Table of Contents Table of Contents
Next Page  28 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 28 / 64 Previous Page
Page Background

28

2011

יוני

עט השדה

ריקי בורוכובסקי-חדד, אתי כהן, ליאורה פוס גלוסקא, חיה קפלן, עידית שר

אוכלוסיית היעד, כוח האדם והסביבה הלימודית.

לשם כך דרושה חשיבה מתמדת ומתן מענה הולם.

תים בקבוצות

ִ

תים באופן יחידני ולע

ִ

הליווי שנעשה לע

מסייע בכך. לדוגמה, הליווי בבניית תכניות העבודה

בתכנית “לאיתור ולקידום התפתחות“ במעונות יום

ניתן במסגרת קבוצתית לכל מקדמות ההתפתחות.

ליווי אישי, המתקיים בתכנית זו, מתבצע בצפייתה

של המנחה המקצועית בעבודתה של מקדמת

ההתפתחות. המנחה מדגימה לפני מקדמת השפה

את העשייה החינוכית (מודל) ונותנת לה משוב על

עבודתה.

מאפייני העבודה עם הילדים

למידה דיפרנציאלית, רגישות לצרכים אישיים

בכל התכניות מתקיימת למידה דיפרנציאלית

שמשמעה למידה המותאמת לרמתו של כל ילד

ולסגנון למידתו. בשנים עברו “הדיפרנציאליות“

באה לידי ביטוי בחלוקה לקבוצות קטנות, הומוגניות,

ובהתאמת התכנים לילדים בקבוצה. בעת האחרונה

נוסף גם הממד של ארגון הזמן, היינו – חלוקת השעות

נעשית על-פי צרכיו של כל ילד. יש אף מקרים

שילדים זוכים לתגבור לימודי יחידני בפרקי זמן שונים

לפי צורכיהם.

רגישות תרבותית-חברתית

כאמור, אחד מן העקרונות המנחים את דרך

העבודה בתכנית הוא למידה בקבוצות קטנות,

מעורבות מבחינת המגדר ומבחינת המוצא. מסגרת

מצומצמת זו מאפשרת בנייה של קשר אישי

עם כל אחד מן הילדים, יצירת אמון ביכולותיהם,

ועידוד לקיים אינטראקציה מילולית עם חבריהם.

תשומת לב רבה ניתנת לתוכני הלימוד ולדרכי

העברתם. מצד אחד – התכנים הנלמדים תואמים

את מטרותיה המוצהרות של התכנית, ומצד שני –

הילדים זוכים להרחבת אופקים מתוך הנאה וסיפוק.

דוגמה לכך יש בתכנית לקידום שפתי בגני הילדים

ובתכנית לקידום שטף הקריאה, הכוללת אסופה של

טקסטים מחורזים מן הקלסיקה של ספרות הילדים

העברית. הטקסטים הללו מוכרים לכל ילדי ישראל

ואהובים עליהם. העיסוק בטקסטים אלו מסייע

לאוכלוסיות בעלות נגישות חלקית לשפה ולספרות

העברית להיחשף אליהם. הלמידה באמצעות

טקסטים מחורזים מגבירה את ההנאה ממנה

). בשלבים

1985 ,

(צ’וקובסקי בתרגום דוידה קרול

מתקדמים בתכנית גני הילדים מובאים לפני הילדים

טקסטים נרטיביים המתורגמים מהשפה האמהרית,

והם משמשים מקור לגאווה, להנאה וללימוד השפה

ותרבות המוצא. בדרך זו נחשפים התלמידים גם

לתרבות העברית וגם לתרבות האתיופית שממנה

באו הוריהם.

תיעוד והערכה

תיעוד והערכה נעשים בכל התכניות החינוכיות

שמפעילה המכללה. התיעוד משמש לצורך מעקב

צמוד ולשם בניית תכניות עבודה שוטפות וכן לאיתור

קשיים הדורשים התייחסות וליבון במהלך העשייה.

נוסף על כך, מפתחי התכניות בונים כלים להערכה

מעצבת ומסכמת. ראשיתו של תהליך זה באבחונים

אישיים או כיתתיים תואמי ידע והתפתחות על-פי

הסטנדרטים הנדרשים, המשכו בדיווחי הערכה וסופו

באבחונים אישיים או כיתתיים חוזרים. כל הנתונים

נאספים, נבדקים ומעובדים בהשוואה לקבוצת השווים

– כדי לבחון את נקודת הפתיחה של כל ילד, את

התקדמותו בתוך התהליך ואת הישגיו בסיום התכנית

בהשוואה לבני כיתתו.

המקרה של בית ספר “גבים“

רקע

בית ספר “גבים“ הוא דוגמה למעורבות המכללה

בשדה החינוכי. המכללה מעורבת בבית הספר שנים

רבות, ומעורבותה באה לידי ביטוי בתחומים שונים.

תפיסת המעורבות, כפי שתוארה לעיל, מתקיימת

בבית הספר הלכה למעשה. בית ספר “גבים“ הוא בית

ספר קהילתי ניסויי למצוינות, לספורט ולבריאות הגוף,

תלמידים,

385

השוכן בשכונה י“א בבאר שבע. יש בו

מרביתם עולים יוצאי אתיופיה וחבר העמים (ברית

המועצות לשעבר) מרקע חברתי-כלכלי נמוך. מדד

.9.37

הטיפוח של בית הספר הוא

במשך השנים גובשה בבית הספר תפיסה חינוכית

שממנה נגזרו הנחות היסוד ועקרונות העבודה.

תכנית הניסוי של בית הספר נקראת “חינוך למצוינות

כמנוף להצלחה בחיים“. את התכנית מלווה, בתפקיד

יועצת אקדמית, ד“ר רמה קלוויר, מרצה במכללת

קיי. “מטרת התכנית היא לחנך את תלמידינו לשאוף

ולהציב לעצמם מטרות גבוהות ואתגרים לימודיים,

חברתיים והתנהגותיים, מתוך אמונה ביכולתם של

כל תלמידינו להצליח“ (מדברי מנהלת בית הספר).

כל תלמידי בית הספר משולבים במסלולי מצוינות,

בתחומי למידה שונים על-פי בחירתם: תחומים

אקדמיים – מתמטיקה, אנגלית ומדעים; תחומים

חברתיים – מנהיגות ובית הצדק, ותחומים יצירתיים,

כגון כתיבה, מחול, מוזיקה, אמנות ודרמה. עוד תכניות