Table of Contents Table of Contents
Next Page  19 / 86 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 19 / 86 Previous Page
Page Background

מות

ֵ

את פרקטיקת העבודה של מדריכי הרחוב עם בני הנוער, עם גורמים בקהילה ועם המשפחות, ומציג את הת

העיקריות שעלו בראיונות עם ציטוטים ישירים, בעיקר מהמדריכים.

עבודה עם בני הנוער

עבודת המדריכים עם בני הנוער מושתתת על חמש תימות מרכזיות שהן לב לבו של התפקיד שלהם כפי

נוכחות קבועה ברחוב, נוכחות בתוך החוסר אונים, עמדה אמפטית מודעת ולא שיפוטית,

שהמדריכים רואים אותו:

.

תמיכה בשעת משבר וזיהוי הזדמנויות לשינוי

.reaching out

, בניגוד לתפיסה הרווחת המדברת על

לעמידה לצד בני הנוער

כל הפרקטיקות הללו מביאות

משמעו לא להגיע אל בני הנוער כדי להביאם אלינו, אלא לעמוד עמם כתף אל כתף במקום

להיות לצד הנערים

שבו הם נמצאים ויחד לחולל שינוי. כדי להיות לצד הנערים צריך להיות דרך קבע במרחב שלהם (הרחוב), להיות

נוכח בתוך החוסר אונים, להיות אמפטי במודע ולא שיפוטי, לתמוך בהם בשעת משבר ולזהות הזדמנויות לשינוי

שהם רוצים בו ולא לשינוי שנקבע מראש.

ובמרחבים של בני הנוער. עבודת המדריכים מתחילה בנוכחות קבועה יומיומית לאורך

נוכחות קבועה ברחוב

שעות ארוכות עם בני הנוער במקום שבו הם נמצאים. הנוכחות ברחוב היא הצעד הראשון שהמדריכים עושים

ביישוב ולאורך התכנית כולה. בשלב הראשון המטרה של המדריכים היא להציג את עצמם כמי שמוכנים ורוצים

להתייצב לצד בני הנוער מתוך עמדה של מחויבות ואמפתיות. עצם הנוכחות מתוך עמדה זו מאפשרת ליצור

בהמשך קשר משמעותי. כפי שהסבירה זאת אחת המדריכות: "למשל, נערה פנתה אליי לא בגלל שזה אני, אלא

כי הייתי שם, לא בגלל שאני ספציפית אבל ברגע שהיא פתחה את זה [סיפרה על קשייה] נעשיתי משמעותית".

בדברי המדריכה אפשר לראות את הבסיס של עבודת מדריכי הרחוב – "להיות שם". תחילת העבודה דורשת

סבלנות רבה של נוכחות לכאורה מבלי עשייה, אך הנוכחות היא העשייה המשמעותית ביותר.

בתקופה זו המדריכים מחפשים את בני הנוער ויוצרים סיטואציות שיאפשרו מפגש במקום שבו בני הנוער

נמצאים. הנוכחות היא מפתח הכניסה לקשר משמעותי יותר. המדריכים שמים דגש על זמינות ונוכחות אך

נותנים לבני הנוער לקבוע את קצב צמיחת הקשר. הנוכחות הקבועה היא לא רק ברחוב אלא מדובר בהימצאות

בכל מעגלי החיים של הנוער. המדריכים נמצאים ברחוב, בבית הספר, מבקרים בבתים, שומרים על קשר בטלפון

ובצ'אטים במחשב, ומשתתפים בפעילויות בקהילה. נוכחות זו נובעת מתוך ראייה הוליסטית של המרחבים

השונים שביניהם נעים בני הנוער והימצאות המדריכים בכל מעגלי החיים שלהם.

– מעבר לנוכחות הפיזית נדרשת גם נוכחות רגשית. המדריכים מתארים את

עבודה בתוך חוסר אונים ודילמות

עבודתם כדורשת יכולת להכיל ולחיות בתוך הכאב וחוסר האונים מול המציאות של בני הנוער וכן להתמודד

עם דילמות אישיות ומוסריות מול התמודדות הנערים עם המציאות. זאת עבודה שמחייבת לראות את הכאב

ואת השלכותיו על התנהגותם של בני הנוער. קשר שאינו רואה את הכאב ואינו מודע להקשר הרחב שבו הוא

מתקיים עלול להגביר את הכאב, משום שאלה בני נוער שמתמודדים כל הזמן עם ה"עיוורון" של המערכת ביחס

והיא הכלי העיקרי שלהם בניסיון לחולל שינוי. כמו שמסבירה אחת

הנוכחות היא התשובה לחוסר האונים

אליהם.

המדריכות:

א', שהייתה בסלעית, מצבה לא טוב. כשהיא הייתה במרכז סלעית היו הרבה בעיות. היא הייתה יוצאת

לתחנה המרכזית בתל אביב עם בנות מבוגרות משם שמתעסקות בזנות ועושות חומר, היא הזריקה

19

עט השדה

2012

ספטמבר