Table of Contents Table of Contents
Next Page  20 / 28 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 20 / 28 Previous Page
Page Background

20

2008

יוני

עט השדה

"העדתי בפעם הראשונה אישה עם פיגור שכלי

שנפגעה מינית על יד המדריך שלה, עם כל

ההתאמות שהותרו על פי חוק החקירה וההעדה

)... וקיימתי גם

2005

לאנשים עם מוגבלות (משנת

שני מפגשים אִתה במרכז הטיפולי החדש שנפתח

בירושלים..." שיחת הטלפון שקיבלתי השבוע ממיכה

הרן, חוקר ילדים וחוקרמיוחדהמובילבמשרדהרווחה

תכניות בנושא חקירות של אנשים עם מוגבלות, לא

הייתה אומרת הרבה לרוב האנשים. עבורי, שיחה זו

אינה דבר של מה בכך: בי אחזה התרגשות רבה,

על סף דמעות, למשמע סיפורו. המקרה הזה הוא

ראשון, ומבחינתי זו הגשמת חזון - חזון האומר

שילדים עם מוגבלות שנפגעו מאלימות יזכו לטיפול

הולם, כראוי לכל אדם. טיפול הולם משמעו שיאתרו

אותם, יאמינו לפגיעותם, יחקרו אותם לפי יכולתם

להיחקר, עם כל ההתאמות הנדרשות, יענישו את

הפוגע ויתנו מענה טיפולי לטראומה שלהם.

המציאות החברתית אינה מתייחסת באופן

לצערי,

.

מספק לילדים עם מוגבלות שהם קורבנות עבירה

הנושא של ילדים בעלי מוגבלויות הנתונים בסיכון

אינו על סדר היום הציבורי בארץ, ואינו זוכה

להתייחסות מעמיקה כזו הניתנת לילדים - ללא

מוגבלויות - הנתונים בסיכון. כמעט שאין מחקרים

וסקרים המכמתים את התופעה, ומתייחסים

אליה בדרך שהתייחסו לאלימות כלפי ילדים לפני

כעשרים שנה; רבים עדיין מאמינים שלא תיתכן

אלימות כלפי ילדים עם מוגבלויות, מאחר ש"הגורל

פגע בהם פעם אחת ולא ייתכן שיפגעו בהם פעם

.)2001 ,

נוספת" (מרום ועוזיאל

כשמשווים את מספר הדיווחים לפקידי הסעד

ולמשטרה על התעללות באנשים בעלי מוגבלויות

בישראל לנתונים ולהערכות בנושא זה בעולם,

אפשר לראות בבירור שהנושא אינו מטופל דיו

ועדיין אין די מודעות לתופעת הילדים בסיכון בקרב

ילדים עם מוגבלויות. נוסף על כך, הפניות המגיעות

אל הרשויות אינן זוכות לטיפול מספק המותאם

לצרכיה המיוחדים של אוכלוסייה זו, והסיבות לכך

יפורטו בהמשך.

על המורכבות בתהליכי האיתור והחקירה יש להוסיף

היעדר התערבות טיפולית נאותה, הן ברמת הידע

והן ברמת השירותים. חסרים שירותים להתערבות

במצב חירום הדורש להוציא את הנפגע מהבית

ולהגן עליו, וכן שירותים להתערבות וטיפול ברמה

הרגשית.

גורמי סיכון להתעללות

בילדים עם מוגבלויות

נכות הילד עלולה להעמידו במצבים שונים

שבהם הוא נחשף לפגיעה פיזית או לניצול, הן

בתוך המשפחה והן בסביבה הקרובה (בית הספר,

השכונה). גורמי הסיכון הייחודיים קשורים לאפיוני

האדם בעל המגבלה, להתמודדות של המשפחה

עם המגבלה, לחברה ולסביבה.

א. גורמי סיכון הקשורים באפיוני

המגבלות השונות

מיומנויות מוגבלות - פיזיות, תקשורתיות

- היוצרות מצב שבו לנתקף אין יכולת

וקוגניטיביות

להגן על עצמו, לבקש עזרה ולהשיג מידע חיוני.

. בדרך כלל מנסים ללמד אנשים

חוסר אונים נלמד

עם מוגבלויות לציית, ובכך פוגעים ביכולתם לפתח

אסרטיביות וחושפים אותם למצבים שהם יצייתו גם

במקרי התעללות. הם חיים בסביבה המאפשרת

להם פחות החלטה ושליטה, מה שמגביר את

סיכוייהם להישאב למעגל של פגיעה.

"שבע השנים ה..."

בתחום ילדים ונוער עם מוגבלויות,

בסיכון ובסכנה

בתיה

חודטוב ברכה

אלימות כלפי ילדים עם מוגבלויות היא תופעה רחבה ורב-ממדית ויש לה אפיונים מיוחדים

בהשוואה לאלימות כלפי ילדים ללא מוגבלויות. בישראל, תהליכי החקירה, התשאול

וההעדה אינם מותאמים לילדים בעלי ליקויים תקשורתיים ו/או קוגניטיביים. בתהליך הקיים

ובכלים הקיימים קשה לקבל מהם עדות מהימנה, ולכן גם קשה להביא את הפוגעים לדין

ולהענישם. העובדה שהם אינם נענשים משדרת מסר חברתי-תרבותי מאפשר להמשיך

לפגוע באנשים עם מוגבלויות ולא להיענש

היא

בתיה חודטוב ברכה

מנהלת תכניות בתחום

ילדים ובני נוער עם צרכים

מיוחדים באשלים