Table of Contents Table of Contents
Next Page  29 / 66 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 29 / 66 Previous Page
Page Background

29

עט השדה

2012

פברואר

התנעת שיח מקצועי עם מחברי המאמר

מרכז ידע אשלים

לפניכם עיקרי הדיאלוג בין רוס הומל, פרופסור לקרימינולוגיה ומשפט פלילי באוניברסיטת גריפית' שבבריסביין,

אוסטרליה, וראש מחלקת מחקר חברתי והתנהגותי של האוניברסיטה, לבין דניאל קרני, מנהל פיתוח וגיבוש ידע,

מרכז ידע אשלים.

?

Pathways

מרכז ידע אשלים: מהו מודל ה-

,

Inala Pathways

(ובעברית "נתיבים למניעה,") אשר יושם בהצלחה בפרויקט

Pathways

פרופסור הומל: מודל ה-

הוא יותר מאשר מודל של שירות בין-ארגוני. המודל הוא למעשה רפורמה של מערכת התפתחותית הבנויה על

תשתית מחקר משוכללת, המובילה לשיפור מתמשך בכל השירותים הניתנים למניעה, בארגונים ובסביבות של

הילד ומשפחתו והקשרים ביניהם. כל אלה, למיטב הבנתנו, הם בסיס להתפתחות חיובית ובריאה של הילד.

חשוב להבין, שהמודל שלנו אינו כרוך ביישום תכניות התערבות ייחודיות לילדים, למשפחות, לבתי ספר או

לקהילות, על אף שהוא משלב מספר תכניות במסגרת הכללית שלו. תכניות באיכות גבוהה לילדים או להורים

עשויות לתרום תרומה ניכרת להשגת המטרות המערכתיות של המודל, בעיקר בכל הנוגע לשיפור איכות סביבת

המשפחה וחיזוק הקשרים בין ילדים, הורים ובית ספר. למרות זאת, דרושים גם משאבים וסוגי פעילויות נוספים,

כפי שמתואר בתרשים שבהמשך.

אפשר לדמות את מודל "נתיבים למניעה" למערכת הפעלה של מחשב יותר מאשר לתוכנת מחשב ייחודית. זהו

מרחב המאפשר לתוכנות להתקיים ובאמצעותו ניתן ליישם מגוון רחב של התערבויות המכוונות לילדים, להורים,

לבתי ספר, לסוכנויות קהילתיות ולקהילות מקומיות. כל זאת, באמצעות שותפות מגוונת ורחבה של יחידים

וארגונים.

המודל כולל:

שיפור באיכות של כל הסביבות הרלוונטיות להתפתחות, כגון משפחה ובית ספר, אשר להן השפעה ישירה על

.1

חיי הילדים;

חיזוק הקשרים בין ילדים וסביבותיהם (במיוחד משפחה ובית הספר) וכן בין סביבות התפתחותיות שונות;

.2

תכלול וסנכרון בין פעילויות בכל הסביבות הרלוונטיות להתפתחות (במיוחד בין המשפחה ובית הספר), כך

.3

שהסביבה הכוללת לילדים היא עשירה וחיובית, ככל האפשר.

תהליכים אלה, הכוללים יישום תכניות לילדים, למשפחות ולבתי ספר, משולבים במערך פעילויות כולל, המכוון

לשינוי הדרך שבה סוכנויות שירות קהילתיות, בתי ספר וארגונים אחרים פועלים ונוגעים אחד באחר.

- כל עיגול או ריבוע – מהווים מוקד לסוגים שונים של פרויקטים או

1

כל האלמנטים המופיעים בתרשים

התערבויות, אך האתגר הבסיסי הוא לבנות או לחזק את הקשרים בין האלמנטים השונים ולוודא, שמה שמתרחש

בתוך כל אחד מהם מתואם עם הנעשה באחרים. זאת, כדי שילדים ירוויחו ככל האפשר במהלך חייהם מחשיפה

למגוון רחב של משאבים או "נכסים התפתחותיים," הפועלים יחד לטובת הילדים.