Table of Contents Table of Contents
Next Page  17 / 28 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 17 / 28 Previous Page
Page Background

17

2008

יוני

עט השדה

פנימיית תלפיות - דוגמה מייצגת לשינוי בתפיסת ההתערבות בתחום הילדים בסיכון

"ואז מתגבשת ההכרה שחזרה הביתה זה לא רק

אתה לבד, שיש פה מערך שלם של כוחות שצריך

אומר ד"ר אלי שיטרית,

ללמוד להיעזר גם בהם",

מנהל פנימיית תלפיות.

שיתופי הפעולה שנוצרו בפנימיית תלפיות התבטאו

בדרכים שונות: מהם שנוצרו בתוך פעילות, על פי

צורך שעלה מהשטח, ומהם שהיו קבועים, כמנגנון

ליווי ופיתוח כל זמן הפעלת התכנית. היו שיתופי

פעולה שנוצרו כמסגרות פורמליות כלליות (ועדות

היגוי משותפות, פורומים להדרכה משותפת

), והיו שנבעו מתכנון הטיפול

אשלים

בהנחיית צוות

במשפחה ובילד שבפנימייה (ועדות תכנון הטיפול

בילד ובמשפחה, שבו משתתפים המשפחה,

גורמי הפנימייה והקהילה; הקמת קבוצה להורי

המשפחתון הקהילתי, בהדרכת עובדת סוציאלית

מהפנימייה ועובדת סוציאלית מלשכת הרווחה).

הפעילות המשותפת - של הפנימייה, גורמי הרווחה

וההורים, מתוך התגייסות למען המטרה המשותפת

של החזרת הילדים הביתה - נתנה להורים

ולפנימייה עוצמה רבה. את האנרגיה המשותפת

הם רתמו לטיפול בילדים ובמשפחה. מטרת

הטיפול הפנימייתי לא הייתה עוד שיקום הילד,

אלא שיקום הילד ומשפחתו. שלוש שנות הפעילות

זכו כולן לליווי אינטנסיבי על ידי חיים כהן, פרויקטור

.

אשלים

מטעם

"ידעתי שתלפיות זה גם הבית שלי, לא רק של

הילדה, ושגם אם אנחנו לא מסכימים אפשר לבדוק

ולראות מה אפשר לעשות אחרת, בשביל מה לי

(אם

להילחם אִתם, הרי גם הם לטובת הילדה שלי."

לילדה בפנימייה)

בתום שלוש שנים של הפעלת המשפחתון הקהילתי,

הילדים ששהו בו חזרו לבית המשפחה.

11

מתוך

10

במציאות שבה ילדים נשארים שנים רבות בפנימיות,

או שחזרתם הביתה נעשית גם אם הצוות המלווה

חושב שזו אינה ההחלטה המתאימה (הילד או ההורה

"הצביעו ברגליים") - זה הישג ראוי לציון. חזרת

הילד הביתה וחזרת המשפחה לתפקוד מלא לוותה

בתמיכהשל גורמי הפנימייה והקהילה - החלמצביעה

של חדר הילדים בבית ההורים וכלה בקבוצת תמיכה

של ההורים, בקבוצה טיפולית של הילדים ובבניית

תכנית ליווי מקפת לילדים ולהורים. גם היום, שלוש

שנים לאחר תום הפעילות של המשפחתון הקהילתי,

צוות הפנימייה עומד בקשר עם המשפחות, מלווה

את ההורים והילדים ותומך בהם, ונראה שמצבם של

הילדים וההורים משביע רצון.

הקמת רצף השירותים

פנימיית היום - "פנימייה ללא לינה" - היא ללא

ספק פריצה של המבנה הפנימייתי המקובל.

פנימיית היום מאפשרת לילדים לקבל את מיטב

השירותים העוטפים מהפנימייה - מההכנה בבוקר,

לפני היציאה לבית הספר, ועד לארוחת הערב, עם

תמיכה בשיעורי בית ועזרה טיפולית לילדים ולהורים

- ובסיומו של כל יום הילדים הולכים לישון בביתם.

פנימיית היום נותנת למשפחות את המעטפת

הרחבה ביותר, מתוך הנחה שאם בעת השהייה

בבית המשפחה יש רק מטלות יומיומיות מעטות

לביצוע, הלחץ פוחת מעט וההורים והילדים מתפנים

להפיק את המרב מהקשר ביניהם. עם זה, מיצוב

פנימיית היום בתוך הקמפוס הפנימייתי מאפשר

תגובה מהירה במצבי משבר. אלה עלולים לפרוץ

במשפחות שחסרה להן רשת תמיכה, ובזמן כזה

יוכל הילד לשהות תקופת מה בפנימייה "מלאה".

פרויקט "אמץ משפחה": חלוקת מזון - מנוף לעבודה

מתמשכת עם המשפחות

בפנימיית תלפיות החלִיטו להפוך את תרומות המזון המסורתיות, שניתנו

למשפחותנזקקותלפני החגים, למנוףלהוצאתמשפחותממעגלהמצוקה.

בפרויקט משתתפות משפחות שילדיהם שוהים בפנימייה ומשפחות

שהופנו לפרויקט על ידי לשכת הרווחה בחדרה. הפרויקט מופעל על

ידי משפחות מתנדבות מהקהילה, והן שדואגות לגיוס הכספים, לחלוקת

המזון ולמתן ליווי והדרכה למשפחות. המשפחות המשתתפות מקבלות

מדי חודש מנות מזון, והן משתתפות מדי חודש בסדנאות בנושאים

שונים: ניהול נכון של הכנסות והוצאות, מעבר מתלות לעצמאות ועוד.

במסגרת תכנית הפרויקט, יוצמד לכל משפחה מתנדב מהקהילה, שנוסף

על אספקת המזון הקבועה הוא יהיה גורם תומך, מסייע ומייעץ.

במסגרת הרצף הטיפולי, בפנימייה פועל משפחתון

טיפולי לילדים הזקוקים למעטפת טיפולית

אינטנסיבית. המשפחתון הוא מבנה של מסגרת

פנימייתית קטנה, ובתוכה חיים זוג נשוי וילדיו עם

ילדים בגילים שונים. למשפחתון תשומות

12-10

שונות מהפנימייה (בנות שירות לאומי, התערבויות

טיפוליות), אך מסגרת ההתייחסות הראשונית

של הילד היא המשפחתון הקטן, האינטימי. בכך

הושלם (בינתיים) רצף השירותים בפנימייה. רצף זה

מאפשר לילדי העיר חדרה ליהנות ממסגרות טיפול

קרובות לביתם, מסגרות המאפשרות קשר רציף עם

ההורים, עם בתי הספר ועם שירותי הקהילה. "הרוח

הקהילתית" משפיעה גם על פעילות המשפחתון

הטיפולי - בעבודה קרובה של צוות המשפחתון עם

ההורים ועם גורמי הקהילה.

הרצף הטיפולי מאפשר היענות מיידית לצרכים

המשתנים של הילדים והמשפחות: בעִתות משבר

ילד מפנימיית היום יכול לעבור לפנימייה המלאה,

וכן מתאפשרת "יציאה" הדרגתית של הילדים

מהפנימייה לביתם מתוך הסתייעות במרחב

האפשרויות הטיפוליות המוצע בפנימייה.