שיעור חופשי | עיתון חדשות החינוך | שבט תשעד | מרץ 2014 | גליון 108 - page 9

עוד שיחות מסדרון", אומרת מאור. "הכל
מסודר ומתועד. מבחינת המורים יש כאן
לכאורה עוד עבודה, והייתי צריכה להגן
על הכלי הזה לא מעט, אבל האמנתי שזה
כלי טוב, שנותן מענה ומאפשר מעקב יעיל
וראייה כוללת.
"בכל כיתה יש כמה ילדים שמייצרים
רעש. המעקב המפורט מאפשר להתייחס
לכל מקרה כחלק מתמונה כוללת, ולא
כאירוענקודתי". לילדיםכאלהבוניםטבלת
התנהגות, שיש בה מקום גם למשוב חיובי.
גםמכתביםשנשלחיםאלההוריםמסתיימים
באמירה חיובית, על האמונה ביכולת של
הילד להשתפר.
המצב אכן השתנה לטובה, אומרת מאור,
אבלאי אפשרלנוחעל זרי הדפנה. "זו המהות
של החינוך", היא אומרת. "כל הזמן אנחנו
מנסים למצוא דרכים להגיע אל הילדים,
בעיקרהבעייתיים יותר, להבין מאיפהנובעת
ההפרעה, ליצור איתם דיאלוג משמעותי
ולהעצים אותם. בסופו של דבר, מהות
הסמכותשל המורה טמונה בקשר משמעותי
עם התלמיד".
גםחאלדעזאם, מנהלביתהספראלחכמה
שבטייבה זה 41 שנה, סבור כך. "חשוב לי
שהילדים ירגישו שישלהםאוזן קשבת, אצלי
ואצל המחנכים", הוא אומר. "האקלים צריך
להיות נעים ולא מושתת על פחד, ומכאן
תבואהסמכות. בעברהלארחוקדמותהמורה
במגזר הערבי היתה סמכותית מאוד, אבל
לצעירים היום ישראייה מודרנית, והמורים
חייבים להשתנות אתם".
המורים בבית הספר מקבלים גם תמיכה
מקצועית. השנההם יעברו השתלמותבנושא
תפקיד המחנך, שתעסוק בדרכים להשרות
אווירה נעימה בכיתה, בהתמודדות עם
תסכול של ילדים ועוד. בהשתלמות נוספת,
של דמיון מודרך, ילמדו המורים איך לטפח
את הכוחות שיש בהם, איך לשלוט בעצמם
ולהתחזק. "אנחנו עובדים הרבה בשיחות
אישיות, מנסים להיותשותפים במה שעובר
על התלמידים ולתת להם הרגשה שאוהבים
אותם", מוסיף עזאם. "גם בשעות כישורי
חיים המורים בונים עם הכיתה קשר שהוא
מעברלרמההלימודית. הקשרהזההואהדרך
להצליח לנהל כיתה".
מיתוסיםעלהוראה- נכון או לא?
"או שישלךאתזה, או שאין"
"הסמכותשל
חיים עומר, פסיכולוג:
המורה לא יכולה להיותתלויה בכריזמה
של המורה. ישבודדים שישלהם כריזמה
מיוחדת. הרוב הם בני אדם רגילים,
שבכל זאת יכולים להיותמורים מצוינים,
עם היערכותביתספריתמתאימה, גיבוי
ותמיכה".
"בסמכותשל
יעקב לוי, מנהל ביתספר:
מורה ישחלקים נרכשים וישחלקים שהם
באישיות. זה לא מקצוע קל, ואכן, יש
כאלה שלא מצליחים לרכושאתהכלים
הבסיסיים שחייבים להתקיים".
שרהטוויל, מנהלתביתספר בעברה:
"הרבה מהמורים הטובים נולדים מורים.
ישמשהו בשפתהגוף, בטון הדיבור,
ביכולתלהציב גבולות וגם להיות
נעים ורך. אבל, זה גם משהו שניתן
ללמוד אותו".
פרופ' אליעזר יריב, פסיכולוג חינוכי:
"ניתן ללמוד אתהמקצוע, אבל התחום
הזה לא מתאים לכולם".
"השנההראשונההיא
הקשהביותר"
"בוודאי. המורים שמגיעים
יעקב לוי:
מקבלים אמנם כלים במהלך הלימודים
ועוברים התמחות, אבל ההתחלה לא
קלה והמערכתלחוצה ותובענית. מצד
שני, בדרך כלל הם באים עם מוטיבציה
ורצון להצליח. אם הם עוברים את
כל המשוכות, סביר להניח שכל שנה
שתעבור תהיה קלה יותר".
"הכלבאמהבית"
"אם ישחוסר כבוד, הוא לא
יעקב לוי:
מתחיל בילד. ישלמורים בעיה של
תדמית, וזה מחלחל אל התלמידים".
"קל יותרלהשליטמשמעת
בגילאיםצעירים"
"יסודי
מירבמאור, מנהלתביתספר:
ותיכון זה זה שיח אחר, אבל העקרונות
זהים: שפה אחידה, התמדה והעצמת
מורים ותלמידים".
"בגילאי
חאלד עזאם, מנהל ביתספר:
יסודי הילדים לא מגיעים לרמות
ההתפרעותשמגיעים אליהן בתיכון. עם
זאת, בכיתותא' קשה יותר, כי הילדים
באים ממסגרתשל גן ועדיין לא מבינים
מה זה ביתספר".
"מחקרים מראים שחטיבת
אליעזר יריב:
הביניים היא אכן המסגרתהקשה
והבעייתית ביותר להוראה ולניהול". 
עצותלמוריםמתחילים
"רצוי למעט
יעקב לוי, מנהל ביתספר:
בגיוס עזרה פיסית בכיתה ממנהל/מורה
אחר. המנהל הראשון שעבדתי אצלו אמר
לי: 'בכל פעם שאכנס אתך לכיתה, אני
אוריד לך עוד חוליה בסמכות'. וזה נכון.
זו התמודדות אישית. אפשר להיעזר
באנשי צוותמחוץ לכיתה, אבל מול
התלמידים חייבים לעמוד לבד, אחרת
משדרים חולשה".
שרה טוויל, מנהלתביתספר בעברה:
"נסו להפתיע את הילד בתגובה שלכם.
למשל, אחרי שיעור שבו ילד הפריע
מאוד, אפשר לומר לו 'אני רואה שקשה
לך מאוד היום, ואני רוצה לדבר אתך,
אבל אני לא אגזול לך את ההפסקה.
תשחק ואני אשמור עליך שלא תמשיך
עם הההתנהגות הלא נעימה לסביבה'.
אחר הצהריים אפשר להרים טלפון לביתו
של התלמיד, ולומר לו: 'כל היום אני
חושבתעליך. מה שלומך?' זה לא ישנה
את הילד ביום אחד, אבל צריך אורך רוח.
טיפ נוסף: לא להשתמשבכל התותחים
מהר מדי, כי אין הרבה כאלה. בכניסה
לכיתה נסו לעמוד בשקט, זקופים, תנו
לעיניים לדבר".
לירון און, פסיכולוג חינוכי ומרצה
"בתוך הכללים
במכללת גורדון בחיפה:
צריך לתתמקום לגמישות, ולא להיכנס
למאבקי כוח מיותרים. אם ילד לא ביצע
עבודה שקיבל בתור עונש, למשל, אפשר
להתקשר להורים ולומר להם 'אני רוצה
שתהיה לו תחושה של הצלחה. תוכלו
לשבת אתו כדי שיצליח לסיים את
העבודה?' בלי כעס, פשוט כדרך להגיע
למטרה. טיפ נוסף: למעט בדיבור ולעבור
להתראה. אם ילד יצא לחמשדקות וחזר
אחרי 02 דקות. אפשר לומר לו 'שמתי
לב שנעלמת, אני רושם לי את זה פה
ואנחנו נדבר על זה'".
טל מימון, עובד סוציאלי קליני,
שמעביר יחד עם הפסיכולוג עידן עמיאל
סדנאות למורים שמתבססותעל הגישה
"בשבועיים
של פרופ' חיים עומר:
הראשונים של השנה נבנים כללי
ההתנהגות, ואחר כך קשה מאוד לתקן.
במקרה של מאבק כוח מול ילד שמסרב
למלא הוראה שלכם, נסו 'לשים סימנייה'
- לומר: 'שנינו מתוסכלים כרגע, אני
עוזב את זה ונמשיך בסוף השיעור'.
אמירה כזאתמאפשרת לשני הצדדים זמן
להירגע ולפעול מתוך שיקול דעת״.
ד"ר אליעזר יריב, פסיכולוג חינוכי:
"לא כדאי לעבוד יותר מ־4/3 משרה
בשנה הראשונה בהוראה, מאחר שהעומס
המקצועי והרגשי עצום. לוקח כמה שנים
להתאקלם בתפקיד".
עינב לוק, מנהלתהיחידה למניעת
אלימות ולקידום אקלים בטוח בשפ"י:
"לאחר בדיקה הסתבר שבימים החופשיים
של מחנכות, כמות הבעיות בכיתה עולה.
כדי למנוע זאת, בתי ספר צריכים ליצור
מצב שבו ביום החופשי של המחנכת יש
מורה קבוע שמגבה אותה, ולפתח את
הקשר של המורה הזה עם הכיתה".
שעון בביתהספר
השש־שנתי ה' באשדוד
צילום: ברני ארדוב
שרהטוויל, לשעבר מנהלתביתהספר "קפלן"
בחדרה: "במקוםלהרחיקאתהילדכשהואמפריע,
שזהצעדמנכר, אני צריכהלהיותנוכחת. הרעיון
הואשברגעשהילדמפר כללים, המבוגר לוקחאת
האחריותלידיו. סמכותהמורהמתעצמתמאחר
שהוא, ולאהילד, שולטבמהלך העניינים"
שיעורחופשי 92
> 2014
מארס
1...,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 2,3,4,5,6,7,8,20
Powered by FlippingBook