

עט השדה
2012
פברואר
30
: חיזוק ותיאום קשרים במערכת ההתפתחותית
1
תרשים
Families
Children
Schools
Community
services
COMMUNITY
CAPACITY
,Head office policies
culture & structures
מרכז ידע אשלים: מהו, לפי דעתכם, המכנה המשותף המינימלי, המחבר רעיונות, כגון מודל "נתיבים למניעה,"
הערכת תכניות וחוסן קהילתי?
פרופסור הומל: הדבר הראשון שעלי להבהיר הוא, שהשאלות שהפנתם אלינו מאוד מאתגרות, בעיקר מכיוון
שהמסגור שלהן מבוסס על מספר הנחות יסוד, שאינן מתאימות לחלוטין למציאות שלנו. למשל, ההפרדה בין
הערכה של המודל "נתיבים למניעה" מושתתת על הזיקה שבין עבודה קהילתית והערכה, דבר מאוד נפוץ, אם כי
לא במקרה שלנו. כמו כן, אתם משתמשים במושגים, כגון "חוסן קהילתי," אשר אינם מרכזיים לחשיבה שלנו, על
אף שברור שהם קשורים לחששות הליבה שלנו.
בניית מסוגלות קהילתית היא דרך יותר מדויקת לתאר את אחד מהיעדים הסופיים שלנו, אם כי הוא עדיין לא
ראלי. היעד המנחה הוא יצירת מסלולי רווחה לכל נער או נערה מקומיים, בעת המעברים בין שלבי החיים השונים,
מלידה ועד לבגרות צעירה. במקום "חוסן קהילתי", אנו חושבים יותר על מערכת התפתחותית בריאה, עם היעדים
הנלווים של בנייה וחיזוק יחסים או קשרים, בעיקר בין משפחות, בתי ספר וארגונים קהילתיים, על יצירת התנאים
לדין וחשבון בפועל, על רפורמה מערכתית מתמשכת, ולא פחות מכל אלה, על עידוד וחיזוק ההורה.
) ש:"היעד המרכזי הוא לקשר בין
13 '
מרכז ידע אשלים: בשונה מתכניות אחרות, ציינתם במאמר שלכם (עמ
משפחות, בתי ספר וארגונים קהילתיים, כך שכל חוויה בבית ובבית הספר תשפיע על האחרות ותעודד התפתחות
חיובית." אנו מבקשים לשמוע יותר על התלות הזאת שבין כל בעלי העניין המעורבים. כמו כן, אנו מעוניינים ללמוד
איך הגישה שלכם מתקשרת לנושא של הערכת תכניות, ומה הדרך הטובה ביותר למדידה במציאות כזו?
פרופסור הומל: שאלה זו מורכבת, למעשה, משני נושאים: (א) איך עובד שיתוף הפעולה בפועל, או איך הוא אמור
לעבוד; (ב) איך מודדים שיתוף פעולה ומנתחים את השפעתו. אלו הן שאלות מורכבות, ואנו מעורבים באופן פעיל
בניסיון לענות עליהן. ביחס לשאלה הראשונה, יש לנו כרגע מאמר בהכנה עבור כתב עת מסוים אשר מסכם
), כדי לבנות הסכמים יותר
Circles of Care
את החוויות שלנו בניסיון להשתמש בהתערבות ייחודית (בתכנית
יושמה בשני אזורים מרוחקים גיאוגרפית, והמאמר משווה ומבדיל את
Circles of Care
שיתופיים. התכנית
התוצאות בכל אתר בעזרת שיטות איכותניות. להלן ציטוט מתקציר המאמר:
פעלה היטב ברמת התמיכה הפרקטית ובבניית
Circles
"ניתוח איכותני בשני האתרים הראה, שבזמן שהתכנית-
יחסים והשיגה תוצאות טובות עם הילדים, היכולת שלה להשיג שיתוף פעולה פעיל ולחזק קשרים מערכתיים
הוגבלה על ידי מבנים ארגוניים מקובעים ותרבויות מקובעות. למרות זאת, אתר אחד, עם יותר תמיכה והשקעה
בשיתוף פעולה מעבר לגבולותיו הארגוניים, העריך, שמשימה זו ניתנת להשגה, אך מצריכה מעורבות ברמה יותר
מורחבת – ראייה ומנהיגות נכונים לטובת הרפורמה הארגונית."