Table of Contents Table of Contents
Next Page  41 / 66 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 41 / 66 Previous Page
Page Background

41

עט השדה

2012

פברואר

במהלך הכנס הצגנו את שיטת "חיבוקי" ואת העקרונות הטיפוליים המלווים אותה. ההצגה כללה מצגת

תיאורטית, סימולציה, הכוללת הדגמה חיה באמצעות בובות, הקרנת סרט על "חיבוקי" וכן שיח שאלות ותשובות

עם הקהל. הדברים עוררו הדים חיוביים ומשתתפים רבים הביעו את התלהבותם מהשיטה ואמרו, כי חייבים

לאמץ אותה בכל אזור הצפון שנפגע וכן לבדוק את האפשרות להטמיע את עקרונותיה גם במקומות נוספים, כגון

בתי חולים, גני ילדים וכדומה.

החלק האחרון של הכנס כלל, כאמור, שאלות ותשובות ודיון פתוח עם הקהל. הבנו את העניין הרב שהיה לתכנית

בשל העובדה, כי בפנל, שנעל את הכנס, כמעט כל ההתייחסויות של הקהל היו לתכנית תרפיה ב"חיבוקי." כל

הדוברים הביעו רצון להעמיק את היכרותם עם התכנית ואת נכונותם להטמיע אותה במסגרות השונות.

העובדים באזור הצפון

JPTA

ג. פגישות פרטניות עם אנשי מפתח בארגון ה-

לאחר הכנס התקיימו מספר פגישות הדרכה פרטניות ובקבוצות קטנות עם אנשים המבצעים התערבויות שונות

, העובדים באזור האסון. מטרת הפגישות הייתה להעמיק את

Shonichi

וד"ר

Shiho

באזור הצפון, ביניהם ד"ר

הידע שלהם בתחום ההתערבות באמצעות תרפיה בחיבוקי" ולחשוב יחד איתם על דרכים שבהן יוכלו להיעזר

בתכנית במהלך עבודתם בצפון.

וכן

Iweta

, פסיכולוג קליני, הפסיכולוג הראשי האחראי על השיקום במחוז

Funano

ד. פגישה עם מר

, פסיכולוגית קלינית, המשמשת כסגניתו

Sato

עם גב'

לסדנאות העבודה שנערכו בעיר אופונטו, שנהרסה כמעט לחלוטין בצונאמי, היה ערך קריטי בשל הצורך לבחון

באיזו מידה ילדים, הורים, בני המשפחה ואנשי מקצוע רואים בתכנית מהלך יישומי, ההולם את צורכיהם. עבורנו,

זה היה המבחן של היתכנות כל היוזמה.

בחלק הראשון של הביקור, פגשנו את מר פונאנו, האחראי על הסיוע הנפשי באזור אופונטו, אזור עני, שהאסון עוד

החריף את מצוקותיהן של המשפחות דלות האמצעים, המתגוררות בו. למדנו על המצוקות המרכזיות הקיימות

באזור זה שנפגע מהצונאמי: ילדים רבים נשארו יתומים, הרס נרחב של אזורים שלמים, פעילויות שיקום פיזי,

המתנהלות באיטיות, והיעדר התייחסות לצרכים הרגשיים. בנוסף לכך, תוארו תופעות המצוקה השונות, הבאות

לידי ביטוי בקרב ילדים ובני נוער, ביניהן חרדות, חרדת פרידה, סיוטי לילה, אלימות ואף התאבדויות של נערים

שאיבדו את בני המשפחה.

בחלק השני, ערכנו לצוות סדנאות, שבהן הסברנו את ההתערבות באמצעות "חיבוקי" ואת העקרונות הטיפוליים

המנחים אותנו. צוות הפסיכולוגים ועובדי החינוך מאוד התלהבו והתרשמו מהתכנית ושאלו שאלות רבות, שהעידו

על קליטה נכונה של עקרונות התכנית. עם סיום ההכשרה, צוות הפסיכולוגים ועובדי החינוך ציינו, כי התכנית

מתאימה לרוח של יפן בשל עקרונותיה המפתחים חוסן ומעודדים התמודדות מבלי שהיא מתעלמת מהמצב

הנפשי, מהמצוקות ומהצורך של הילדים לתמיכה של המבוגרים. הם הדגישו, ששיטת הטיפול שהצגנו בפניהם

עשויה לסייע באופן משמעותי לילדי הצפון.

120

במהלך ההכשרה, חילקנו לצוותים חומרים תיאורטיים ויישומיים. כמו כן, צוות זה קיבל מראש משלוח של

בובות "חיבוקי", שבשלב הראשון יסייעו לקבוצות הילדים שנפגעו פגיעה קשה יותר מהאסון. הצוות קיבל הדרכה

כיצד להפעיל את התכנית בגנים ובמרכזי הפינוי והתחייב על העברת התכנית למקומות נוספים, בהתאם למספר

הבובות שברשותו. הצוות חש, כי יש ביכולתו להתחיל את הפעולה תוך ידיעה, שהשאלות שיישאלו בעתיד יהיו

קשורות יותר לתהליכים המתמשכים עם הילדים והביעו תקווה שנוכל לסייע להם להפעיל את התכנית על כל

מורכבותה.

ה. סדנאות טיפוליות עם קבוצות ילדים מאזור הצפון שנפגע

אנשי צוות חינוכי

15-

ילדים, הוריהם וכן כ

15-

הסדנאות נערכו במרכז הפינוי בעיר אופונטו ובהן השתתפו כ

וטיפולי, האחראים על התחום החינוכי במרכז הפינוי. כל הילדים שהשתתפו נפגעו מהצונאמי, בתיהם נהרסו

כליל, חלקם איבדו את הוריהם וקרובי משפחה נוספים. הצוות דיווח, כי כל הילדים מפגינים התנהגות רגרסיבית