Table of Contents Table of Contents
Next Page  26 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 26 / 64 Previous Page
Page Background

26

2011

יוני

עט השדה

ריקי בורוכובסקי-חדד

אתי כהן

ליאורה פוס גלוסקא

חיה קפלן

עידית שר

רקע

מכללת קיי היא המכללה לחינוך הגדולה ביותר בנגב.

היא עוסקת בהכשרת עובדי הוראה ובהתפתחותם

המקצועית ומעורבת בפיתוח ובליווי מגוון רב של

תכניות חינוכיות בחינוך הפורמלי ובחינוך הבלתי

פורמלי.

מעורבותה של המכללה בשדה החינוך החלה

, עם הקמת תכנית

20-

בשנות התשעים של המאה ה

“שלושים היישובים“ במגזר הבדווי. היא העמיקה

את מעורבותה בפעילות החינוכית במגזר היהודי

באמצעות פיתוח והפעלה של תכניות לקידום השפה

והחשיבה המתמטית של אוכלוסיות ייחודיות, כדוגמת

הפועלת לצמצום פערים בקרב ילדים

PACT

תכנית

יוצאי העדה האתיופית. בשנים האחרונות המכללה

מפעילה תכניות שונות, למשל – פיתוח מצוינות

במתמטיקה בקרב תלמידים בעלי הישגים טובים

בתחום זה בבתי ספר יסודיים.

החלה בשנת

PACT

מעורבות המכללה בתכנית

הלימודים תשנ“ט בעקבות פנייתה של הגברת ריקי

ארידן, מנהלת התכנית בבאר שבע, אל ד“ר רות שיין

ז“ל, שריכזה את המסלול לגיל הרך במכללה באותן

גני ילדים

41-

שנים. היום התכנית פועלת בעיר ב

שבהם מתחנכים ילדים יוצאי העדה ובגני הילדים

של הרווחה החינוכית. בעקבות הצלחתה הורחבה

הפעילות בשנים האחרונות לעוד ערים: קריית גת,

קריית מלאכי, לוד וירושלים. בשנת הלימודים תשס“ב

.

PACT

+ ,

הורחבה פעילותה של המכללה בעודתכנית

תכנית זו ממשיכה את הליווי שניתן לילדים בגן

הילדים ומסייעת להם להתחיל בהצלחה את דרכם

בבית הספר.

החל משנת הלימודים תשס“ד מפעילה המכללה

תכנית “לאיתור ולקידום התפתחותי“.

PACT

במסגרת

תכנית זו פועלת במעונות יום. מגוון התכניות הללו,

, יוצר רצף

PACT

במסגרת התכנית הכללית של

של עשייה חינוכית והתפתחותית מגיל שנה וחצי עד

גיל עשר. הצוות האקדמי של המכללה צבר במשך

השנים ידע וניסיון רב בעבודה ייחודית זו, והוא מנחה

גם בערים

PACT

את הצוותים המפעילים את תכניות

אחרות.

הרציונל

נערכו

20-

בשנות השמונים והתשעים של המאה ה

בעולם מחקרים בתחום איכות ההוראה בבתי ספר

יסודיים, בבתי ספר תיכוניים ובתכניות ההכשרה

). מסקנת החוקרים

Goodlad

, 1984, 1994(

להוראה

הייתה שמוסדות החינוך ומוסדות ההכשרה זקוקים

להתחדשות. בשנים אלו גברה ההבנה שלהתנסות

במוסדות החינוך יש ערך רב ושיש לתת לה דגש

רב יותר בהכשרה. החוקרים האמינו שהתחדשות

בתי הספר תצמיח מורים מצטיינים, שמורים אלה

יחסי גומלין אקדמיה-שדה:

המקרה של בית הספר “גבים“

תיאור המעורבות של מכללת קיי בתכניות לקידום

ילדים יוצאי העדה האתיופית

המאמר מציג את השותפות בין המכללה האקדמית לחינוך ע“ש קיי (להלן מכללת קיי) לבין השדה החינוכי

. תחילה נציג את הרציונל של שותפות זו, את מאפייני העבודה של מכללת קיי

PACT

בהקשר של תכנית

עם הצוותים החינוכיים בבתי ספר ובמסגרות אחרות ואת עקרונות העבודה עם הילדים. לאחר מכן נציג את

בבית הספר

PACT

להדגמת השותפות מכללה – בית ספר. במסגרת זו נתאר את תכנית

*

בית הספר “גבים“

ואת תוצריה. המאמר יאפשר לקורא להתוודע לתרומה הייחודית של שיתוף הפעולה בין מכללה אקדמית

לחינוך ובין בתי ספר, וכן לתנאים הנחוצים למימוש האפשרויות הגלומות בשותפות זו.

* התקבלה הסכמת מנהלת בית הספר לציון שם בית הספר.

המנהלת היא אחת מכותבות המאמר.