הגבלים עסקיים
חשיפת מידע במסגרת בדיקת נאותות
להתקשר בעסקה, והליך בדיקת הנאותות משמש
להם כסות להעברת מידע "ערומה" בין מתחרים.
טיוטת גילוי הדעת דנה לכתחילה רק בעסקות בין
מתחרים, אך המונח "מתחרים" מוגדר בה בהרחבה
יתרה, בהתבסס על ההגדרה המוצעת בטיוטת כללי
ההגבלים העסקיים (פטור סוג להסדרים שאינם
אופקיים ואין בהם כבילות מחיר), תשע"ב־2102. כך
למשל נכללים בהגדרת מתחרים גם מי שאינם מת
־
חרים בפועל, אך הם (א) התחרו זה בזה בנקודת זמן
מסוימת בחמש השנים שקדמו לעסקה; (ב) מתחרים
פוטנציאליים; (ג) מספקים מוצרים שנעשה בהם שי
־
מוש דומה, גם אם אינם פעילים באותו שוק רלוונטי.
לדעתנו, ההגדרה הרח
־
בה של המונח מתחרה אינה
רצויה משום שהיא עלולה
להחיל את הוראות טיוטת
גילוי הדעת ואת המגב
־
לות העולות ממנה על מגוון
רחב של עסקות, במקרים
מסוימים גם על עסקות שה
־
עברת מידע במסגרתן אינה
מעוררת קשיים תחרותיים.
באותם מקרים מציבה טיוטת
גילוי הדעת מגבלה מיותרת
בפני התקשרות בעסקה יעי
־
לה ומעתירה עלויות עסקה על הצדדים ללא שום
תועלת של ממש.
מהו מידע רגיש תחרותית?
הנחת היסוד של טיוטת גילוי הדעת - שיש החול
־
קים עליה מבחינה כלכלית ואמפירית - היא כי חוסר
הידיעה של מתחרים בשוק על מצב השוק, על היכו
־
לות ועל התוכניות של מתחריהם תורמת לתחרות,
ולכן הפחתת אי הוודאות עלולה לפגוע בתחרות.
לפיכך מגדירה טיוטת גילוי הדעת כמידע רגיש תח
־
רותית "כל מידע שאינו פומבי או שאינו ניתן לזיהוי
או איתור בקלות יחסית, אשר אם ייוודע למתחרה
עסקי של בעל המידע, ובכלל זה הצד השני לעסקה,
יגביר את יכולתו של אותו מתחרה לצפות מראש
את אסטרטגיית המחיר והייצור של בעל המידע
ואת תגובתו הצפויה של בעל המידע ליוזמות מחיר
וכמות מצד אותו מתחרה".
חוץ מההגדרה הכללית מונה טיוטת גילוי הדעת
קטגוריות ספציפיות של מידע בעל פוטנציאל רגי
־
שות גבוה במיוחד בעיני הממונה, כגון: מחירים,
מדיניות תמחור, הנחות ותנאי מכירה; שולי רווח;
עלויות מוצר ספציפי; כושר ייצור של מוצר ספציפי;
נתח השוק; אסטרטגיית תחרות; תוכניות עסקיות
בהווה ובעתיד בתחומים שונים; זהות ספקים ולקו
־
חות קיימים ופוטנציאליים; מדיניות החברה ביחס
למשא ומתן עם לקוחות, איתור ושימור לקוחות;
מדיניות ביחס למכרזים; מידע הנוגע ללקוח ספציפי;
טכנולוגיות בבעלות בעל המידע; מיזוגים, רכישות
או מיזמים משותפים פוטנציאליים; מידע עסקי
סודי אחר שעלול לשמש לה
־
פחתת התחרות, לרבות מידע
היסטורי.
חשוב לציין כי הממונה
אינו קובע כלל קטגורי גורף
ביחס להעברת פריטי מידע
אלה, ובהחלט אפשר לחשוב
על נסיבות שבהן העברת
מידע כאמור לא תקים סכנה
תחרותית ממשית.
כללי התנהלות
טיוטת גילוי הדעת מונה
כמה כללים מנחים לקיום בדיקת נאותות תוך מז
־
עור הפגיעה בתחרות באופן העולה בקנה אחד עם
הוראות חוק ההגבלים העסקיים ומבלי שתהיה
הסדר כובל. כללים אלה נדרשים רק בעסקות בין
מתחרים (כהגדרתם הרחבה בטיוטת גילוי הדעת)
ורק ביחס למידע רגיש תחרותית:
איתור המידע הרגיש מבחינה תחרותית.
- פריטי מידע
בדיקה של חיוניות חשיפת המידע
רגישים מבחינה תחרותית ייחשפו רק אם הם
חיוניים לתכלית בדיקת הנאותות.
חשיפת מידע בכפוף להתחייבות לשמירת סודיות
- ההתחייבות נוגעת הן להימנעות משימוש במי
־
דע שלא לתכלית בדיקת הנאותות והן להימנעות
מהעברת המידע לצד שלישי שאינו מורשה לקבלו.
עדיפות למידע מצרפי, לא עדכני, וברמת פירוט
- יש להסתפק ככל האפשר במידע מצרפי
נמוכה
שאינו מאפשר לחשוף את הפרטים שמהם הוא
המונח "מתחרים" מוגדר
בטיוטה בהרחבה יתרה.
הגדרה רחבה זו אינה
רצויה, משום שהיא עלולה
להחיל את הוראות טיוטת
גילוי הדעת ואת המגבלות
העולות ממנה על מגוון
רחב של עסקות
אפריל 3102
עורך הדין
׀
86
148...,87,88,89,90,91,92,93,94,95,96 76,77,78,79,80,81,82,83,84,85,...1