פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 87

mission:
Underground
the on Art
The
of
programme
world-class
a
Provide
Tube
the
enriches
that
art
contemporary
journey
customers’
our
and
environment
long-
the
continues
and
experience;
art and
excellent
that
tradition
standing
London
of
core
the at
is
design
services.
and
identity
Underground’s
דוגמה לפרויקט נוסף, רחב היקף ומתמשך ניתן
לראות בתוכנית שמוביל האיחוד האירופי מאז
6891: יוזמת "בירת התרבות האירופית",
Culture
of
Capitals
European
.
המאמצים שערים משקיעות על מנת לזכות
בתואר הופכים לנבואה המגשימה את עצמה:
הערים משקיעות משאבים רבים בקידום התרבות
והאמנות על-מנת לזכות בתואר וכך למעשה
הופכות להיות ראויות לזכייה, אשר בתורה
תורמת רבות לעיר ולפרסומה, ומאפשרת לקדם
עוד פרויקטים של תרבות
ואמנות, שתושבי העיר נהנים
מפירותיהם בטווח הארוך, גם
לאחר שהשנה מסתיימת והתו
אר נודד לערים אחרות.
ב
מדינת ישראל הצעירה
ונטולת המורשת ההיסטורית
בסגנון ערי אירופה, אנו עדים בשנים האחרונות
לתהליכים המנסים ליצור "אינסטנט" תרבות
וזהות לערים שונות
- תהליך המיתוג העירוני.
ראשי ערים מבינים את חשיבותה של הזהות
העירונית הייחודית ואת המשיכה שיוצרים
אירועי תרבות ואמנות, או הדימוי שנלווה אלי
הם, כאילו במקום מסוים מתנהל אורח חיים
מסוים, והם מתמקדים בחיזוק או ביצירה של
אותו דימוי, גם אם לא משקיעים בתכנון עירוני
ארוך טווח בהתאם.
בעיתון
Markerweek
, מתאריך 3102.1.3
במאמר "הישראלים יוותרו על החלום של בית
גדול בפרוור ירוק - לטובת העיר", כתבה נעה
נבט:
"מאמציהם של ראשי עיריות למשוך אוכלוסי
יה חזקה, עסקים, תעשייה ותיירים לא מספיקים:
בעידן שבו אנחנו חיים, הם חייבים לוודא שקהל
היעד שומע על העיר שלהם. התהליך הזה
מתחיל במיתוג, מושג שחדר בשנים האחרונות
גם לתחום העירוני... 'ערים הבינו שאנשים
נמשכים לדימוי מוצלח', אומר ניסן אלמוג, חוקר
תכנון אורבני ותהליכים חברתיים בערים. 'דימוי
מוצלח מושך אוכלוסייה מסוימת, בהמשך מוש
גות השקעות של גופים כלכליים, חברות ונדל"ן,
וזה מייצר מעגל חיובי שנותן ארנונה לעירייה -
מה שמאפשר לה לשפר את השירות לאזרח, את
מערכת החינוך ואת המרחב הציבורי ולהשקיע
במיתוג נוסף'".
עקב כך אנו עדים לאינפלציה של אירועי
חוצות ופסטיבלים שעיריות שונות מקיימות
בשטחן )יחד עם השקעה ניכרת של כספים בפר
סום של האירועים הללו(. אולם כמה מהם הנם
אירועים נקודתיים וחולפים, ולכמה יש נגיעה או
השפעה אמיתית על חיי העיר ותושביה? מה יקרה
כשתיאלם )או תיעלם( תרועת הפסטיבלים?
אין ספק כי אירוע תרבות נקודתי מספק בדרך
כלל תוצאה ברורה ומהירה: סכום כסף מסוים
יוצא מהתקציב )ואלי גם סכום כסף מסוים
מתקבל מרווחי מכירת כרטיסים, ממכירת שטחי
פרסום וכיו"ב( ומספר מסוים של אנשים משתת
פים באירוע במשך זמן מסוים. הנתונים ברורים
וניתנים לכימות ולפרסום.
אולם מה בדבר נוכחות התרבות באופן קבוע
בחיי תושבי העיר? האם אדם שבמשך 51 שנותיו
במערכת החינוך ייחשף ללימודי מוזיקה כחלק
מתוכנית הלימודים, יבקר בגלריה או במוזיאון
המקומי, יצפה בלהקות התיאטרון או המחול
המקומיות וייצא עם משפחתו או חבריו לפסטי
בל מקומי, לא ירגיש מחובר יותר לסביבתו ולק
הילה בה הוא חי, יהיה אזרח פעיל, אכפתי ותורם
יותר מאדם אשר רק מספר פעמים בשנה משתתף
ÌÏÂÚ‰ ˙ÓÁÏÓ ÌÂ˙ ʇÓ
ÈÚ‚Ù Ï˘· ¯˜ÈÚ· ¨‰ÈÈ˘‰
ÂÒ¯‰ ¨ÁÂ˙È٠ȈÁÏ ‰ÓÁÏÓ
ÈÓ˜¯ÓÓ ÈˆÁÏ ˘ÈÏ˘ ÔÈ· „·‡Â
ÌÏÂÚ· ˙ÂȯÂËÒȉ‰ Ìȯډ
85
ÌÈÏ˘Â¯È· ¯Â‡‰ Ï·ÈËÒÙ
1...,88,89,90,91,92,93,94,95,96,97 77,78,79,80,81,82,83,84,85,86,...126
Powered by FlippingBook