Table of Contents Table of Contents
Next Page  59 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 59 / 64 Previous Page
Page Background

.)

Bandura, 1993

רה (

ּ

משימה מסוימת. מושג זה שייך לתאוריית הלמידה החברתית שפיתח אלברט בנדו

חוללות עצמית גבוהה מובילה להשקעת מאמצים רבים לשם השגת המטרות, ואילו חוללות עצמית נמוכה

מצמצמת את ההנעה (המוטיבציה) וגורמת למחשבות על כישלון.

, וזו השפיעה על תפיסתם

המשתתפים בסדנה סיפרו כי בילדותם או בצעירותם חוו חוויית למידה לא טובה

העצמית והניבה פערים בתחושת העצמי, ירידה במוטיבציה ופחד מכישלון. הכלים לעיבוד מידע וההוראה

מתקנת שימשו דרך שבאמצעותה יכלו המשתתפים לחוות חוויית למידה מוצלחת, וחוויה זו היא שהובילה

לשיפור בתחושת המסוגלות שלהם, להקניית סדר ולמתן משמעות לתחושת חוסר הסדר. נוסף על כך,

תהליך הלמידה להכרת הלקות והאמצעים להתמודד עם הקשיים שהיא מעוררת חיזקו דפוסים אחרים,

ואלה גרמו למשתתפים להרגיש במיטבם ולחוות חוויית הצלחה.

בעקבות ההתנסות והתובנות שעלו מן הסדנה החלטתי שברצוני להמשיך להתמקצע בתחום לקויות

הלמידה ולבחון כיצד אפשר לשלב תחום זה בתכניות לקידום תעסוקה. חשתי רצון לספר את סיפורי

האישי, להראות כי לכל התנהגות יש משמעות וסיבה וכי אפשר ללמוד על היישום המיטבי של דפוסי

ההתנהגות ולתעל אותם לעשייה משמעותית ומספקת.

"אסטרטגיות" – תכנית להעצמת מיומנויות למידה ועבודה

, כאשר התקבלתי לעבודה במרכז התעסוקה

2015

תכנית "אסטרטגיות" החלה לקרום עור וגידים במרץ

יפו בשיתוף משרד הרווחה. התבקשתי לרכז את תחום לקויות הלמידה במרכז

¯

העירוני של תל־אביב

ולבנות תכנית לקידום משתתפים שמעידים על קשיים בלמידה ובקשב. התכנית מופעלת זה כשנתיים,

ומטפלת בחסמי תעסוקה המאופיינים בדפוסים קוגניטיביים ובדפוסי התנהגות לא יעילים בעקבות לקויות

למידה או הפרעות קשב שמקורם ככל הנראה בהתמודדות לא מוצלחת עם קשיים בלמידה ובעיבוד מידע

כבר בילדות.

התכנית פותחה מתוך ההבנה כי יש קשר מהותי בין תפקודי למידה לבין תפקודי עבודה ותעסוקה. היא

מבוססת על התפיסה כי התערבות נכונה (הכוללת אבחון מתאים, הכרה בחוזקות ואימוץ אסטרטגיות

התמודדות יעילות) עשויה לשפר במידה רבה את תפקודו של הפרט בכל תחומי חייו, ובהם גם את יכולתו

להשתלב בחברה ובשוק העבודה, וכן להוביל לשיפור בתחושת הרווחה האישית שלו.

כלומר היכולת להבין טקסט,

¯

תכנית "אסטרטגיות" עוסקת באסטרטגיות של למידה הן מבחינה פורמלית

ללמוד לבד הנחיות, להבין הוראות ולפעול על פיהן, לתעדף משימות ויכולת לחשיבת רצף, והן מבחינת

ארגז הכלים שבו אדם בוחר להשתמש כדי להתמודד עם אתגרים, עם שינויים או עם מצבי

¯

תפקוד

קונפליקט בכל תחומי חייו. במצבים אלו נעשה שימוש בחוזקות אישיות, ביכולת להסביר לסביבה את

הקשיים וביכולת לקיים תהליך של משוב עצמי. כיוון שההתמודדות עם מצבים אלה תלויה במידה רבה גם

בחוללות העצמית של האדם, משולבים בתכנית זמן להעצמה ולחיזוק תחושת המסוגלות האישית נוסף

על הקניית כלים לשיפור מיומנויות למידה. ההנחה ביסוד התכנית היא כי התערבות מוצלחת מחייבת

התמודדות עם הלקות עצמה (מיומנויות למידה), לצד מרכיבים של חיזוק מוטיבציה והכרה עצמית

בלקות. הכלים שנלמדים בסדנה לארגון ולמיפוי חומרי לימוד הם אותם כלים המשמשים את המשתתפים

ף משימות, כלים להקשבה פעילה בישיבות צוות וכן שיטות לשמירה

ּ

גם בעבודתם (הגדרת התפקיד, תעדו

על רצף של תוכן מילולי והדגשת העיקר).

בעת הכנת המתווה לתכנית הניסיונית לקידום תעסוקה של אנשים עם ליקויי למידה עמד בפנינו האתגר

שבמיפוי האוכלוסייה שלה נועדה התכנית לתת מענה. גיוס המשתתפים לתכנית דורש מעורבות של מגוון

59

9 '

גיליון מס

|

אדם ועבודה