Table of Contents Table of Contents
Next Page  16 / 28 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 16 / 28 Previous Page
Page Background

16

2008

יוני

עט השדה

איריס זילכה

פנימיית תלפיות, כפנימיות אחרות ברחבי הארץ,

החלה לקלוט לתחומה ילדים שחיו בתנאי מצוקה

קשים יותר. לא היו אלה רק ילדי עולים או ילדים

שמצוקה כלכלית הניעה את משפחתם לשלוח

אותםלפנימייהמרוחקת, אלא גם ילדיםשהגיעו

מבתים שמאופיינים במצוקה רב-דורית או

ממשפחותשסיכנו אתהתפתחותם. בהיעדר

קשר ממשי בין הפנימייה לבין משפחת

הילד, עברו הילדים שינוי משמעותי ביכולת

ההתמודדות שלהם, הן עם קשיי העבר והן

עם קשיים מהבחינה הלימודית והחברתית,

אך עמוק בפנים הם המשיכו להתגעגע

להורים ולאחים שהותירו מאחור. מדי שבת וחג,

כשהילדים חזרו לבית המשפחה, הודגשו פערים

אלה שוב ושוב. "מה שלמדנו הוא שעם הילד קל

לעבוד, הוא ניתן לעיצוב. לפעמים מקור ההתערבות

צריך להיות ההורים, שהם בעצמם תוצר של מצוקות

מתמשכות. כאן נדרשת עבודה מורכבת ומקצועית",

אומר שם טוב ויצמן, סגן מנהל הפנימייה.

הפנימייה הקהילתית ופנימיית

היום: מענה משולב לילד

ולמשפחתו

לפני שבע שנים החליטו בכפר הנוער תלפיות על

שינוי מערכתי: הפיכת הכפר לכפר ילדים קהילתי,

המספקשירותים לילדים ולנוער בסיכון מאזור חדרה

רבתי ולמשפחותיהם. הכפר החל לקלוט ילדים

מהסביבה הגיאוגרפית הקרובה, במטרה לטפל

בילד ובמשפחתו מבלי לנתקו מהקהילה המוכרת

ומהמשפחה. השינוי שהתחולל בכפר שולב בשני

אשלים

מודליםחדשים לטיפול פנימייתי שהתגבשו ב

ובמשרד הרווחה: מודל הפנימייה הקהילתית ומודל

פנימיית היום.

אשלים

, מודל שפותח ב

הפנימייה הקהילתית

על ידי שחר שומן וחנה כץ, מאפשרת קליטה

של ילדים בסיכון שהם ומשפחתם גרים בעיר

שהפנימייה פועלת בה. הקרבה הגיאוגרפית של

משפחות הילדים לפנימייה מאפשרת להתייחס

לילד ולמשפחתו כמקשה אחת, בשיתוף פעולה

הדוק בין הפנימייה, ההורים, מערכת החינוך ולשכת

הרווחה. אחד מיעדי הפנימייה הקהילתית הוא

השבת הילדים לבית הוריהם בתוך פרק זמן קצוב

ומניעת הוצאתם של הילדים לסידור חוץ-ביתי ארוך

2001

טווח. על פי מודל זה נפתח בתלפיות בשנת

ילדים תושבי חדרה.

11

משפחתון קהילתי, ובו

,10-6

מיועדת לילדים בסיכון, גילאי

פנימיית היום

מהעיר או מהסביבה הקרובה. הילדים מגיעים

לפנימייה בשעות הבוקר, להתארגנות, ויוצאים משם

לבתי הספר בקהילה. עם תום שעות הלימודים

הילדים חוזרים לפנימייה, לתכנית חינוכית-טיפולית

הכוללת תגבור לימודי, הוראה משקמת, העשרה

ופסיכותרפיה לילדים ולהורים. על פי מודל זה

ילדים

90-

נפתחה בתלפיות פנימיית יום, ובה היום כ

מחדרה ומהאזור הכפרי הקרוב. פנימיית היום, כמו

הפנימייה הקהילתית, פועלת בשיתוף פעולה הדוק

עם לשכת הרווחה, כדי לתת מענה מקיף לצורכי

הילד והמשפחה, במטרה להשיב את הילד לבית

הוריו בתום שלוש שנות ההשמה בפנימייה.

הפנימייה הקהילתית ופנימיית

היום - מנוף לפעילות

משולבת פנימייה-הורים-

קהילה

משנקבע שהיעד המרכזי של הפנימייה הקהילתית

ושל פנימיית היום הוא חזרה מתוכננת של הילדים

לבית ההורים, בראש סדר העדיפויות של הטיפול

הפנימייתי, הייתה זו קביעה מחייבת. היא חייבה

את הפנימייה ואת הקהילה ליצור ממשק לשיתוף

פעולה של ממש עם גורמי חינוך ורווחה, בכל שלבי

השהייה החוץ-ביתית - החל מההחלטה על כניסת

הילד לפנימייה, דרך טיפול משולב בילד ובמשפחתו

בעת השהייה בפנימייה, וכלה בשלבים שבהם הילד

מסיים את התחנכותו בפנימייה וחוזר לבית הוריו

בליווי תמיכה קהילתית מתאימה.

השינוי שהתחולל בכפר

שולב בשני מודלים

חדשים לטיפול פנימייתי

שהתגבשו באשלים

ובמשרד הרווחה: מודל

הפנימייה הקהילתית

ומודל פנימיית היום