Table of Contents Table of Contents
Next Page  57 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 57 / 64 Previous Page
Page Background

למידה מלווים אותם גם בגיל הבגרות ומשפיעים על תחומים שונים בחייהם. בעבר נטו לחשוב שלמידה

קשורה רק לתפקוד בבית הספר או באוניברסיטה, אולם כיום מבינים כי לקות הלמידה קשורה לתפקוד

Morris, Schraufnagel,

בעבודה, ביחסים בין־אישיים וחברתיים, במערכות זוגיות ועוד (

¯

בכל תחומי החיים

). אדם שאינו מודע לאופיים של דפוסי הלמידה שלו (ובהם אופני הקלט של

Chudnow, &Weinberg, 2009

המידע, ארגונו וניהולו) יתקשה להפגין ביצועים טובים בעבודתו, ולכך יש השלכות רבות על קביעת מסלול

הקריירה, על בחירת המקצוע, על השמה נכונה בעבודה, על התמדה בה ועל אפשרויות קידום.

התפתחות יריעת המחקר בתחום לקויות הלמידה מלמדת על האופי ההטרוגני של לקויות הלמידה ככלל

Wåhlstedt,

ושל הפרעות הקשב בפרט, וכן על הנגזרות האימננטיותשל השילוב ביניהן לבין הפרעות אחרות (

). אופי הטרוגני כזה מציב אתגר רב בפני אנשי המקצוע בתחום: בהגדרה המדעית

Thorell, & Bohlin, 2009

של התופעה, באבחונה ובנגזרות הטיפול ותכניות ההתערבויות הרב־ממדיות שנדרשות כדי להתמודד עם

גורמי הסיכון המעמידים אתגר בפני אוכלוסייה זו. בין גורמי הסיכון האפשריים מצויים קשיים בלמידה

אקדמית, נשירה ממסגרות, קושי להתמדי במקומות עבודה, אתגר בהתמודדות עם משימות מורכבות,

Fischer, Barkley, Fletcher, & Smallish,

שיעור גירושים גבוהים, התנהגויות מסוכנות, עבריינות והתמכרויות (

.

)

1993; Madaus, 2006; Morris et al., 2009

במאמר זה תידון השאלה כיצד לתרגם לעשייה פרקטית ידע מקצועי כדי ליצור תכנית התערבות שתסייע

לאדם לתפקד באופן מיטבי בחייו. לשם כך אנסה להראות כיצד קישרתי בין קשיים בלמידה (עיבוד

מידע) לבין קשיים בתעסוקה לפיילוט של תכנית התערבות המיושמת במרכז התעסוקה העירוני של תל־

תכנית “אסטרטגיות” לקידום מיומנויות למידה ועבודה.

¯

יפו בשיתוף משרד הרווחה

¯

אביב

"כוחו של החלש"

המושג "כוחו של החלש" הוא עיקרון בפיזיקה מודרנית המתאר כיצד חלקיקים קטנים מאוד ולכאורה

חסרי ערך עשויים לשנות את כל התנהלותה ודפוסיה של מערכת נתונה. מושג זה מתאים לתחום

של מערכות מורכבות כגון מערכות מזג אוויר ואקלים, אך הוא יכול לבוא לידי ביטוי גם בהתנהגויות

. תאוריית הכאוס

)Levy, 1994(

של מערכות אנושיות או של ארגונים וחברות שהן מערכות מורכבות

אישה שחורה

¯

מדגימה את המושג בסיפורה של רוזה פארקס בארצות הברית של שנות החמישים

שסירבה לקום מכיסאה באוטובוס ולפנות אותו לאדם לבן. הסיפור גרם לזעזוע ולתדהמה רבה

והוביל למחאה אזרחית ששינתה את פני זכויות האדם בארצות הברית. דוגמה זו ממחישה כיצד

Bloch,(

מטפורה של תכונות פיזיקליות בתוך מערכת כלשהי מתקיימת גם במערכות חברתיות

.

)2005

וניסיתי להשלים את תעודת הבגרות שלי ולהיבחן

23

אני נחשפתי למושג “כוחו של החלש” כשהייתי בת

במתמטיקה. ניגשתי למבחן ונכשלתי בו. הכישלון שחוויתי הוביל

¯

במבחן הבגרות האחרון שנשאר לי

לתחושת חוסר מסוגלות, חוויה שנקשרה לחוויות שליוו אותי בימי בית הספר. תחושה זו הובילה אותי

לחפש תחום מקצועי מעשי שלא יהיה כרוך בלמידה פורמלית. לא האמנתי שאני מסוגלת לחזור לספסל

הלימודים. ידעתי שמשהו בי שונה, שיש משהו שמלווה אותי כל חיי. משהו “שקוף”, שאז עוד לא ידעתי

לתת לו שם.

בהמלצת אדם קרוב עברתי מבדק קשב; תוצאת המבדק הצביעה על כך שתפקודי הקשב שלי נמוכים

“הפרעת קשב וריכוז”.

¯

בשתי רמות מממוצע הקשב באוכלוסייה. הבנתי שיש לי בעיה ושיש לה שם

לראשונה בחיי החלטתי להודות ביני לבין עצמי שיש משהו שמקשה עליי ושאותו אני מנסה כל הזמן

57

9 '

גיליון מס

|

אדם ועבודה