שיעור חופשי | עיתון חדשות החינוך | שבט תשעד | מרץ 2014 | גליון 108 - page 10

ח
צר ביתהספרהתמלאהשלטיםצבעוניים
שלוו בבלונים. כל שלט הציג מידע
ותמונות אודות סוג אחר של סרטן.
אחד עסק בסרטן הפה והלוע, אחר בסרטן השד
והשלישי בסרטן העור. מסע הפרסום הזה היה
אחד התוצרים של פרויקט מקיף של תלמידי
כיתות י"א במגמת ביולוגיה בתיכון ליידי
דיוויסבתלאביב, שחקרו עצמאיתאתההיבטים
המולקולריים־גנטייםשלהמחלה, ואתהפתרונות
שמציעעולם הרפואה.
הפרויקט התבצע במסגרת תוכנית למידה
ProjectBaseLearning -
מבוססתפרויקטים (
), מודל לימודי שבו המורים מעצבים את
PBL
הלמידהבמקום"להספיק" אותה. רכזתהביולוגיה
שלהתיכון, רויטלנאמן יהל, משמשתמדריכה
של רשת עמל בלמידה מבוססת פרויקטים -
פרויקט שבו מעורבים כיום כתשעה בתי ספר
שלהרשת, שבהםלומדיםהילדיםלמידתחקר
בתחומי דעתשונים. בליידי דיוויס, בהנהלתה
שלשרההלפרין, מתחיליםליישםאתהתוכנית
בקנהמידהקטן בשאיפהשדרךהוראה זו תחליף
חלק מבחינותהבגרות בעתיד. 
לפני כשנתיים נשלחה נאמן יהל לביקור
) בסן דייגו,
HTH
ברשת בתי ספר היי־טק היי (
קליפורניה, שםהכירהמקרובאתהשיטה. לדבריה,
הלמידה מבוססת על שלושה עקרונות: שאלת
חקר, דיאלוגמשמעותי בין מורהלתלמיד והצגה
בפני קהל (ראו מסגרת). "הלמידהחייבתלצאת
מתשוקה ומחיבור לחיי היום־יום של התלמיד.
מהשגורםלו לסקרנותולרצון לחקור. אצלמורה
לביולוגיה, למשל, הגישה של למידה מבוססת
פרויקטים לא מסתפקת בהעברה פרונטלית
של ידע על פחמימות, שומנים וחלבונים, אלא
מתמקדת בהבנה של מה שאנחנו אוכלים, מה
אנחנו מכניסיםלגוף. אםאנחנו עוסקיםבמנגנון
בקרהויצירתחלבוניםברמתהתא, למשל, נתעניין
בשאלה כמו אם הסרטן הוא בלתי נמנע".
היבט נוסף ומשמעותי מאוד של הלמידה
הואשחייבלהתקייםדיאלוגבין מורהלתלמיד.
"דיאלוג משמעו מורה יושב עם תלמיד ומכוון
אותו ליעד", היאמחדדת. "הילדלאכותבעבודה
ומגישאותה, אלאישהרבהתוצרי בינייםשבהם
מתקנים, מאיריםומעירים. הטיוטותהמרובותהן
הדיאלוג האמיתי, והוא מהותי לליווי והבניית
הידעשל התלמיד במהלך העבודה".
החלקהשלישי שלהלמידהמערבהצגהשל
התוצרים בפני קהל, בין אם בפני תלמידי בית
הספר או בערב הורים וקהילה. "אנחנו, למשל,
הצגנו את התוצרים בחצר בית הספר ובקניון
הסמוך, במסגרת'יוםהסרטן הבינלאומי'", אומרת
נאמן יהל. "במהלךהחקרגםנפגשנו עםמשרדי
פרסום שהסבירו לנו איך בונים מסע פרסום,
ושמענו סיפוריםאישייםשל ילדיםחולי סרטן
במסגרתהקשרשיצרנו עםעמותתחייםלילדים
חולי סרטן".
עלפי עקרונותהלמידהמבוססתהפרויקטים,
כשתלמידיםיודעיםשהפרויקטשלהםיוצגבפני
אנשיםמחוץלחדרהכיתה, משהו משתנהבאופן
שבו הםעובדיםעליו מהרגעהראשון, שכן הם
מביניםשבהמשך יידרשו לתתהסברים ולענות
על שאלות. הידיעה הזו מעוררת מוטיבציה
ומחויבות יותרממהשמעוררהרצון לקבלציון
טוב, ואילו האירועעצמו מהווההזדמנותלחיזוק
הקשר בין בית הספר לקהילה הסובבתאותו.
רשת היי־טק היי, שהוקמה בשנת 0002,
כוללת 11 בתי ספר ייחודיים באזור סן דייגו.
פרטים עליה ועל השיטה מתפרסמים בחוברת
מיוחדת"מעשהחושב–מדריךלמורים", שחיברו
Learning
אנשי החינוך של היי־טק היי ו־
בבריטניה, ותורגמה לעבריתעל ידי
Futures
התיכון שליד האוניברסיטה העברית. הרשת,
שהתלמידיםמתקבליםאליהבאמצעותהגרלה,
בנתהאתהתרבותהבית-ספריתשלהעללמידה
מבוססת פרויקטים. הצלחתה, על פי הצהרת
מפתחיה, אינה נמדדת על פי ציונים והישגים
במבחנים שונים, אלא על פי שיעור הבוגרים
שיגיעו ללימודיםאקדמיים. מאז הקמתה, %99
מתלמידי הרשת המשיכו ללימודים גבוהים
בקולג' או באוניברסיטה. %53 מהם הם דור
ראשון ממשפחתם המסיים לימודים אקדמיים.
השיטהשללמידהמבוססתפרויקטיםאינה
חדשה, וזכתהלהתעניינותכברבתחילתהמאה
ה־02 וכן בשנותה־07. אחדמתומכיההנלהבים
היהג'ון דיואי. מחברהמדריךלמורה, אלקפאטון,
מציין כי בשלבמסוים"יצאלשיטהשםרע, מאחר
שהיאנתפשהכבלתי מובניתדיה וכלוקהבמידת
הרצינותשל הלמידה במסגרתה".
ואולם, כותבפאטון, שני שינוייםמשמעותיים
הביאו להצתהמחדששלהעניין בלמידהמבוססת
פרויקטים ולהתנערותמהסטיגמה שדבקה בה.
הראשון הוא המהפכה הדיגיטלית המאפשרת
לתלמידיםלערוךמחקריםרצינייםבקלותרבה
מבעבר, ליצורעבודהבאיכותגבוהה, לתעדאת
כלהתהליך ולשתף את יצירותיהםעםהעולם.
השינוי השני הוא שכיום קיים ידע המאפשר
לבצע למידה מבוססת־פרויקטים איכותית,
המאופיינת ברצינות אקדמית, ולהעריך את
האפקטיביותשלה.
"הרוח הנושבת ממשרד החינוך, בכיוון של
למידה משמעותית, מקבלת פנים בלמידה
מבוססת פרויקטים בבתי ספר רבים בארץ",
מסכמתנאמן יהל. "מוריםהבינו שבדרךהוראה
זו ניתן לגרום לתלמידים להירתם ללמידה
משמעותית ולהפוך את חווית הלמידה לדבר
שיש בכוחו לעצב את התלמידים לאזרחים
בוגרים ואחראיים. אנו מקווים שדרך ההוראה
זו תחליףבעתידחלקמיחידותבחינתהבגרות,
שבה התלמידים נדרשים בעיקר לשנן ערימות
של מידע במקום לחקור ולגלות מידע חדש.
התלמידים יוצאים נשכרים מהתהליך כי הם
מעורביםבתהליכי הלמידה והחקר, בדרךהצגת
התוצרים ועם דגששל עבודתצוות".
כליםבגליונותקודמים: פייסבוק/ למידהמודעת/ אינטואיציה/ פילוסופיהלילדים/ מסוגלותאישיתומקצועית/ דיאלוג מוסיקלי / סביבה
הכלי: למידהמבוססתפרויקטים.
הרפתקנית/ דיאלוג יצירתי / חוזקות/ הוראהרפלקטיבית/ סמיוטיקה/ אוריינותחזותית/ ויסותעצמי / השוואהוהנגדה/ ציור / אתריםלימודיים/ כתיבהתקשורתית/ כללי יסוד
/ טכניקותהישרדות/ משחקלימודי / מוסיקה/ הומור / למידתחקר / תמריצים/ צילום/ חוזהכיתתי / פסיכולוגיהחיובית/ שפתההשפעה/ פדגוגיהביקורתיתפמיניסטית
ארגז כלים
במקום לשנן חומר תיאורטי מהלוח, המשתתפים בלמידה
מבוססת פרויקטים יוצאים לחקור בעצמם, תוך שמירה
על דיאלוג מתמיד עם המורים. תוצרי הלמידה הזו
מוצגים בסופו של דבר בפני קהל רחב - מה שמדרבן את
מאתרוויתשרף
התלמידים להשקיע עוד ועוד  
למידהבאמצעותעשייה
שלביםבלמידה
מבוססתפרויקט
בעיה או אתגר
שאלת חקר –
מבלי פתרון שניתן מראש. באחריות
התלמידים להגיע אל המידע שדרוש
להם ולנהל אותו.
עבודהבשיטה
דיאלוגעםהמורה–
של"טיוטותמרובות". הערכתהעבודה
מתקיימתבאופן רציף (אפשרי בקבוצה
סגורהבפייסבוק). התלמידיםמשקפים
בקביעותאתתוצרי הביניים ומקבלים
היזון חוזר מהמורה. האווירה בכיתה
מכילה, וטולרנטיתלשגיאה ושינוי.
תוצרסופי והצגהבפני קהל–
מצגת, פוסטרים וכדומה שלהפרויקט.
עמידה בפני קהל וחיבור עם הקהילה
נחוצים להשלמתהלמידה והחוויה.
בקראמלינגטון שבצפון מזרח אנגליה
מתקייםפסטיבלהלמידההשנתי ומסדרונות
ביתהספרהומיםתלמידים, הורים, מורים,
היסטוריונים מקומיים, מוסיקאים – כל
האנשים שסייעו לתלמידים. בית הספר
מציג לקהילה אתהישגיו. חלקמהעבודות
הן באיכות מצוינת, ויש גם תלמידים
שמתחילים להבין את הפער בין איכות
העבודה שלהם לבין העבודה הטובה של
חבריהם לכיתה - אבל אף אחד לא חושב
על ציונים.
התלמידיםהקדישו זמן למחקרמעמיק,
הן באינטרנטוהן ברחבי העיר. הםעבדו על
שיפורעבודתםטיוטהאחרטיוטה. הםקיבלו
משובמחבריהםלכיתה, והוסיפו לשפראת
עבודתםעדשהחליטו שהיאמוכנה וראויה
להיותמוצגת בפני קהל.
מפגשיהם עם אנשי המקום הקשורים
בדרך זו או אחרתלנושאי העבודותשלהם
העניקו להם חוויה מרחיבת אופקים,
והעמיקו את הבנתם לגבי המקום שאליו
הם שייכים. המורים שלהם אינם מהווים
עודאתמקורהידעהיחיד. במקום זאת, הם
מעצביםומתכנניםתוכניותלמידההיוצרות
אתהתנאיםשיאפשרו לתלמידיהםלערוך
מחקר עצמאי.
(תקצירמתוך: מעשהחושב – המדריך
למורה, תרגום ועריכהעברית: ענתפלג
ואמנון סדובסקי)
השראה:
למידהמבוססתפרויקטיםבבריטניה
איור: אסףבן הרוש
מארס4102
<
03 שיעורחופשי
1...,11,12,13,14,15,16,17,18,19 2,3,4,5,6,7,8,9,20
Powered by FlippingBook