Table of Contents Table of Contents
Next Page  14 / 86 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 14 / 86 Previous Page
Page Background

כפי שציינו בראשית הדברים, אין להכחיש כי אנשים מסוימים ניחנו באינטליגנציה רגשית וחברתית מפותחת

המאפשרת להם לצלוח ביתר קלות סיטואציות אנושיות מורכבות וטעונות. אחרים צברו ניסיון רב בתחום

במסגרת עבודתם או חייהם האישיים או שניחנו במספיק ביטחון עצמי ואסרטיביות כדי להשיג את מבוקשם

באינטראקציות עם אחרים, או מנגד כדי לוותר ולא להתעמת עמם. ראשית, הדבר עדיין לא הופך אותם

למקצועיים בניהול שיתופי פעולה. שנית, אין בכך ללמד כי הם בלבד מסוגלים לנהל שיתופי פעולה מוצלחים.

נקודות פתיחה שונות קיימות גם במרחבים אחרים בחיים, ובכל זאת, לצד אלה שהכול “בא להם טבעי“, אנו

מוצאים גם אנשים שבחרו ללמוד תחום מסוים, לעבור תהליך של שינוי תפיסתי ותודעתי, להשתמש בנקודות

החוזק שלהם כדי להתפתח בתחומים נוספים, לרכוש כלים, להתנסות, לתרגל ולהפוך אט-אט יותר ויותר

מקצועיים. אנו מאמינים (ואף עדים לכך בעבודתנו בשטח יום-יום) שתהליך דומה עשוי להתרחש גם בתחום של

ניהול ממשקים ושיתופי פעולה. כל שנדרש הוא מפגש בין רצון והבנת החשיבות שבדבר לבין מבנה ארגוני וכלים

מקצועיים הנותנים לכך מענה.

גם עבור המעטים שהם “מומחים מלידה“ וגם עבור רובנו, ששיתוף פעולה אינו טבע ראשון עבורנו, ביולוגית

ותרבותית כאחת, יש ערך רב בלמידה. הכללה שיטתית של ידע, שיטות עבודה וכלים יום-יומיים לניהול ממשקים

ושיתופי פעולה כרכיב בלתי נפרד בהכשרה לתפקידי תכלול, כמו גם בליווי השוטף של העבודה, היא צורך

חיוני. יתרה מכך, עצם בניית התפקיד מתוך תפיסה הרואה בו ציר מרכזי לניהול שיתופי פעולה, הגדרתו אל

מול שותפים פוטנציאליים ככזה, וחיבורו אל רשת של בעלי תפקידים דומים בשדה החברתי, היא בגדר בשורה

חשובה ופורצת דרך.

“על שתי רגליים מקצועיות“ – לקראת תפיסת תפקיד חדשה

לאור כל האמור, ברור כי ניהול ממשקים ושיתופי פעולה באופן אפקטיבי הוא רכיב מרכזי וחשוב בעבודתם

של המתכללים ולמעשה, לא רק שאינו סותר את המקצועיות התוכנית, הוא אף משלים אותה ומהווה חלק

מתפיסת מקצועיות רחבה וכוללת. רק תוך הליכה, צעד אחר צעד, הן בעזרת מומחיותה בתחום הנוער והן

בעזרת מקצועיותה בניהול מערכות יחסים מורכבות תוכל שרית לחצות את מסדרונות הרשות בהצלחה ולפלס

לה דרך למילוי תפקידה. רק בעזרת שילוב של ניסיונו בתחום בריאות הציבור, משיכתו לעיסוק בחינוך והכלים

המקצועיים שרכש להתמודדות עם התנגדויות, כמו גם ליצירת שיתופי פעולה בחברה רב-תרבותית, ישיג אורן

את המטרה, המקצועית והאישית, שלשמה בחר בעיסוקו החדש. רק באמצעות עמידה על שתי רגליים מקצועיות

אלו יוכלו המתכללים להתמודד עם האתגרים הרבים הצפויים להם בשטח.

תפיסה זו זוכה היום להכרה חשובה בשדה החברתי. ביוזמה משולבת של ג‘וינט-אשלים וגבים נבנית בימים אלה

או “מובילי שיתוף פעולה מקצועיים“ בשדה החברתי, הכוללת גם

CCO

תכנית נרחבת לפיתוח תפיסת תפקיד

הכשרה נרחבת, תכנית ליווי מתמשכת ויצירת רשת חוצה ארגונים של מובילי שיתוף פעולה. הידע הרב שנצבר

בנושא בשני הגופים, תוך שיתוף פעולה עם גורמים מקצועיים אחרים, יסייע בבניית פלטפורמה חדשנית וייחודית,

שתוכל לשרת הן את בעלי תפקידי התכלול, בהם התמקדנו במסגרת מאמר זה, והן מנהלים ובעלי תפקידים

אחרים בשדה, שיהוו שגרירים של שינוי בתוך המערכות שבהן הם פועלים וביניהן. המסר העיקרי המנחה את

התכנית הוא גם זה שביקשנו להעביר במסגרת המאמר, והעולה גם מכותרתו: ניהול אפקטיבי של ממשקים

ושיתופי פעולה הוא אינו רק הכרח, הוא גם טומן בחובו פוטנציאל רב להצלחה ולצמיחה. בעולם שבו אנו חיים

ומתנהלים, ובשדה החברתי בפרט, זהו הבסיס למקצועיות שמעבר למקצועיות.

14

עט השדה

2012

ספטמבר