

עט השדה
2012
פברואר
44
שיטת הטיפול ב"חיבוקי" סייעה לילדים לבטא ביתר חופשיות את כל הרגשות השליליים שהם מרגישים על אף
הנטייה התרבותית של יפן, שצריך להיות בסדר למרות הטרגדיה. גם המבוגרים קיבלו לגיטימציה לפנות לבובה
כאמצעי מתווך, המקובל פחות בתקשורת הבין-אישית. בסיום ההתערבות באזור הצפון נערך מפגש מסכם,
שבמהלכו הדגיש הצוות החינוכי והטיפולי את הנקודות הבאות:
שיטת "חיבוקי" נמצאה כמתאימה ביותר לצורכי המקום ולמצוקות של הילדים והוריהם בעקבות הצונאמי.
.1
הצוות מרגיש, כי למד את עקרונות השיטה ובעזרת בובות "חיבוקי" שקיבלו הם מתכוונים להטמיע את השיטה
.2
בגנים ובמחנות הפינוי שבאזור.
הצוות מבקש המשך השתלמות בעתיד לצורך העמקה נוספת ולמידה משמעותית יותר.
TWMU
ט. כנס במרכז הרפואי
הוא בית חולים אוניברסיטאי לרפואת נשים. הכנס, שאורגן על ידי פרופסור הרה, הוקדש
TWMU
המרכז הרפואי
רופאים, אחיות ואנשי צוות רפואי,
100-
כולו להתערבות "חיבוקי" ונערך לכבוד הביקור שלנו. בכנס השתתפו כ
. בתחילת הכנס נשאה דברים פרופסור הרה, שתיארה
JPTA
העובדים עם ילדים וכן חברי ההנהלה של ארגון ה-
את ההצלחה הרבה ואת התגובות החמות שהיא קיבלה מאנשי הצוות בצפון לאחר ההתערבות שלנו. כמו כן,
ברכו המנהל הראשי של בית החולים, הגב' מיכל טל - דוברת השגרירות הישראלית בטוקיו ומר פיליפ רוזנפלד -
נציג הג'וינט ביפן. הנוכחים בכנס שאלו שאלות רבות בנוגע לתכנית "חיבוקי" והביעו עניין רב. הם ציינו שהתרגשו
לשמוע את התיאור של ההתערבות שלנו באזור הצפון. בסיום הכנס, חלק מהמשתתפים (הבכירים ביותר) קיבלו
ערכה, הכוללת בובת "חיבוקי" וכן חומרים תיאורטיים ויישומיים. המשתתפים הביעו את רצונם להטמיע את
התכנית במחלקות השונות בבית החולים, העובדות עם ילדים.
ואנשי צוותו
Toho University
מ-
Atsuko Okada
י. פגישת עבודה עם פרופסור
בשל הבנתנו, שכדי שהתכנית תוטמע עלינו ללמוד כיצד פועלים הסיוע הרגשי והנפשי ביפן ומהם שירותי הרווחה
.
JPTA
השונים הקיימים במדינה, קיימנו פגישות עבודה עם אנשי מקצוע נוספים, שאינם משתייכים לארגון ה-
הפגישות נועדו ללמוד יותר לעומק את מאפייני מערכת החינוך ביפן (היות ועשייתנו בתחום הטראומה בישראל
קשורה למערכת החינוך) ואת דרכי ההתמודדות שלהם עם ילדים ונוער במצבי מצוקה וסיכון. מפגישות אלו
למדנו על החשיבות הרבה שיש לתפקיד המחנך ביפן, בשונה מתחומי הטיפול והפסיכולוגיה, שאינם מפותחים.
יועצת בית הספר מגיעה אחת לשבוע לטפל במקרים הקשים, כאשר בדרך כלל הגננת, מחנך הכיתה או אחות
בית הספר הם הנושאים באחריות על רווחתם של הילדים והם גם מטפלים בילדים המביעים מצוקה, ללא
הכשרה וליווי הולמים.
י"א. פגישת סיכום עם פרופסור הרה
. במהלך הפגישה,
JPTA
ביום האחרון לשהותנו ביפן ערכנו פגישות סיכום עם פרופסור הרה ועם הנהלת ה-
בכללותו התרשמו עמוקות מתכנית "חיבוקי" ומהפוטנציאל
JPTA
ציינה פרופסור הרה, כי היא אישית וארגון ה-
שלה לסייע לילדי יפן בעקבות הצונאמי. לדבריה, לתכנית יש עומק טיפולי והיא מבוססת על עקרונות טיפוליים
חשובים, שיש עליהם הסכמה רחבה והם מתאימים לתרבות היפנית. פרופסור הרה התחייבה לקדם יוזמה ברוכה
זו בארצה. לדעתה, העניין הרב שהפגינו כל הבכירים שנחשפו לתכנית יסייע בידה לקדם את המהלך הכולל. כמו
כן, היא הדגישה את התגובות הנלהבות לתכנית הן מצד אנשי הצוות הטיפולי בצפון והן מצד משתתפי הכנסים
והפגישות שנחשפו לתכנית. ועוד ציינה פרופסור הרה, כי היא מבקשת מהג'וינט להמשיך את שיתוף הפעולה עם
הארגון שלה, ולארגן כנס גדול, בן מספר ימים, בזמן הקרוב,, לכל הצוותים החינוכיים והטיפוליים העובדים עם
ילדים באזור הצפון. הכנס מיועד להעמיק את היכרותם עם התכנית על מנת שיוכלו להטמיעה באופן נרחב. כמו
כן, היא מבקשת לקיים הכשרה אינטנסיבית נפרדת לצוות המוביל שלה, שייקח על עצמו את האחריות להטמעת
התכנית ביפן. הוחלט על מספר מהלכים: