Table of Contents Table of Contents
Next Page  40 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 40 / 64 Previous Page
Page Background

40

2011

יוני

עט השדה

אילנה לואי

מהי קבוצת הורים עירונית?

זו קבוצה של הורים לילדים בני גילים שונים – מגיל

בי"ס יסודי, חטיבת ביניים ותיכון. השותפים לתכנית

, ספייס ואופק. מטרת הקבוצה להעצים את

PACT

הם

יכולתם של הורים יוצאי אתיופיה להיות מעורבים בחיי

ילדיהם, להכיר את המערכות השונות שבהם נמצאים

הילדים ולחזק את התקשורת בין ההורים וילדיהם

לבין מערכות אלה.

פעילות קבוצת ההורים העירונית ברמלה החלה

. תוכננו עשרה מפגשים. הקבוצה,

2010

במרץ

הנפגשת בקמפוס השפלה אחת לשבוע, בימי שני,

משתתפים קבועים ונהנית מליווי

15

מונה בממוצע

מקצועי צמוד.

המשתתפים באים למפגשים בקביעות ובזמן. הם

מרוצים מהסדנה ומייחסים לה חשיבות רבה וקדימות

בסולם העדיפויות שלהם. חווינו דוגמה אחת בולטת

לכך: היה הורה שסעד את אביו באחד מבתי החולים

והתקשה מאוד להגיע למפגש בשעה שנקבעה. הוא

אף שקל להפסיק לבוא למפגשים, אבל לאחר שבוע

חזר ושיתף את הקבוצה ואת המנחה בתחושתו

שהמפגש היה חסר לו מאוד ושחשוב לו להמשיך

להשתתף בקבוצה. ביום שלא הגיע לקבוצה הוא

הרגיש שהוא מפסיד מאוד, ולכן עשה מאמצים ומצא

סידור אחר לאביו בשעת המפגש. הוא שמח לבשר

לקבוצה שהוא ממשיך אתם בסדנה.

על פי דיווחי הורים, ילדים, מנחה הקבוצה ויועצת

בית הספר, השתתפות ההורים בסדנה עוזרת מאוד

לכולם, ובקבוצה נעשית עבודה טובה מאוד ונכונה.

על פי היעדים שהגדרנו בתחילת הדרך מתחילים

לראות תוצאות ויש כבר סימנים של הצלחה.

אחד היעדים הוא מעורבות ההורים בחיי ילדיהם

והיכרות עם מערכת החינוך.

שיתפנו את יועצת חטיבת הביניים שבה לומדים רבים

מהילדים שהוריהם משתתפים בקבוצה. היועצת

דיווחה כי הילדים באים אליה ושואלים: "מה אתם

עושים להורים שלנו בסדנה?"

והם מספרים:

"ההורים מתחילים להתעניין ולשאול אותנו שאלות

תנו

ִ

שאף פעם לא שאלו, רוצים לדעת מה קורה א

בבית הספר, מי המחנכת, היועצת, מבקשים שנשב

תם ונסביר להם מה קורה לנו בתוך בית הספר...

ִ

א

אלה דברים חדשים עבורנו וזה קרה בגלל הסדנה

שהם עוברים."

"עכשיו אי אפשר להתחמק ולברוח, הכול הם שואלים

וגם מגיעים לבית הספר לשיחות יזומות עם המחנכת

ומתקשרים..."

"זה אחלה, סוף-סוף מתעניינים באמת ומקדישים

זמן."

בתכנית העבודה שלנו, כל מפגש כלל משימות

מוגדרות שהיה על ההורים לבצע. לדוגמה, אחת

המשימות הייתה לדעת פרטים על בית הספר

שילדיהם לומדים בו: מה הפונקציות החשובות בבית

הספר הקשורות לחיי הילד, למשל – מספר הטלפון

של מחנכת הכיתה, שמה של היועצת, מיהי רכזת

השכבה וכדומה. לצורך זה הוכן טופס שהיה עליהם

למלא ולהביא לקבוצה עם כל הפרטים.

משימה זו חייבה את ההורים לשבת עם כל ילד וילד

לחוד, לשאול שאלות ולהקדיש לו זמן. מפגש זה נתן

הזדמנות לשיח בין ההורים לילדים ולשעת איכות

עם כל ילד. אם הילד לא ידע פרטים על בית הספר,

זה דרש מההורים ללכת עם הילדים לבית הספר

ולהשלים את החסר.

עוד משימה שהוטלה על ההורים הייתה לבחור את

אחד מילדיהם ולקבוע פגישה עם המחנכת שלו כדי

לשוחח עליו (כמובן, בהמשך הם עשו זאת עם כל

ילדיהם, בהתאם לצורך ובתכנון מראש).

ואלה התחומים שעליהם היו צריכים לשוחח עם

המחנכת:

– איך הילד מסתדר עם הילדים

התחום החברתי

האחרים, האם יש לו חברים, מי הם וכדומה.

– בתחום האישי ובלימודים: במה

התחום ההתנהגותי

הוא טוב ומצליח, מה קשה לו, איך אני כהורה יכול

לסייע כדי שיצליח ועוד.

לאחר משימה זו באו ההורים ושיתפו את הקבוצה

בחוויותיהם ובתחושותיהם. הם הרגישו שהם מבינים

יותר, מעורבים יותר ויודעים מה קורה לילד שלהם

בבית הספר. ההורים הרגישו טוב גם מול המחנכת

וילדיהם, כי הם ידעו מה לשאול. המשתתפים עברו

בקבוצה תהליך, ויש בהם יותר פתיחות ורצון להיות

מעורבים ולקבל אחריות על גורלם וגורל ילדיהם.

קבוצת הורים עירונית

, מנהלת

אילנה לואי

רמלה

PACT

פרויקט