Table of Contents Table of Contents
Next Page  30 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 30 / 64 Previous Page
Page Background

30

2011

יוני

עט השדה

בבית הספר

PACT

+

תכנית

כאמור, התכנית פועלת בבית הספר משנת הלימודים

תשס“ב. בשנים האחרונות התכנית מתמקדת בתחום

השפה בכיתות א’-ד’. שתי מנחות מן המכללה פיתחו

תכניות לקידום שפתי, והן מלוות אותן בבית הספר.

תכנית אחת הפועלת בכיתות א’-ב’ שמה דגש על

הוראת הקריאה במודל קליני-פרטני. המנחה אילנה

לוגסי, מומחית בקריאה ובליקויי קריאה, מקיימת

ישיבות צוות מורחבות עם כל הצוות המטפל

בכיתות א’-ב’. היא מבצעת אבחוני קריאה בנוכחות

הצוות ומסבירה את השתמעויות האבחונים לתכנית

העבודה. יחד עם הצוות ובהסתמך על תוצאות

האבחונים נבנית תכנית עבודה עבור כל תלמיד.

סטודנטיות הלומדות במכללה בתכנית לבית הספר

היסודי משולבות בכיתות בבית הספר במסגרת

ההתנסות בהוראה שהיא חלק ממודל העמיתות.

בעקבות הפעלת התכנית בבית הספר, הסטודנטיות

לומדות קורס הניתן על ידי אילנה לוגסי, מנחת

התכנית בבית הספר. הלימוד מאפשר להן לפעול

בהלימה עם צוות בית הספר ולהשתתף באורח פעיל

במאמץ המשותף.

התכנית השנייה נכתבה על ידי ד“ר אתי כהן, מומחית

בהבנת הנקרא. תכנית זו פועלת בכיתות ג’-ד’, והיא

עוסקת בהבנת הנקרא במודל הוראה המבוסס על

) באופן

Discussion-Based Teaching

שיח קבוצתי (

מתוכנן ושיטתי. התכנית מדגישה את חשיבותו של

השיח בקרב התלמידים ובין המורה לתלמידים כבסיס

.)

Henning

, 2008,

pp

. 1-9(

ללמידה משמעותית

מודל זה נועד להגביר את ערנות המורים למאפיינים

הטקסטואליים ולאפשרויות העבודה עם הטקסט,

להעשיר את הידע של התלמידים ולהגביר את העניין

בטקסט מידע ואת המוטיבציה לקריאתו. ד“ר אתי

כהן מלווה את המורות בהוראת עמיתים, בהדגמות

הוראה ובכתיבה משותפת של תכנון השיעורים. על-

פי בקשת בית הספר, בשנת הלימודים תשע“א ישולב

המחשב בתכניות ההוראה-למידה בכל הכיתות

.

PACT

+

שבהן פועלת תכנית

תיאור ההישגים הלימודיים

השנים הרבות של הליווי המקצועי בבית הספר יצרו

בקרב כל הגורמים המטפלים שפה משותפת ודפוסי

עבודה מקצועיים אחידים. אלה באים לידי ביטוי

בהישגי התלמידים יוצאי העדה האתיופית, הישגים

שהשתפרו משנה לשנה. להלן דוגמה לשיפור

הישגים. הממצאים נלקחו מדוח ההערכה המסכם

בקרב תלמידי כיתות ד’ שלמדו בתכנית

2009

לשנת

ארבע שנים.

הבנת הנקרא של טקסט מידע – כיתות ד’

בהבנת טקסט המידע ניכר שיפור בקרב קבוצת

התלמידים יוצאי אתיופיה, אשר התבטא בירידה

בולטת של מספר התלמידים שהישגיהם חלשים.

מתוך

8

בשתי הרמות הנמוכות היו בתחילת השנה

תלמידים ובסוף השנה נותר רק תלמיד אחד

10

) לשתי

88%(

תלמידים

8

. בסוף השנה הגיעו

9

מתוך

.)100-90(

הרמות הגבוהות בהישגיהם

הבנת הנקרא של טקסט סיפורי – כיתות ד’

בהבנת טקסט סיפורי ניכרת מגמת עלייה בשתי

השיפור בולט מאוד.

PACT

+

הקבוצות. בקרב ילדי

תלמידים הגיעו לרמה הגבוהה ביותר

10

מתוך

9

תלמידים שהגיעו להישג

3

של הישגיהם לעומת

במספר

60%

זה בתחילת השנה. ניכרת עלייה של

). הישגי

100-90(

התלמידים ברמה הגבוהה

התלמידים שלמדו בתכנית הכיתה עלו אף הם,

אך הם נופלים מהישגי התלמידים שלמדו בתכנית

.

PACT

+

הישגים דומים נצפו בכל שנה ברציפות. נראה שזו

תוצאה של ההשקעה בהוראת הקריאה בכיתות

ריקי בורוכובסקי-חדד, אתי כהן, ליאורה פוס גלוסקא, חיה קפלן, עידית שר