Table of Contents Table of Contents
Next Page  23 / 86 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 23 / 86 Previous Page
Page Background

ביכולתם להתמודד עם הקשיים הרבים בעבודתם. המדריכים סיפרו על ההנחיה שהם מקבלים כמקבילה

באופייה לעבודתם מול בני הנוער. הם אמרו שהמנחים זמינים להם תמיד כפי שהם זמינים תמיד לבני הנוער וכי

המנחים מכילים אותם ונמצאים איתם בתוך חוסר האונים.

לעתים גם מקום חוסר האונים שאין ברירה אלא להיות בו. זה מקום נוח כי גדי, אפרי ודליה, מעניקים לנו

את התחושה שזה בסדר, הם מכילים אותנו, שלעתים זה בסדר שאין תמיד מה לעשות, שעצם העובדה

שאנחנו כאן, אנחנו כן משמעותיים.

ואכן, דגש רב הושם על מערך ההנחיה וההדרכה של מדריכי הרחוב בתכנית. המערך כלל שלושה גורמים: ליווי,

הנחיה פרטנית (או בזוגות) ומפגשי הכשרה. ליווי המדריכים התבסס על עקרון המערכות המשקפות, כלומר

עבודתם של מנחי המדריכים התבססה על אותם עקרונות כעבודת מדריכי הרחוב והיוותה "מודלינג". המנחים

היו זמינים בטלפון למדריכים, עזרו להם להתמודד עם מצוקות מיידיות וסייעו להם בעבודתם באופן ממשי,

בעיקר בקשר עם הממסד. ההנחיה הפרטנית נערכה ב"טריטוריה" של המדריכים, כלומר ביישובים עצמם. כל

זוג קיבל הנחיה בהיקפים משתנים על פי הצורך. ההנחיה הייתה מקום מכיל ואמפתי לקשיים, למצוקות ולעיבוד

חוויות של המדריכים. אחת לכמה זמן נערכו מפגשי הכשרה לכל המדריכים יחד. במפגשים התקיימה למידה

מקצועית שכללה הרצאות של אנשי מקצוע מתחומים שונים והנחיה קבוצתית. בהנחיה הקבוצתית הציגו

המדריכים דילמות וקשיים שאיתם הם מתמודדים, ונוצר דיאלוג בין המדריכים והמנחים של ניתוח הדילמה

והכללה ממנה לעבודתם של כל המדריכים. המערך כולו התבסס על חשיבות הגיבוי בעבודת המדריכים בכל

הרמות: האישית (דרך הנחיה פרטנית) והיישובית דרך תמיכה בעבודתם עם הממסד ביישוב.

המדריכים גם דיברו על החשיבות של העבודה בצוות ביישוב כשבן/בת הזוג מהווים משאב נוסף לתמיכה,

התייעצות ועזרה. כדברי אחת המדריכות: "מה שאני מאמינה שמסייע לנו היא העובדה שאנחנו מאוד פתוחים

וכל הזמן מדברים על הכול האחד עם השנייה". כפי שהמדריכה מציינת, הפעולה בצמד הייתה חשובה לתחושת

הביטחון האישי של המדריכים ולהתמודדות עם הבדידות המקצועית. נראה שלעבודה בצוות של גבר ואישה

הייתה גם חשיבות ביצירת תכנית רגישת מגדר ויצירת אפשרות אמיתית להגיע גם לנערים וגם לנערות ולילדות.

כמו כן, העבודה המשותפת אפשרה התבוננות ביחסים המגדריים בחברה וברחוב והזדמנות להדגים שותפות

שוויונית בין גבר לאישה.

סיכום

עבודתם של מדריכי הרחוב היא עבודה ייחודית החוצה גבולות בין תפקידים קיימים של טיפול, רווחה, חינוך

והדרכה. היא מושתתת על תפיסת עולם חברתית א-ממסדית המאמינה בבני הנוער, רואה את כוחותיהם ומזהה

את המקור למצוקתם בגורמים סביבתיים. הדגש בעבודה זו אינו על טיפול בקשיים של בני הנוער, אלא ניסיון

להביא לשינוי בקהילה כדי לפתוח לבני הנוער יותר אפשרויות לפעולה. על כן מדובר על עבודה המחייבת שינוי

בדפוסי פעולה מוכרים ויצירת פרקטיקת עבודה ייחודית השמה דגש על עמידה לצד בני הנוער בהתמודדות עם

מציאות החיים המורכבת שלהם דרך נוכחות קבועה ברחוב מתוך עמדה אמפתית מודעת ולא שיפוטית, מוכנות

להימצא במצבים של חוסר אונים, תמיכה בשעת משבר וזיהוי הזדמנויות לשינוי.

מתוך תיעוד הפרקטיקה של עבודת הרחוב בולטת חשיבות ההנחיה למדריכים המקבילה באופייה לאופי

23

עט השדה

2012

ספטמבר