Table of Contents Table of Contents
Next Page  47 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 47 / 64 Previous Page
Page Background

47

מהשטח

מהשטח

2009

יולי

עט השדה

בסוף התהליך ביטאו המשפחות

המטופלות שביעות רצון

גבוהה. שביעות הרצון הזאת -

מהתערבות השירותים המטפלים

בכל הרמות - העלתה את

האמון בגורמי הרווחה ובשירות

הפסיכולוגי-חינוכי וביכולתם

המקצועית באופן שלא היה יכול

לקרות בשום דרך אחרת.

המשפחות השתכנעו בחשיבות מניעתה של

פגיעה עתידית בעוד ילדים. הנער הפוגע היה

מוכר, מה שבוודאי הגביר את הזעזוע, והפגיעה

שנחשפה - קשה וממושכת. בהיותם הורים היה

להם הכרח נפשי להגיב - ולא לעבור בשתיקה

על פגיעה כזאת.

האימהות נלחמו כנמרות כדי להגיב על הפגיעה

בילדיהן. השמועה על הפגיעה נפוצה, ולפיכך

הסכימה הרשות - בצעד יוצא דופן בשעתו -

לסייע במימון ההדרכה המקצועית של הטיפול

הפסיכולוגי בארבעת הילדים שנפגעו.

הטיפול בכל אחד מהילדים שנפגעו נעשה בידי

פסיכולוג דתי, איש הרשות המקומית, אולם מעת

לעת השתתפו בו גם ההורים - כל זוג הורים עם

ילדיו. מתכונת זו מתאימה לעקרונות המקצועיים

הבסיסיים הכורכים עבודה טיפולית עם הילד

במעורבות של הוריו והדרכתם.

חשוב לציין - הדרך המיטבית היא טיפול על

ידי כמה מטפלים, כדי לאפשר לכל ילד מקום

מובחן ונפרד משלו. ואולם השירותים הציבוריים

מתמודדים שנים עם חסר באנשי מקצוע שהוכשרו

לטפל בפגיעה מינית או במצבי התעללות אחרים,

וחסר זה גדול עוד יותר בחברה החרדית.

עקב הסיוע של הרשות, התגייסות המשפחות,

התמיכה הרבנית, ההתגייסות המלאה של השירות

הפסיכולוגי-חינוכי ושל שירותי הרווחה, וכן של

שירותי המשטרה המקומית וחקירת הילדים, נעשו

הצעדים האלה:

הוגשה תלונה במשטרה על הפגיעה, בוצעה

ק

חקירת ילדים על ידי חוקר ילדים המוסמך

לכך.

הנער הפוגע הורחק מן העיר, הוגשה נגדו

ק

תלונה והוא נידון על כך בבית משפט לנוער.

הנער הפוגע הופנה לטיפול קבוצתי בנערים

ק

פוגעים בשירות המבחן לנוער.

הילדים הנפגעים והוריהם קיבלו טיפול

ק

פסיכולוגי מלא במסגרת השירות הפסיכולוגי

במקום.

נעשתה הכנה פסיכולוגית טובה של הנפגעים

ק

לקראת שחרורו של הנער הפוגע מן המסגרת

שבה טופל וחזרתו לביתו.

כל אלה תרמו לתהליך טיפולי מלא ומוצלח. בסוף

התהליך ביטאו המשפחות המטופלות שביעות

רצון גבוהה. שביעות הרצון הזאת - מהתערבות

השירותים המטפלים בכל הרמות - העלתה את

האמון בגורמי הרווחה ובשירות הפסיכולוגי-חינוכי

וביכולתם המקצועית באופן שלא היה יכול לקרות

בשום דרך אחרת.

גם הילדים שטופלו חשו מועצמים ומחוזקים

והתגייסו, עם אחיהם הגדולים, "להודיע" לנער

הפוגע שלא יעז לפגוע בעוד ילדים עם שובו

הביתה.

גורמים הקשורים ברבנות

המקומית

מונה לכהונת רב העיר - מרא

1996

בשנת

. הייתה

6

- הרב מאיר קסלר שליט"א

5

דאתרא

זו הפעם הראשונה ששימש בתפקיד זה. הרב

עבר תהליך משותף לו ולמערכות השירות

הפסיכולוגי-חינוכי ומערכת הרווחה ויחד בנו

דרכים להתמודדות עם הטיפול בילדים שנחשפו

להתעללות מינית ובמשפחותיהם. הרב תמך

בצירופו של הרב ויינברג לפעילותן השוטפת

של ועדות ההחלטה בשירותי הרווחה בעיר, ואף

השתתף בעצמו בחשיבה ובטיפול במשפחות

שבהן נחשפה התעללות או פגיעה בילדים. לנגד

עיניו עמדה התפיסה היהודית הרואה צורך להגן

על ילדים (וחלשים אחרים בחברה) מפני פגיעה.

גורמי הרווחה הקפידו על חובת הדיווח הקבועה

בחוק, והרבנים התגייסו לשתף עמם פעולה

ולהתאים את הטיפול למשפחה מתוך שמירה על

ההיבט הדתי.

התהליך שקידמו במודיעין עילית הרב

קסלר, מרא דאתרא, והרב ויינברג

מטעמו מדגים שינוי רחב יותר

בקהילה החרדית במדינה.

נראה כי השינוי הוא ממצב

של ניתוק והתרחקות של

החברה החרדית מן המערכות

השלטוניות בחברה הישראלית

.

7

למצבשל "חיבוריםמבוקרים"

שיתוף הפעולה עם מערכות

השירותים הפסיכולוגיים ועם

מערכות הרווחה במודיעין עילית

אִפשר בניית אמון, מתוך התייעצות

שוטפת עם הרב על כל מקרה

ומקרה. בצעדי ההתמודדות הראשוניים,

עם חשיפה של פגיעה מינית בילדים, הקפידה

מנהלת הרווחה ליידע את הרב. הניסיון הממושך

שנצבר עם השתתפות הרבנים בוועדות ההחלטה

הטרים והבשיל את הקרקע לטיפול הרבני-מקצועי

המשולב בילדים ובמשפחות שנחשפו לפגיעה.

גורמים דמוגרפיים

כאמור, מודיעין עילית היא יישוב צעיר, ובעת

האחרונה היה למועצה מקומית. אוכלוסיית היישוב

גדלה במהירות רבה. שיעור הגידול השנתי במודיעין

בארמית, רב המקום.

5

ראשי תיבות - שיחיה לאורך ימים טובים אמן.

6

מונח שטבעה הגב' מיקי מילר, ומשמעו שיתוף פעולה

7

בנקודות מסוימות עם המערכות המקצועיות, מערכת החוק

ומערכות השלטון המקומי, באופן המונע התנגשות אפשרית

עם העמדה ההלכתית.