Table of Contents Table of Contents
Next Page  20 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 20 / 64 Previous Page
Page Background

20

2009

יולי

עט השדה

מירן בוניאל-נסים, סוהא דאו

שהתאהבויות במרחב הווירטואלי הן רבות עוצמה

והן מובילות להתלהטות רגשית מהירה ביותר -

התלהטות העלולה להיות מסוכנת, בעיקר אם

למתבגר אין ניסיון ואין מקורות תמיכה להיוועצות

). נער או נערה

Merkle & Richardson

, 2004(

המתחילים בקשר וירטואלי עשויים לחוש כי האדם

בצִדו השני של הקשר עומד בכל ציפיותיהם

ולכן ייחשפו לפניו ואף יסכימו לומר או לעשות

דברים שלא היו עושים בדרך כלל, והכול - בשם

האהבה המסחררת, העלולה להיעלם כהרף עין,

כגון להתפשט מול מצלמת רשת, למסור פרטים

מזהים על מקום מגוריהם וכדומה.

כאשר נערה ערבייה פונה ליצור קשר באמצעות

האינטרנט, היא מעמידה עצמה בסכנה

שמשפחתה ומקורביה יידעו על הקשר וינקטו

נגדה סנקציות קשות - החל בהרחקה

מהמחשב ואיסור על יציאה מהבית ועד

בידוד ואלימות. ואולם הפיתוי שביצירת

קשרים באמצעות האינטרנט גדול

מאוד, מכיוון שרוב בני הנוער עושים

זאת באינטרנט, ולכן הוא נתפס

כשימוש מקובל בקבוצת השווים גם

אם אינו נתמך על ידי המבוגרים.

הורים רבים אינם ערים למה

שילדם עושה באינטרנט, והילדים

מנצלים זאת תדיר כדי לפעול

בחופשיות חסרת גבולות שאינה

אופיינית להתנהגות המצופה מבית.

ל' היא תלמידה בכיתה ט' בבית ספר

ערבי ממלכתי בכפרה. פנייתה ליועצת

בית הספר חשפה מקרה מורכב שאירע לה

באינטרנט. ל' גילתה שתמונות שלה באינטרנט

מופצות בין מכריה שלא בידיעתה ובוודאי שלא

בהסכמתה. מדובר בתמונות שעברו עריכה -

ראשה של ל' הודבק לגוף נשי עירום בתנוחות

שונות. ידיד של ל' חשף לפניה את המקרה אך

לא הסכים לשתפה בפרטיהם של מפיצי התמונות

ואף ניתק את הקשר עִמה. עם הזמן התברר כי

התמונות הופצו בין כל תלמידי בית הספר, פרטי

הסיפור המתואר דוברו מאחורי גבה של ל' וגם

הוטחו בפניה. ל' חוותה חוסר אונים מול מה שהחל

בפעולה שגרתית כמעט של העלאת תמונה

לאינטרנט, תמונה שבעריכה פשוטה הפכה

לתמונת עירום המופצת ברבים.

ל' נתקלה בקושי שהיו לו השלכות לטווח קצר

ולטווח ארוך על יחסיה עם בני גילה; התמודדות

עם תדמית שנכפתה עליה, של נערה החושפת את

גופה ומיניותה בפומבי, הטרדות מיניות, משבר אמון

עם סביבתה הקרובה וחרדה מפני גילוי המקרה

בקרב משפחתה, על השלכותיו האפשריות. כאן

מתגלה במלוא עוצמתו ההקשר התרבותי-פיזי:

השלכות של גילוי כזה, שיכולות להיות רלוונטיות

בחברות רבות, מקבלות משקל רב בחברה

הערבית בשל ערך "כבוד המשפחה" המקושר

ישירות לתדמית הנערה. החברה הערבית בעיקרה

היא חברה כפרית, אִפיון המעלה את הסבירות

שהמקרה יופץ באוזני אנשים רבים בכפר. פגיעה

באחת מבנות המשפחה יכולה לחלל את כבוד

המשפחה ולהכתים את כל בניה. מקרים דומים

שהתרחשו במרחב הווירטואלי הציתו מהומות

עד כדי ונדליזם, שריפת בתים, עקירת משפחות

שלמות מהכפר ועוד. בני הנוער יודעים במידה

מסוימת מה ההשלכות של התנהגויות מהסוג

הזה, אולם זה לא בהכרח מונע מהם לפעול כך.

ל', שחוותה "פריצות" שכזאת באינטרנט, הייתה

צריכה להתמודד עם החוויה האישית הקשה וגם

עם ההשלכות שהנורמות התרבותיות מייצרות.

הפנייה של ל' ליועצת פתחה בעבורה מקור

תמיכה ממשי. הפתיחות של היועצת לנושא,

ההיכרות שלה עם המדיה, על יתרונותיה

וחסרונותיה וחשיבותה בחיי בני הנוער, אפשרה

לל' לחוש בנוח, לשתף ולהישען. בשלב הראשון

היה חשוב לארגן את המידע ולהעריך את המצב.

בהמלצת היועצת ובהסכמתה של ל', הן החליטו

להביא קבוצת חברים בסוד העניינים כדי שישמשו

קבוצת תמיכה זמינה. קבוצת חברים זו הייתה עוד

מקור לבחינת המקרה, לבדיקת נפוצותו ולחיפוש

דרכי סיוע בצמצום הפצת התמונות. מקור תמיכה

שהיה חשוב לגייס לתהליך היה הוריה של ל'.

היועצת יזמה שיחה עם ההורים, בהסכמתה של

ל', ובשיחה הוסבר להם מה אירע. היה הכרחי

להביא בחשבון היכרות מוקדמת עם ההורים - עם

מידת פתיחותם לנושא האינטרנט ועם יכולתם

לתמוך בבִתם - לנוכח רגישות המקרה והסכנה

בהחמרתו. במקרה הזה ההורים היו מקור תמיכה

חיובי. נדרשה גם התערבות מערכתית כדי למגר

תופעה בראשית צמיחתה. בית הספר יזם פרויקט

להעלאת המודעות לכל הנוגע לעולם האינטרנט,

על יתרונותיו וסכנותיו - עבור התלמידים, ההורים

וסגל המורים.

התנהגות בריונית ברשת אינה מנת חלקו של

מגזר כזה או אחר, אולם ההתמודדות עם מקרה

שהוא פועל יוצא של אלימות ברשת עשויה להיות

שונה במגזרים שונים. בחברה הערבית, כבחברות

קולקטיביות ומסורתיות אחרות, התנהגות כזאת

גוררת סנקציות קשות המעמידות את הקורבן לפני

התמודדות קשה אף יותר. החשש מפני החשיפה

והשלכותיה הבלתי נמנעות עלול לגרום לפרט

שלא לשתף איש במצוקתו או להפחית מחשיבות

העניין או לחוש אשמה גדולה על התנהגותו -

התנהגות שאולי הייתה מקובלת יותר בקרב בני

נוער בחברות אינדיווידואליסטיות ופתוחות יותר.

ואולם הפיתוי שביצירת

קשרים באמצעות האינטרנט

גדול מאוד, מכיוון שרוב בני

הנוער עושים זאת באינטרנט,

ולכן הוא נתפס כשימוש

מקובל בקבוצת השווים

גם אם אינו נתמך על ידי

המבוגרים.