Table of Contents Table of Contents
Next Page  60 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 60 / 64 Previous Page
Page Background

גורמים ושיתוף פעולה ביניהם. לרוב, המשתתפים מופנים למרכז התעסוקה דרך מחלקות הרווחה בעיר.

בריאיון האישי שמקיימים עמם מבררים הרכז והפונה יחד מהם חסמי התעסוקה שמפריעים לפונה, והרכז

מנתב אותו לתכנית תעסוקה שמתאימה לו במרכז התעסוקה.

כמו כן, נדרש היה להכשיר את צוות רכזי האינטייק (המפנים את הפונים לתכניות השונות במרכז) להבין

מתוך הריאיון מתי חסמי התעסוקה של הפונה נובעים מלקות למידה. כדי שהרכזים יזהו "לקוחות

פוטנציאליים" לתכנית "אסטרטגיות" הוחלט לקיים הכשרות צוותיות שבהן תוצג התפיסה המקצועית

העומדת בבסיס התכנית ויידונו מקרים שבהם לקות הלמידה אינה בגדר חסם תעסוקתי כלל, ולצדם גם

מקרים שבהם יש עדות ללקות למידה אך היא אינה החסם התעסוקתי המרכזי של הפונה.

גם אם משתתף מעיד על חסם התעסוקה, נדרשת עדיין החלטה לגבי אופן ההתערבות המיטבי ביותר

עבורו; לעתים הפונה זקוק תחילה להתערבות טיפולית בתחום אחר (כזו הממוקדת יותר בפן הרגשי),

או לליווי ארוך טווח. לעתים אף מתעורר צורך לקיים דיון בכך בוועדת התייעצות, ועדה המתכנסת אחת

לשבוע בנוכחות רוב הצוות המקצועי והמנהלים. משתתפים שחסם הלקות מזוהה אצלם כגורם מרכזי והם

מעוניינים ומסוגלים לחולל שינוי בתעסוקה בתוך פרק זמן של חצי שנה מופנים לתכנית "אסטרטגיות".

המטרה הראשונית היא לעורר בפונה הכרה בלקות ובמשמעות הסובייקטיבית שלה עבורו. במקרים שבהם

יש צורך באבחון מסודר ובקבלת התאמות מופנה הפונה לאבחון חיצוני.

; במפגשים נעשית עבודה רגשית

מפגשי אימון פרטניים

8¯5

תכנית "אסטרטגיות" פועלת במתווה של

ותפיסתית כדי לסייע לפונה להכיר בלקות ולהגדיר את החסם התעסוקתי שלו. בשלב זה נבדקת מידת

מודעותו להשפעה של הלקות על מגוון תחומי חייו, בהתאם לסיפור שאותו הוא מספר ותוך כדי שיקוף

ושיתוף בסיפור שלי, לשם יצירת בסיס בטוח מאפשר ואמפתי. אם כן, המטרה הראשונית היא לעורר את

ההכרה בלקות ובמשמעות הסובייקטיבית שלה עבור המשתתף.

חלק מהמשתתפים עוברים מבדק פנימי (מבדק "תלתן" לאבחון לקויות בכתיבה ובקריאה). המבדק הוא

כלי פנימי לצורכי מיפוי ומסגור של הקשיים של אותו משתתף. במקרים שבהם יש צורך באבחון מסודר

וקבלת תנאים מותאמים מופנה המשתתף לאבחון חיצוני.

בהמשך המפגשים מוגדרת תכנית אישית לקידום תעסוקתי ומטרותיה ויעדיה נקבעים עם המשתתף.

תכנית הקידום התעסוקתי משלבת בניית חזון, מיפוי נטיות וכישורים, בחירה בשינוי בתעסוקה שאותו

מבקש המשתתף לקדם ובהתאם הכנתו לתהליך של חיפוש עבודה או של שינוי כיוון מקצועי. התכנית

כוללת השתתפות בשיעורים וקורסי העשרה תעסוקתיים שהם חלק מכלל השירותים שמציע מרכז

התעסוקה (קורס מחשבים, סדנאות להתנהלות כלכלית ועוד).

תוכן תהליך. המשתתפים

¯

בתכנית "אסטרטגיות" הם שבעה מפגשי סדנה קבוצתית

המפגשים הקבוצתיים

לומדים על לקויות הלמידה מההיבט הפסיכולוגי, ומכירים גישות שונות להבנת מיומנויות ואינטליגנציות

ודרכים לשיפור הזיכרון ועיבוד המידע. חומר הלימוד מונגש בצורות שונות על פי סגנונות הלמידה השונים

סגנון חזותי, שמיעתי או תחושתי.

¯

כל שיעור מדמה שלב כלשהו בתהליך הלמידה (שלב הקלט, העיבוד והפלט); המשתתפים מתנסים

במטלות לימוד, מגבשים לעצמם דפוס למידה יעיל ומזהים את סגנון הלמידה הייחודי להם. הם מתנסים

שיטה המשלבת מודלים של הוראה מתקנת עם נרטיבים

¯

ב"שיטת שלבי רמות העיבוד" שאותה פיתחתי

(תכנון של משחקי מחשב ושל אפליקציות)

gaming־

מעולם הפסיכולוגיה החיובית, עם למידה מעולם ה

ועם הקניית ידע פסיכולוגי ממחקרים בתחום מדעי המוח. הם לומדים על שיטות לארגון ולעיבוד מידע

60

9 '

גיליון מס

|

אדם ועבודה