Table of Contents Table of Contents
Next Page  23 / 28 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 23 / 28 Previous Page
Page Background

23

2008

יוני

עט השדה

"שבע השנים ה..." בתחום ילדים ונוער עם מוגבלויות, בסיכון ובסכנה

החברתיות הקיימות. הבנו כי טיפול בתופעה מחייב

התערבות בכל המערכות והרבדים המוצגים בו.

ואלה הנחות היסוד במודל:

- זו הסביבה

)

microsystem

סביבת ה"מיקרו" (

המשפחתית שבה הילד גדל, והיא כוללת מערך

של פעילויות, תפקידים ואינטראקציות בין-אישיות

שהילד חווה בחיק משפחתו.

- זו הסביבה

)

mesosystem

סביבת ה"מסו" (

החברתית הקרובה שהילד בא עִמה במגע. היא

כוללת את הפעילויות והיחסים הבין-אישיים שהילד

חווה מחוץ למשפחתו, למשל - בבית הספר,

במרפאה ועוד.

- זו הסביבה

)

exosystem

סביבת ה"אקסו" (

שבה הילד אינו שותף פעיל, אך יש יחסי גומלין

בין המתרחש בה לבין המתרחש בסביבות אחרות

שהילד בא במגע עִמן. הגורמים הממסדיים

והממשלתיים והמערכות נותנות השירותים נמצאים

גם הם במעגל זה.

- זו הסביבה

)

macrosystem

סביבת ה"מאקרו" (

החברתית והתרבותית הרחבה של הילד ובני

משפחתו. בסביבה זו נכללים משתנים כגון המצב

הכלכלי, האידיאולוגיה ומערכת הערכים בחברה

(למשל - סטריאוטיפים כלפי גברים ונשים).

כל אחת מהסביבות האלה יכולה להשפיע על

ניצול ילדים ועל התעללות בילדים בכלל, ובילדים

נכים בפרט. על פי המודל האקולוגי, גם בסביבות

הקרובות אל הילד, סביבת המיקרו והמסו, תיתכן

התעללות בילדים נכים מצד מטפליהם הישירים.

ייתכן גם ניצול עקיף על ידי היעדר נגישות לשירותים

תומכים לילד ולבני משפחתו (סביבת האקסו). לפי

המודל, הפתרון לבעיית ההתעללות והניצול של

ילדים עם נכויות טמון בשינוי כל ארבע הסביבות

שתוארו. אין די בבניית תכניות מניעה והתערבות

לילדים עם נכויות ללא שינוי במאזן הכוחות הבסיסי

בחברה וללא שינוי של האמונות והסטריאוטיפים

הקיימים. הבעיה טמונה בקושי ליישם את הפתרון

הכלל-מערכתי הנדרש. חשוב להזכיר כי במודל זה

יש זרימה רב-כיוונית בין המעגלים השונים באופן

שהם משפיעים זה על זה ומושפעים זה מזה. עם

זאת, תיאורטיקנים הנשענים על המודל מצדיקים

התערבות גם בכל אחת מהסביבות בנפרד, מתוך

מחשבה שאפשר לחזק גורמים מסוימים כדי לבטל

או לצמצם השפעה מזיקה של גורמים אחרים.

הבנו כי תחוםהילדיםעםצרכיםמיוחדים

2001

בשנת

עדיין לא עסק בסוגיות המשמעותיות של

אשלים

ב

סיכון וסכנה של ילדים ובני נוער עם מוגבלות. גם

לנו, כמו לאנשי מקצוע אחרים בקהילה המקצועית

ובקהילה כולה, היה הנושא זר, ולא היה ברור הקשר

בין הסיכון לבין ילדים עם מוגבלות. ההעמקה בנושא

הסיכון של ילדים בעלי מוגבלות סייעה להגדיר את

מניעה והגברת

מודעות

המודל האקולוגי

חקירה תשאול

והעדה

טיפול

איתור

סביב חברתית קרובה

קהילה רחבה

אמונות, תפיסות, חקירה

בעל צ"מ ומשפחום

סביבת ה"מאקרו"

סביבת ה"מיקרו"

סביבת ה"מסו"

סביבת ה"אקסו"

תפיסת העולם וההנחות שעליהן נשענו בתחום

אשלים

ילדים ובני נוער עם צרכים מיוחדים ב

בתהליכי הפיתוח. בחרנו להתמקד בשלושה צירי

פעולה הקשורים להפחתת הסיכון, בהתאמה לגורמי

סיכון המשפיעים על מציאות חייהן של משפחות עם

ילדים בעלי צרכים מיוחדים.

את התערבותנו בנושא התחלנו בכך שהזמנו ממכון

ברוקדייל בג'וינט סקירת ספרות שעסקה

בילדים עם מוגבלות הנתונים בסיכון.

המשכנו בתהליך של מיפוי שירותים,

הבהרת הבעיות והצרכים, והקמנו ועדה

בין-משרדית. בתחילה עסקה הוועדה

בלימוד "תופעת האלימות כלפי ילדים

עם מוגבלות", ובהמשך עסקה בפיתוח

תכניות. חשוב לציין שגם בקרב קובעי

המדיניות במשרדים השונים לא

הייתה בהירות לגבי התופעה ולגבי

הצורך לפתח שירותים בנושא; היה צורך

לגייסם ולשכנעם שיש בעיה, יש צרכים,

ויש אוכלוסייה שלא מקבלת פתרונות. חשוב

לומר כי ללא התגייסות השותפים לא היינו יכולים

לקדם את התכניות ולפתח את הפתרונות עבור

האוכלוסיות שהמשרדים השונים מטפלים בהן.

בתהליך של מיפוי השירותים הקיימים לטיפול

באלימות כלפי ילדים ובני נוער עם מוגבלויות מצאנו

כמה תכניות התערבות חלקיות ביותר העוסקות

בהם באופן מובחן.

המיפוי הראה בבירור שחסרים שירותים ספציפיים

בכל הקשור לנפגעי אלימות שהם בעלי מוגבלויות.

כמו כן חסרה ראייה מערכתית רחבה של הצרכים

ושל האמצעים הנדרשים לטיפול בהם.

העמדות החברתיות, כלפי

נכים בכלל וכלפי ילדים נכים

בפרט, מצדיקות מעשי

תוקפנות כלפיהם, משום

שהם נתפסים כפחות

"אנושיים" וכבעלי פחות

"זכויות" מאנשים רגילים