנית בראשותה של פרופ' עירית קופפרברג.
תשע"ד היא השנה האחת עשרה לקיום התוכנית,
והשנה העשירית של מסיימים-מוסמכים בתוכ
נית. בתקופה זו התוכנית התבססה ורכשה לעצמה
שם בתחום החינוך הלשוני בארץ, מוסמכי התוכ
נית ממלאים תפקידים מובילים בהוראה ובתחומי
החינוך הלשוני והוראת שפות במערכת החינוך.
מאמר זה יציג את התוכנית משלוש נקודות
מבט: הרציונל של תוכנית הלימודים ומטרותיה;
הישגי התוכנית לאור בחינת פרויקט הגמר;
ממצאי סקר מוסמכים על התוכנית והישגיה.
ÈÁ¯Î‰ ȇ˙ ‡È‰ ‰Ù˘‰
¨È˙·¯˙ È˙¯·Á ÌÂȘÏ
ÈÂËÈ· È„ÈÏ Ìȇ· ‰È˘ÂÓÈÓÂ
¯˘˜‰‰ ÍÂ˙· ÈÚ·Ë ÔÙ‡·
4
ÔÓ‰Ï≠„˜Ï‡ ‰Ïȇ ßÙ¯Ù
‰ËϘى ˙È˜„ ‡È‰
˙ÏÏÎÓ· ˙ÈÓÂÁ˙≠·¯‰
¯·Ú· ÆÍÂÈÁÏ È˜ÒÈÂÏ
˙ÈÎÂ˙ ˘‡¯ ‰˘ÓÈ˘
M.Ed.
ÈÂ˘Ï ÍÂÈÁÏ
˙È˙·¯˙≠·¯ ‰¯·Á·
ה
א י ל נ ה א ל ק ר - ל ה מ ן
ר ח ל ח י ט י ן - מש י ח
ÁÈ˘Ó≠ÔÈËÈÁ ÏÁ¯ ßÙ¯Ù
˙ÈÎÂ˙ ˘‡¯ ‡‰
M.Ed.
‰¯·Á· ÈÂ˘Ï ÍÂÈÁÏ
˙È˙·¯˙≠·¯
‚¯·¯ÙÙ˜ ˙ȯÈÚ ßÙ¯Ù
˜Á˘ ÊÎ¯Ó ˘‡¯ ‡È‰
·˙Î ˙ίÂÚ ¯˜ÁÓÏ
‰Ù˘· ÌÈÂÈÚ¢ ˙Ú‰
‰˘ÓÈ˘ ¯·Ú· Æ¢‰¯·ÁÂ
˙ÈÎÂ˙ ˘‡¯
M.E.d
Æ
‰¯·Á· ÈÂ˘Ï ÍÂÈÁÏ
˙È˙·¯˙≠·¯
I...,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14 II,1,2,3,144
Powered by FlippingBook