Table of Contents Table of Contents
Next Page  24 / 28 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 24 / 28 Previous Page
Page Background

24

2008

יוני

עט השדה

בתיה חודטוב ברכה

אשלים

הוועדה הבין-משרדית שהוקמה על ידי

נפגשהבתחילהבפורוםאחדרחבשלמדאתהנושא,

והיו בו נציגי כל המשרדים והאגפים הרלוונטיים.

החברים בוועדה היו מהמשרדים השותפים לפיתוח

התכניות: משרד הרווחה (האגף לטיפול באדם

המפגר, אגף השיקום, היחידה לטיפול באדם עם

אוטיזם, אגף תקון - חקירות ילדים), משרד החינוך

(האגף לחינוך מיוחד, שפ"י), משרד הבריאות ועוד

קרנות וארגונים.

העבודה החלה בארבע תת-ועדות, בארבעה

ק

תחומים: תכניות איתור, תכניות מניעה,

תכניות חקירה ותכניות העוסקות בהתערבויות

טיפוליות.

נקבעו עקרונות עבודה וכיווני פיתוח:

ק

. בתהליך הפיתוח יש להתייחס לארבע מערכות

1

המשלימות זו את זו ומקיימות ביניהן יחסי גומלין

- מניעה, איתור, תחקור ותשאול, טיפול.

. התכניות/ההתערבויות בארבעת התחומים

2

יפותחו בעת ובעונה אחת באזור גיאוגרפי אחד,

כדי ליצור רצף של פתרונות בכל ההיבטים (וכדי

לעודד איתור ודיווח).

. פיתוח גופי ידע והכשרת אנשי מקצוע הם רכיבים

3

חשובים בכל תכנית שתפותח.

. המגמה - לשלב ככל האפשר בעלי צרכים

4

מיוחדים במסגרות ובשירותים אוניברסליים. לשם

כך יועבר הידע שיפותח לשירותים אוניברסליים.

. היקף אוכלוסיית היעד והפיזור הגיאוגרפי שלה

5

אינם מספקים לקיים שירות לכל קהילת לקות

בנפרד ולכל קבוצת גיל בנפרד; על כן בשלב

הראשון של הפיתוח חלק מהשירותים שיפותחו

יתנו מענה לאוכלוסיית יעד הטרוגנית מבחינת

תפקוד המטופלים וגילם, עם זאת ייעשה ניסיון

בתוך כל שירות ליצור מענה לקבוצות הומוגניות.

בשלב מאוחר יותר תישקל האפשרות להפריד את

השירותים ולתת מענה לקבוצות הומוגניות, והכול

לפי ההתפתחות והנתונים שייאספו בהמשך.

רצף של

אשלים

פותח ב

2008-2002

בין השנים

תכניות שהונחו על המפה במדינת ישראל. הוקמו

תשתיות לטיפול בארבעה היבטים מרכזיים של

הנושא: איתור והגברת המודעות, מניעה (חינוך

מיני-חברתי), חקירה וטיפול. התקיימו ימי עיון

וכנסים חשובים שעסקו באלימות כלפי ילדים בעלי

מוגבלות.

להלן סקירה של התכניות והשירותים שפיתחנו ושל

מעגלי ההשפעה שיצרנו במסגרת התכניות השונות.

עם זאת, חשוב לזכור כי הדרך עודנה ארוכה.

תכנית איתור - בניית מערכים יישוביים-קהילתיים

ק

ותכניות הכשרה מודולוריות, להגברת המודעות

לתופעה, לשיפור הזיהוי, האיתור והדיווח. במעגל

יישובים, והוכשרו

16

הראשון נחשפו לתכנית

אנשי מקצוע ממערכות החינוך,

1000-

כ

הבריאות והרווחה, שלהם השפעה על מעגלים

נוספים (בתחילת יישום).

חוקרי ילדים הוכשרו להיות חוקרים

30-

כ

ק

מיוחדים.

מנחים לחינוך מיני-חברתי הוכשרו

100-

כ

ק

לעבודה עם מעגלי הורים, אנשי מקצוע וילדים.

בני

2000-

ילדים, כ

1500-

הם יעבדו בשנה עם כ

אנשי מקצוע.

2000-

משפחה וכ

מטפלים (אנשי

20

הוכשר "קדר" ראשון של

ק

מקצוע מתחומי הטיפול) שיעסקו בפגיעה מינית

של אנשים עם פיגור שכלי.

בירושלים הוקם המרכז הייעוצי-טיפולי הראשון

ק

בארץ לנפגעים ופוגעיםעםמוגבלויות (יכוללטפל

נפגעים /פוגעים ובני משפחותיהם).

40-

ב

הוקמה דלת פתוחה - מרכז ייעוצי-טיפולי

ק

בסוגיות של התבגרות ומיניות.

לנושא ניתנה חשיפה בכנסים מקצועיים - בית

ק

איזי שפירא, כנס חומש, כנסים במסגרת משרד

החינוך (שפ"י והאגף לחינוך מיוחד), בהרצאות

אנשי

500-

במסגרות חינוכיות, בעמותות ועוד. כ

מקצוע נחשפו לנושא.

הונחו על מדף הספרים :

ק

ספראיתור - סימניםלזיהוי ואיתור, והתמודדות

-

עם דיווח

מקראה למטפלים בפגיעות מיניות וסוגיות

-

מיניות של אנשים עם פיגור שכלי

מדריך מלווה לחוקר המיוחד

-

ערכת מנחה - חינוך מיני חברתי

-

נכתב מאמר בתוך הספר העוסק בהתעללות

-

בילדים - "התעללות והזנחה של ילדים

בישראל" בעריכת דבורה הורביץ, יורם בן

. המשמעות - ילדים

2007 ,

יהודה ומאיר חובב

עם מוגבלות גם הם על המפה.

הופקו שני סרטים: האחד נועד לחשיפת הנושא

ק

ולהגברת המודעות לבעיה, והשני הוא לקט

עדויות אישיות של נפגעים עם מוגבלות - לצורכי

הדרכה.

הכותרת שבחרתי למאמר מתחילה ב"שבע

השנים ה...", משום שבעיניי אלו שבע שנים טובות

ומשמעותיות. ואולם, יש מקום להרחיב את מה

שכבר פותח ולהביאו לאנשי מקצוע נוספים לאתרים

נוספים בארץ; להקים עוד מרכזים טיפוליים בארץ,

לפתח תכניות שעוסקות בקלט חירום כאשר

מוציאים ילד מהבית - להגן עליו, לפתח תכניות

שעוסקות באלימות הפיזית של ילדים עם מוגבלות

וכלפיהם (בעלי ההתנהגות המאתגרת) ולהפיץ את

כל תכניות ההכשרה בקרב עוד אנשי מקצוע.