Table of Contents Table of Contents
Next Page  23 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 23 / 64 Previous Page
Page Background

23

2009

יולי

עט השדה

תרבות וירטואלית בחברה בין-תרבותית

שונות המנסות להרחיקה בכל הכוח. בראש

ובראשונה יש להכיר במציאות שבני נוער מכל

התרבויות והמגזרים משתמשים באינטרנט. הם

חשופים למידע ולאינטראקציה בין-אישית, ובתוך

כך הם ניצבים בפרשת דרכים הדורשת מהם

בחירה מתמדת: איך יתמודדו עם פיתויים, איך

יעריכו את המידע המוצע להם, איך יתמודדו עם

תכנים המנוגדים לנורמות התרבותיות שלהם,

וכיצד יגיבו במסגרת תקשורת בין-אישית. בלא

כל הדרכה או שיח בסיסי בהקשרים אלה, מוטל

על כתפיהם כל כובד האחריות של בחירה נכונה

וגם התמודדות במקרה שבחירתם הייתה שגויה או

שנפלו קורבן לתרמית כלשהי.

רשת האינטרנט יוצרת לעִתים חציצה בין תרבויות

ככלל, ובתוך המשפחה בפרט. בכל תרבות ההורים

משמשים דמויות מפתח עבור ילדיהם, אולם כאשר

יש פער תרבותי בתוך המשפחה, אתגר הגישור

הבין-דורי גדול אף יותר. התפיסה ההורית בחברות

מסורתיות מושתתת על קשרים משפחתיים

הדוקים, הייררכיים ומגוננים למדי, לעומת התפיסה

ההורית הפתוחה המקובלת בחברות מערביות.

שיח על נושאים העולים מהשימוש באינטרנט

(ובתוך כך מיניות, יחסים בין-אישיים, אחריות

הדדית, מסירת פרטים אישיים וסכנותיה, בדיקת

מהימנות של מידע שהם מחפשים מול גורמים

מקצועיים ועוד) חיוני ביותר בין הורים לילדיהם. גם

כאשר ההורה אינו מכיר את המרחב הווירטואלי

לפרטיו, יש לו הניסיון (והלגיטימציה) להדריך את

ילדו, להבהיר לו את הגבולות ואת ההשלכות של

חשיפה עצמית, פרסום ברבים, אלימות, התאהבות

ועוד. כך מראה ההורה נוכחות בחיי הילד במישרין

ובמרחב הווירטואלי בעקיפין ומשאיר את דלתו

פתוחה לפני ילדו למקרה שזה ייקלע למשבר.

הרחקת הנוער מהמחשב היום שקולה לבקשה

לעצור מלכת ולהתנתק מהמערך החברתי, ולכן

הצבת קווים ברורים להתנהגות מותאמת לנורמות

המשפחתיות, החברתיות והתרבותיות, היא חלק

בלתי נפרד מתפקיד ההורה.

חשובה ביותר גם הדרכה של המערך החינוכי-

טיפולי בבתי הספר במגזרים השונים, כדי לחשוף

אותם בצורה מותאמת לנעשה ברשת בכלל ועל

ידי בני הנוער בפרט, ולבחון את הדרך לעמק

השווה בין הערכים והנורמות של התרבות לבין

השימושים באינטרנט. אם ההתאמות ייעשו

מתוך היכרות עם צורכי הנוער והפנמת היתרונות

והסכנות הטמונות בשימוש ברשת, בייחוד בגיל

ההתבגרות, יוכלו אנשי החינוך והטיפול להנחיל

זאת הלאה ולהתמודד עם מקרים המופנים אליהם

התמודדות מלומדת ומקצועית. כאשר בני הנוער

חשים בהכוונה ובנוכחות של מבוגר אחראי, הם

ערים לגבולות וגם למקורות התמיכה במציאות

הפיזית שאליה הם חוזרים בסופו של דבר, גם

אחרי שיטוט במרחבים הווירטואליים. התייחסות

בתקשורת למקרים בולטים הקשורים

בהתנהגות ברשת - במסגרת שיעורי

מחנך, תכנית התערבות, הוראת

עמיתים ועוד - היא התייחסות

ביקורתית, מושכלת, ואחראית. כך

אפשר להראות לבני הנוער כי

התכנים באינטרנט והתופעות

השונות מוכרים למערך החינוכי.

דיון רגיש וערני בנושאים כאלו

עשוי לחשוף תפיסות מוטעות

ורמזים להתנהגויות מדאיגות

בקרב התלמידים הגולשים ברשת.

מעבר להיכרות עם המרחב

הווירטואלי, המתבקשת מהמערך

החינוכי והטיפולי, אפשר לגייס מרחב

זה להיכרות עם בני נוער בסיכון ולאיתורם.

התחקות אחר האתרים שבני הנוער גולשים

אליהם עשויה ללמד רבות על הקשיים שהם

חווים, על הצרכים שלהם ועל הציפיות מסביבתם.

זאת ועוד: לסביבה המקוונת יש פוטנציאל לשמש

סביבה טיפולית-ייעוצית בעלת מאפיינים ייחודיים;

עובדה זו יכולה לסייע למטפלים וליועצים רבים

בשיחותיהם עם מתבגרים. המפגש הווירטואלי עשוי

להיות חלק מתהליך ייעוצי המתרחש גם פנים-

אל-פנים כדי להעשירו - באמצעות ניהול

פורום תמיכה עבור קבוצת תלמידים

מוגדרת, בנושא נבחר ולפרק זמן

מוגדר; באמצעות הזמנת תלמיד

המתקשה ליצור קשר עין לשיחה

על תוכנה למסרים מיידיים (כגון

); באמצעות הצעה לתלמיד

ICQ

המראה נכונות לבטא את קשייו

בכתיבה לנהל בלוג שהיועצת

תעקוב אחריו ואף תגיב. השילוב

המוצע עשוי לקדם תהליך ייעוצי,

שכן בני נוער מדווחים על רמות

דומות של חשיפה עצמית באינטרנט

ובשיחות פנים-אל-פנים, ויש מתבגרים

המעדיפים לחשוף עצמם בסביבה

.)

Gibbs

,

Ellison & Heino

, 2006(

הווירטואלית

אם כן, יש מקום לשקול שימוש בסביבה זו לביצוע

מפגשים ייעוציים וטיפוליים, לאחר קבלת הכשרה

;2004 ,

מתאימה וכלים יישומיים מקצועיים (ברק

). כך הפער

Derks

,

Bos & Grumbkow

, 2007

הבין-תרבותי והתוך-תרבותי עשוי להצטמצם,

וצמצומו יכול להוות רשת הצלה עבור בני נוער

בסיכון.

התרבות הווירטואלית

מזמנת אתגר לתרבויות

שונות המנסות להרחיקה

בכל הכוח. בראש

ובראשונה יש להכיר

במציאות שבני נוער

מכל התרבויות והמגזרים

משתמשים באינטרנט.

אם ההתאמות ייעשו מתוך

היכרות עם צורכי הנוער

והפנמת היתרונות והסכנות

הטמונות בשימוש ברשת,

בייחוד בגיל ההתבגרות,

יוכלו אנשי החינוך והטיפול

להנחיל זאת הלאה ולהתמודד

עם מקרים המופנים

אליהם התמודדות מלומדת

ומקצועית.

רשימה ביבליוגרפית

מלאה למאמר זה ניתן

למצוא באתר אשלים

www

.

ashalim

.

org

.

il