Table of Contents Table of Contents
Next Page  21 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 21 / 64 Previous Page
Page Background

תרבות וירטואלית בחברה בין-תרבותית

שימושים באינטרנט במגזר

הדתי-יהודי

הקדמה הטכנולוגית אינה יכולה לפסוח על חברה

כלשהי, ועל כן המחשב ובכלל זה האינטרנט

חדרו גם למגזר הדתי-חרדי-יהודי. עם ההתוודעות

אל ריבוי האפשרויות באינטרנט, מעבר לשימוש

האינסטרומנטלי (איתור מידע, תשלום, הדפסת

עבודות וכדומה), קמה התרעמות בקרב אנשי הדת,

והם אף הרחיקו לכת ופסקו איסור על החזקת

מחשב פרטי בבית. ואולם קשה ואף בלתי אפשרי

לעצור את הקדמה, ולכן מחשבים המשיכו להופיע

במרחבים ציבוריים ופרטיים כאחד. מחקרם של

) התבסס הן על בדיקת

2004(

ברזילי-נהון וברזילי

אתרים חרדיים והן על ניתוח נתונים ממאות-אלפי

גולשים. החוקרים השוו בין משתמשי אינטרנט

חילוניים, דתיים וחרדים. הממצאים מראים כי

שליש ממשתמשי האינטרנט החרדיים גולשים

באתרים חילוניים, למרות האיסור. להערכת

מבתי האב בבני ברק יש מחשב

37%-

החוקרים, ב

ממשתמשי האינטרנט החרדים הם

73%-

אישי, וכ

מהחרדים

67%

תלמידי ישיבות גבוהות. כמו כן

28

הגולשים באינטרנט הם צעירים שגילם עד

שנים.

המגזר הדתי-חרדי יצר התאמות של השירותים

המוצעים באינטרנט לצרכים ולנורמות המקובלות

במגזר, כגון תוכנת דוא"ל ללא התחברות לרשת,

מנוע חיפוש "כשר" המסנן מידע המכיל תוכן שאינו

מותאם, ועד לפורומים העוסקים בתכנים מוגדרים

לקהל היעד, חדרי צ'אט ובלוגים. אמנם מרחבים

באינטרנט המוגדרים לחרדים מכוונים לשיח

הצומח בהקשרו מן הדת והתרבות היהודית-דתית,

אולם אין מניעה להעלות נושאים שאינם בהכרח

מקובלים, כגון נושאים הקשורים במין, בכפירה

ובחזרה בשאלה. החשש ממידע שאינו מותאם

וממראות פרובוקטיביים הוא שעשה את המגזר

הדתי לצרכן פעיל של תוכנות לסינון אתרים

באוכלוסייה זו

29%

באינטרנט. השיעור עומד על

TIM

בקרב האוכלוסייה החילונית (,

13%

לעומת

). ואולם הקריאות להרחיק את המחשב

2008

והאינטרנט, ולאחר מכן הניסיונות "להכשיר" את

האינטרנט ולמצוא תוכנות מסננות, כל אלה אינם

מרתיעים את בני הנוער במגזר משימוש חופשי

ברשת.

אין סקרים על שימוש באינטרנט בקרב אוכלוסיית

הנוער במגזר הדתי - אפשר כי היעדר הלגיטימציה

לשימוש באינטרנט מרחיק סוקרים או מטה את

הממצאים מלכתחילה. עם זאת, שיחות עם מורות

ויועצות מן המגזר מעלות כי בני הנוער במגזר הדתי

עושים באינטרנט שימוש החושף אותם לא אחת

לתכנים ולתוכנות שאינם מתיישבים עם הנורמות

והערכים של הדת, בתוכם משחקי רשת אלימים,

פורנוגרפיה ותקשורת בין המינים. יש מבני הנוער

המוצאים מקומות ציבוריים שיש בהם מחשבים

עם חיבור לאינטרנט ללא תוכנות סינון, וגולשים

בחסות האנונימיות, ויש הגולשים במחשבים בבית

או בבית הספר בלא ידיעת ההורים או המורים.

אחד החששות המרכזיים אשר הובילו להרחקת

האינטרנט קשור לצפייה בתכנים פורנוגרפיים, אם

מתוך כוונה ואם בשוגג. ייתכן כי הדרישה לצניעות

אדוקה במגזר הדתי הופכת את בני הנוער -

סקרנים מטבעם וגדושי הורמונים - לקלים לפיתוי,

בעיקר כאשר הפיתוי מונח לפניהם באמצעות

חופש מלא באינטרנט. סקרים מדווחים כי חמישית

מן המשתמשים (המבוגרים) באינטרנט במגזר

TIM

הדתי מודים שהם גולשים לאתרי פורנו (,

). סביר להניח כי בני נוער אינם מנוּעים

2008

מגלישה דומה ואולי אף בשיעור גבוה יותר. הבעיה,

מזווית ראייה פסיכולוגית, אינה הצפייה בפורנו,

אלא צפייה שאינה מותאמת, כזאת ההופכת

לאובססיבית והחסרה כל שיח והתייחסות ליחסים

שבינו לבינה. מתבגרים סקרנים, שאינם מקבלים

כל מידע מבוסס הקשור בבריאות, ביחסים בין-

אישיים ובבשלות, עשויים לפרש את הנצפה בצורה

שאינה מתאימה ואף בעייתית.

עבור נוער בסיכון מן המגזר הדתי, העלול לחוות

קשיים בתהליך התבגרותו יותר מנוער חילוני בשל

הגבלות הדת, רשת האינטרנט עשויה לתפקד

כרשת הצלה.

תיאור מקרה: המגזר הדתי-יהודי

ר' הוא נער דתי אשר חווה בלבול בזהותו המינית.

הוא חש כי אינו יכול לפנות בנושא לבר-סמכא

21

2009

יולי

עט השדה