Table of Contents Table of Contents
Next Page  58 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 58 / 64 Previous Page
Page Background

לעקוף, שגובה ממני מחיר עצום ושעד אותו רגע אפילו לא ידעתי להגדיר אותו. החלטתי להיעזר באנשי

מה סיכויי להצליח בלימודים

¯

מקצוע ולרדת לשורש הבעיה, שאלתי את עצמי אם זו מגבלה, ואם כן

ובקריירה בעתיד. רציתי לתת שם לקושי שעמו לא ידעתי כיצד להתמודד. רק הנכונות להכיר במשהו

שחשבתי אז שהוא שלילי בהכרח הובילה אותי לצמיחה והתפתחות.

רגשית

¯

אם כן, נקודת קושי אישית הובילה אותי לחיפוש, והתהליך העצים אותי וגילה לי שפה חדשה

ותפיסתית. לא הפסקתי לקרוא ולחפש מידע בנושא. למדתי על מנגנונים במוח ועל האופן שבו אסכולות

שונות מתייחסות לבעיה ולגורמיה. נפגשתי עם אנשי מקצוע שונים. החלטתי שכל סדנה, גישה או מטפל

שייקרו בדרכי יזכו להתייחסותי ולהתנסותי. רציתי לדעת כיצד להסביר לעצמי את תוצאות האבחון ואת

התווית, שברמה הפשטנית נשמעה כל כך שלילית.

למדתי על דפוסי החשיבה שלי; למדתי כיצד עובדים המוח, הזיכרון והקשב; למדתי שיטות שונות של

למידה ומודלים של זיכרון; הכרתי גישות שונות לטיפול, ובהן גישות רפואיות, פסיכולוגיות, נירוקוגניטיביות,

גישות אימון ועוד.

המסע שלי למסגור הקשיים ולהבנתם לימד אותי להיות פתוחה לניסיונות כדי להבין כיצד לבחור את סוג

הטיפול ולהחליט על משכו. הבנתי שלהפרעת הקשב שעמה אני מתמודדת דפוס מורכב ומשתנה, רב־

גוני, שמתבטא לעתים בחשיבה אסוציאטיבית ומסועפת, מערכת חשיבה שבה תחום אחד מעורר רעיונות

הקשורים בתחום אחר. במקום לשאוף לשנות את מערכת החשיבה שלי למדתי לאתר את הדפוסים ולהבין

להבין מתי נדרשים לי לינאריות וסדר ולעומת זאת מתי אפשר

¯

כיצד להתנהל בצורה המותאמת לצורך

להשתמש ביצירתיות אסוציאטיבית.

הקשר בין קשיים בלמידה לקשיים בתעסוקה

¯

, ואם יעילות זו נפגעת

ליעילות מנגנוני הלמידה השפעה על היכולות התעסוקתיות של האדם

לגישתי,

יי כל תחומי החיים עשויים להיפגע. לכן את המושג "למידה" אני מגדירה "תהליך של עיבוד מידע".

ַ

אז

לגורמים כגון קצב עיבוד המידע, קיבולת הזיכרון, היכולת לפתור בעיות באמצעות היסקים לוגיים, אופן

לכל אלה השפעה ישירה על יכולת הלמידה

¯

הכתיבה והקריאה והיכולת למקד קשב ולהימנע ממסיחים

לאופן עיבוד המידע יש השפעה גם על התפקוד בתחום

.

)

Tsal, Shalev, & Mervorach, 2005

של האדם (

התעסוקה: יכולת ללמוד מסביבתך, תקשורת בין־אישית ותפקוד כללי בעבודה (למידת התפקיד, ייעול

תהליכים, הבנת המערכת, תפקוד מיטבי, תקשורת בונה וכיוצא באלה). אדם שתהליכי עיבוד המידע שלו

אינם יעילים יתקשה לתפקד בסביבה שדורשת הבנה של תהליכים מורכבים, ניהול עצמי, עמידה בזמנים

אם עיבוד המידע

טי.

ִ

והסתגלות למצבים חדשים או עמומים. הוא עשוי להיתפס כמזלזל בעבודה או כא

יהיה יעיל יותר יוכל האדם לא רק ללמוד מקצוע אלא גם ללמוד כיצד לתפקד בצורה טובה ויעילה יותר

במקום העבודה.

בשנה השלישית ללימודי התואר הראשון התקבלתי לפרקטיקום בתכנית "סטרייב", תכנית לקידום תעסוקה

שפיתחה תבת. בחרתי לבנות סדנת העשרה בנושא מיומנויות למידה למשתתפים המעוניינים להשתלב

בלימודים או להשתתף בהכשרות מקצועיות. המשתתפים בסדנה הצביעו על תרומת הסדנה לתחושת

למוטיבציה להתמודד עם אתגרים ולתחושה כי הם מסוגלים לעמוד בהם.

¯

המסוגלות האישית שלהם

) היא תפיסתו של הפרט את יכולתו להתנהג

self-efficacy

(

תחושת מסוגלות אישית, חוללות עצמית

באופן שיוביל לתוצאה מסוימת, אמונתו של האדם (בין שהי

א מציאו

תית ובין שלא) ביכולותיו לבצע

58

9 '

גיליון מס

|

אדם ועבודה