Table of Contents Table of Contents
Next Page  36 / 66 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 36 / 66 Previous Page
Page Background

עט השדה

2012

פברואר

36

יומן שדה

מסע בעקבות "חיבוקי": תרפיה "בחיבוקי" לילדי יפן

פלורה מור ושי חן גל

ד"ר פלורה מור, ראש תחום בכיר, התערבויות חינוכיות, היחידה לילדים ונוער, אשלים

ד"ר שי חן-גל, פסיכולוג קליני, פרויקטים בתכניות חינוך וטראומה, אשלים

*רשימה ביבליוגרפית מלאה מופיעה בגרסה האלקטרונית של המאמר, באתר האינטרנט של אשלים.

תקציר

תרפיה באמצעות "חיבוקי" היא שיטת טיפול פסיכולוגית ייחודית, שפותחה בישראל, לטיפול בילדים נפגעי לחץ

וטראומה בתקופת מלחמת לבנון השנייה ובעת מבצע "עופרת יצוקה." שיטת טיפול זו סייעה גם לילדים ביפן

להתמודד עם הטראומה שבעקבות אסונות הטבע, שפקדו את המדינה - רעידת האדמה והצונאמי, שאירעו

. מאמר זה עוסק בתיאור תהליכים של ייצוא ידע מישראל לעולם: ייצוא שיטת התרפיה

2011

בחודש מאי

באמצעות בובת "חיבוקי" לטיפול בנפגעי טראומה ביפן. זאת, באמצעות אנשי מקצוע של עמותת אשלים-ג'וינט

ליפן.

2011

ומשרד החוץ, שנסעו בחודש אוגוסט

שיטת הטיפול באמצעות בובת "חיבוקי" פותחה על ידי אשלים-גוינט ישראל, בשיתוף משרד החינוך-שפ"י (שירות

פסיכולוגי ייעוצי) והחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב. התכנית מתבססת על הניסיון הישראלי במלחמת

לבנון השנייה, כאשר עלה צורך לסייע למספר רב של ילדים שנמצאו במצוקה ובחרדה. לשם כך, נבנתה תכנית

ייחודית, העושה שימוש בבובת "חיבוקי", שהיא בובה פרוותית, עם ידיים ארוכות ומחבקות ועיניים עצובות.

התכנית התאפשרה הודות לתמיכתן של הקהילות היהודיות בצפון אמריקה.

בובת "חיבוקי" היא בובת כלבלב רכה וארוכת זרועות, שיכולה לחבק את הילד ולהיצמד אליו. הילדים מטפלים

, סייעה ההתערבות בעזרת

2011

ועד

2006

בבובה, מזדהים איתה, ובעקיפין מטפלים במצוקותיהם. בין השנים

"חיבוקי" להמוני ילדים שנקלעו למצוקה נפשית. זאת, בעקבות השהות במקלטים, שנכפתה על תושבי הצפון,

, ולאחריה מבצע "עופרת יצוקה" וטילי

2006

הפינוי לאוהל בניצנים, מלחמת לבנון השנייה, שפרצה בקיץ

הקאסמים שנחתו על שדרות ויישובי עוטף עזה. התכנית פועלת כיום באזור הכרמל, בעקבות השריפה הגדולה

ילדים בישראל, בגילאי הגן,

50,000-

אנשים ובתים רבים עלו באש. בסך הכול, כ

44

), שבה נספו

2010

(נובמבר

באזורים הנזכרים למעלה, הסתייעו ב"חיבוקי" כחלק מתהליך ריפוי מתמשך.

הצגת התכנית לילדי הגן נעשית באמצעות סיפור המסגרת, המסופר על ידי הגננת וצוות הגן: "יש לנו פה חברים

טובים מאוד. אנחנו קוראים להם 'חיבוקי', כי הם מאוד אוהבים לחבק ואוהבים שיחבקו אותם. אני רוצה להכיר

לכם את 'חיבוקי'. חיבוקי הוא חבר חמוד מאוד, ובדרך כלל הוא עליז ושמח, ואוהב חברה. בזמן האחרון הוא נראה

לי קצת עצוב, ואולי הוא מפחד. נראה לי, שהוא עצוב, כי אין לו חבר טוב שישחק אתו, ישמור עליו ביום ויישן אתו

בלילה. שמעתי שבגן הזה יש הרבה חברים טובים ובאתי לבדוק מי מכם ירצה להיות חבר של 'חיבוקי'."

ההנחיה לגננת ולצוות היא להזמין את הילדים באופן אקטיבי להשתתף במשחק ולעודד את כל ילדי הגן

להצטרף. על הילדים לאותת על רצונם להשתתף. עם זאת, אם ילד נמנע מלהצטרף ומתעקש על כך, אין

להכריח אותו, אלא לחפש קרבה אליו ולהבין את משמעות הימנעותו מלקחת חלק בחיי הגן. אם תתחזק הידיעה,

כי בסרבנותו הילד מבטא מצוקות רגשיות עמוקות, המבוגר האחראי יקבל עזרה כיצד לתקשר עם הילד ובמידת

הצורך אף יינתן לילד סיוע תרפויטי, כגון תרפיה באמנות או טיפול פסיכולוגי, בשילוב הדרכת המבוגרים הדואגים