Table of Contents Table of Contents
Next Page  36 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 36 / 64 Previous Page
Page Background

36

2011

יוני

עט השדה

אור שחר

ווולונטריים לעולים החדשים לאורך כל שנות קיומה

של מדינת ישראל.

שנים תוכננו והופעלו אין-ספור תכניות

62-

במשך כ

תמיכה והתערבות המטפחות ומקדמות את הילדים

העולים או מפעילות קבוצות למידה, תמיכה והכשרה

להורים. עם זאת, נדמה כי אין כמעט גופים המפעילים

קבוצות משפחתיות, אף שעדיין מקובל לראות

במשפחה את היסוד המשמעותי ביותר בצמיחתו

התקינה של הילד.

,1996-

עמותת יהלו“ם (ילדים והורים לומדים) נוסדה ב

בתקופת גלי העלייה מחבר העמים (ברית המועצות

לשעבר), כדי לצמצם, ולו במעט, את הפער התרבותי

שנוצר בין הורים לילדיהם עם עלייתם ארצה. בשלב

הראשון פותחו תכניות שאפשרו לימוד משותף של

הורים וילדים במסגרת החינוך הפורמלי בבתי הספר.

ההורים הוזמנו להכיר וללמוד את התכנים היהודיים

והישראליים שהילדים לומדים בתחומי המקרא,

הציונות והחגים ובנושאים חברתיים.

היום יהלו“ם מתמחה בהכנת תכניות לימוד

משפחתיות, בהנחיה ובהכשרה של מנחי קבוצות.

יהלו“ם פועל בקרב אוכלוסיות עולים וותיקים ובקרב

אוכלוסיות מעורבות, במערכת החינוך הפורמלית

והלא-פורמלית, וכן ביצירת שיתופי פעולה עם

ארגונים השייכים למגזר השלישי, דוגמת פאקט.

ואלה הנחות היסוד של תכניות יהלו“ם:

. הלימוד המשותף של ההורים והילדים הוא דרך

1

חשובה להעברת מסרים ערכיים מההורים

לילדיהם, והוא מאפשר בירור ערכי המשפחה

בתנאים “מוגנים“ ובליווי מונחה.

. לכל אדם ומשפחה יש מטען ערכי המסתתר

2

מאחורי מערכות כללים, חוקים והתנהגויות

משפחתיות. ראוי לחשוף ולרענן את המטען הזה,

ובמצב של עלייה חשוב לבחון את הרלוונטיות שלו.

כאשר הורה וילד יושבים יחד ועוסקים, בהנחיית

מנחה, בשאלות של היסטוריה אישית, משפחתית

ולאומית, ובשאלות של זהות, תרבות וערכים,

מתאפשרת התעלות מעל חיי היום-יום ומתהדק

הקשר בין ההורה לבין הילד.

בשנות העבודה הרבות הצטברו ביהלו“ם עדויות

ברורות לכך שבמהלך המפגשים נוצרים מצבים

נדירים למדי בחיי המשפחה:

הילדים לומדים יחד עם הוריהם ומנהלים שיחות

ק

סביב נושאים ערכיים שמעבר לחיי השגרה

המשפחתית.

הילד רואה את ההורה בתהליך של למידה ודיון.

ק

הלימוד המשותף של מקורות, ניהול דיון ויצירה

ק

משותפת מחזקים את הקשר בין ההורה לילד

ומעניקים לו רבדים חדשים.

המפגשים יוצרים או מחזקים דפוסים של תקשורת

ק

משפחתית, גם מעבר למפגש עצמו.

ההורה צופה בילדו במצבי למידה שונים ולומד

ק

לראותו ולהכירו מזוויות ראייה חדשות.

אל מאפיינים ייחודיים אלו נוסף בקבוצות

ק

משפחתיות של עולים עוד רווח: הישענותו של

המנחה על ערכים, מסורות וסיפורים שמביאים

ההורים מארץ מוצאם מספקת להם לגיטימציה

ומחזקת את מעמדם של ההורים בעיני עצמם

ובעיני הילדים.

הדגשת אותם ערכים, שעודם רלוונטיים בהוויה

ק

המשפחתית והחברתית בישראל, מחזירה לילדים

את תחושת הכבוד כלפי ההורים ותרבותם.

שיתוף הפעולה בין פאקט ויהלו"ם

– תכנית משפחות לומדות

שיתוף הפעולה בין פאקט ובין יהלו“ם החל בשנת

. הוא התבסס על התפיסה המשותפת

2006

לשני הארגונים, הרואה במשפחה את אבן היסוד

בבניית זהות אישית וקהילתית של ילדים, עולים

כוותיקים.