Table of Contents Table of Contents
Next Page  24 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 24 / 64 Previous Page
Page Background

24

2009

יולי

עט השדה

שרי גרבלי

מבוא

נראה כי "הנושא החם הבא" בספרות בתחום

הצדק המאחה הוא העמקת הכתיבה על

מורכבות הדיאלוג בין אנשים מתרבויות שונות

- בתוך תהליכי איחוי, במסגרת ההליך הפלילי

- ועל השפעת התרבות על השינוי. לדעתם

), הספרות המשקפת את

2009(

של כץ ובונהם

השינוי בנורמות של מערכת המשפט רבה יותר

והיא נעשית מקובלת יותר. מערכת המשפט

שלנו מתבססת על פרקטיקה ואתיקה של גמול

והרתעה. ואולם, כדי ליצור שינוי בגישה בתוך

מערכת המשפט, האנשים האחראים במערכת

נדרשים להחליט אם השינוי ראוי, ולאמץ תמיכה

ציבורית במיסוד של אתיקה ופרקטיקה אחרת.

התגובה המסורתית לעבריינות גובה מחיר אנושי

כבד, והליבה של צדק מאחה היא חיפוש חלופות

יעילות יותר - על ידי החלפת סוכני המערכת

המפקחים על עבריינות בסוכנים של הקהילה.

מהות השינוי התרבותי שצדק מאחה מציע טמונה

בהעצמת תפקיד המפתח של הקהילה וצמצום

תפקיד המדינה. המהות הזאת נובעת משלושה

עקרונות יסוד של תפיסת צדק מאחה שמובילים

) צדק מחייב עבודה למען

1997(

ון-נס וסטרונג

ריפוי הנפגעים, הפוגעים והקהילות שנפגעו

מהעבירה, יצירת הזדמנויות להשתתפות פעילה

ומלאה ככל האפשר בתהליך - לנפגעים, לפוגעים

ולקהילות, ויצירת תמורות בחלוקת האחריות

ובתפקידים וביחסים בין הקהילה כמשכינת

השלום לבין המדינה כשומרת הסדר. הכוח לשנות

נתון בידיהם של בעלי העניין שהושפעו מהעבירה

במישרין או בעקיפין. צריכה להינתן להם האפשרות

לעשות דברים בדרכים יעילות אחרות. השונוּת

הרב-תרבותית של הקבוצות בחברה מעשירה

את הרפרטואר היצירתי של פתרון הבעיות

ושל הדרכים להתמודד ביעילות עם תוצאות

העבריינות. בשירות המבחן לנוער תהליכי האיחוי

מנוהלים לאור ההגדרה המעודכנת של וולגרייב

): "זוהי הזדמנות לעשיית צדק אחרי ביצוע

2008(

העבירה, [הזדמנות] אשר מכוונת מלכתחילה

לתיקון הפגיעה האישית, הפגיעה ביחסים והפגיעה

החברתית שנגרמו כתוצאה מהעבירה".

על אודות התכנית

התכנית "צדק מאחה" המופעלת בשירות המבחן

לנוער מספקת הזדמנות לנערים שעברו על

החוק, ולהוריהם, לעמוד בהתחייבות האנושית

לתקן את הנזקים שגרמו לנפגעי העבירות

שביצעו. ההשתתפות בתהליך מבוססת על

בחירה, רצון והסכמה של כולם ומבטיחה חיסיון

וסודיות. לעִתים תהליכי האיחוי הם הליך חלופי

להליך הפלילי והם מבטלים אותו לחלוטין, לעִתים

הם השלמה להליך הפלילי ולעִתים הם אינם

משפיעים עליו אלא מתקיימים לאחר גזר הדין.

התכנית פועלת במסגרת המנדט החברתי של

שירות המבחן לנוער, המעוגן בחוק הנוער, שפיטה

. ואולם, לדעת

1971-

ענישה ודרכי טיפול תשל"א

), יש לשאוף לקידום חקיקה

2008(

ברוור ושרביט

אשר תבטיח סטנדרטים לביצוע התהליכים,

דרכים להפעלה של התכניות ולתקצובן, שוויוניוּת

בהפעלתן ופיקוח ובקרה של המדינה. החקיקה

צריכה לפתוח לפני המעורבים את האפשרות

לבחור בין ההליך הרגיל ובין ההליך של "צדק

תהליכי איחוי בראייה

רב-תרבותית

בשירות המבחן לנוער במחוזות הדרום וירושלים

היא קצינת

שרי גרבלי

מבחן לנוער ומנחה תהליכי

בשירות

צדק מאחה

המבחן לנוער במחוזות

הדרום וירושלים.

התכנית "צדק מאחה" המופעלת בשירות המבחן לנוער מספקת הזדמנות לנערים שעברו על

החוק, ולהוריהם, לעמוד בהתחייבות האנושית לתקן את הנזקים שגרמו לנפגעי העבירות שביצעו.

ההשתתפות בתהליך מבוססת על בחירה, רצון והסכמה של כולם ומבטיחה חיסיון וסודיות. לעִתים

תהליכי האיחוי הם הליך חלופי להליך הפלילי והם מבטלים אותו לחלוטין, לעִתים הם השלמה

להליך הפלילי ולעִתים הם אינם משפיעים עליו אלא מתקיימים לאחר גזר הדין.