Table of Contents Table of Contents
Next Page  32 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 32 / 64 Previous Page
Page Background

ממה שנחשב "טבעי ובריא". כמו כן חשוב להדגיש

כי אותו מצב של סיכון יכול להשפיע באופן שונה

על ילדים שונים, ולא כל מי שנתון במצב כזה

יהפוך בהכרח לילד תוקף מינית.

נציין כאן, באופן כללי, כמה גורמים שהם גורמי

:)2007 ,

סיכון פוטנציאליים (אתגר וגתהון

,

. השתייכות לקבוצת "מיעוט" תרבותית

1

ובשל כך קשיים בגיבוש זהות; הערכה עצמית

נמוכה בעקבות אפליה ודעות קדומות, בעקבות

תחושות של ניכור ושוליות, וכן בעקבות תחושה

של בלבול זהות. השתייכות לקבוצת מיעוט

תרבותית או אתנית מאופיינת אפוא ב"אחרוּת",

"שונות" ו"זרות" - גורמי סיכון שעלולים לעורר

מצוקה ובעיות התנהגות בקרב ילדים ובני נוער

בישראל.

. קבוצות ה"מיעוט" נתונות בשלב של שינוי

2

שלבי השינוי מצריכים

ומעבר בין-תרבותי.

ארגון מחדש ומציאת איזון מחודש בין מרכיבי

החיים השונים. קבוצות המיעוט מעידות על

משבר המתחולל במערכות היחסים המסורתיות

בין הורים לילדים ועל הקשר שבין משבר זה

לבין מצבי סיכון וסכנה של ילדים ובני נוער.

והיעדר סיכוי שווה לילדים ובני נוער

. אפליה

3

מקבוצות מיעוט לעומת הסיכוי הניתן לילדים

מקבוצת הרוב.

. היעדר קשר רגשי למדינה ולהוויה

4

. מאפיין זה הוא גורם סיכון, והוא

הישראלית

מגביר את מצב התלישות בקרב מיעוטים שאינם

מוצאים את מקומם בחברה הישראלית.

(מסיבות שונות).

. משתני רקע הגורמים לעוני

5

באוכלוסיית העולים, למשל, חוסר רלוונטיות

של עיסוקם הקודם (בולט אצל יוצאי ברית

המועצות לשעבר), קשיי שפה, ותק נמוך וקשיי

קליטה מתמשכים - כל אלו מובילים לחוסר

יכולת להתפרנס ולעוני מתמשך. בשום אופן

אין כוונה לומר שתקיפות מיניות רבות יותר

בקרב אוכלוסיה ענייה, אלא שמצבים אלה

יכולים להוות מצבי סיכון בהשלכות שלהם:

ילדים רבים החיים עם ההורים באותו חדר,

חשיפה ליחסי מין, חוסר יכולת של הורים לפקח

ולהשגיח על הילדים (ההורים אינם פנויים בשל

עבודה מרובה או אינם פנויים רגשית).

. זו מתבטאת

. היחלשות מוסד המשפחה

6

בערעור הסמכות ההורית ובפגיעה במערכת

היחסים בתוך המשפחה. מצב זה הוא גורם

סיכון קריטי המחריף את התפתחות מצבי

הסיכון והמצוקה אצל ילדים ובני נוער מקבוצות

תרבותיות שונות, ילדים החווים מעבר מתרבות

אחת לאחרת או חשופים יותר לתרבות אחרת.

נדגיש שני גורמים שיש להם קשר ישיר לתחום של

התקיפות המיניות:

. טאבו סביב נושא המין בשיחה בחברות

7

(אתיופים, חרדים, ערבים)

מסוימות

.

. חשיפה באמצעות הטלוויזיה והאינטרנט

8

ראינו כי הטלוויזיה והאינטרנט הם גורם סיכון

גדול במיוחד במגזר החרדי ובמגזר הערבי,

ובעיקר האינטרנט, שהוא מדיום חדש. ילדים

ובני נוער במגזרים אלה (אם כי גם במגזרים

אחרים באוכלוסייה) נחשפים למין בלא הדרכה,

בלא הכנה מוקדמת, ובדרך כלל - בלי דמות

של מבוגר שיוכלו לדבר אִתו על מה שראו.

עלייה והגירה - ההגירה

עצמה היא מצב שעלול להיות

גורם סיכון

יש נקודות דמיון במצבי סיכון - הן של מהגרים והן

:)2007 ,

של תוקפים מינית (אתגר וגתהון

תחושת כאוס -

ק

אחד המאפיינים של משבר הגירה הוא תחושה

של כאוס, בלבול, חוסר אונים, כעס - "רעידת

אדמה" הקשורה ב"סדרי עולם" חדשים, אי-

הבנה של הנורמות והקודים התרבותיים-חברתיים

החדשים וצורך בהכוונה, ב"מורה נבוכים". תחושות

אלה מוכרות לנו היטב גם במקרים של תקיפה

מינית, הן במערכות (בתי ספר, פנימיות וכיוצא

בהם) והן במשפחות) ראו להלן גם בנושא הצורך

בשליטה).

צורך בשליטה -

ק

הצורך בשליטה הוא אחד המאפיינים של מתבגרים

עולים, והוא גם מהנושאים המרכזיים בתחום של

התקיפה מינית.

ההגירה מציבה את העולה לפני מערכות, נורמות

ודפוסי התנהגות חדשים ולא מוכרים. היא מעוררת

במקרים רבים תחושה של זרות וחוסר שליטה.

חוסר הידיעה איך לנהוג במצבים החדשים יוצר

,)1992(

תחושה של חוסר אונים. מירסקי ופראוור

המתייחסות לעולים המתבגרים מברית המועצות

לשעבר, אומרות: "הצורך החזק של המתבגרים

לשלוט במצב מעורר חרדה מוגברת ואתה גם

כעס כאשר הם נתקלים בסביבה לא ברורה,

.)21 '

שאינם יודעים כיצד לפעול בה"(שם, עמ

בתחום עבירות המין נמצא כי הצורך בשליטה

הוא אחד הגורמים לתקיפה מינית - מקצת

התוקפים מבצעים את התקיפה לאו דווקא כדי

להגיע לסיפוק מיני אלא כדי לחוש את השליטה

שלהם במצב. נושא השליטה עולה גם בניסיונות

להתנער מאחריות - "לא שלטתי...", וכמובן בטיפול

- "לשלוט בעצמי ולא לעשות מה שבא לי".

ד"ר טליה אתגר

32

2009

יולי

עט השדה