שיעור חופשי | עיתון חדשות החינוך | שבט תשעד | מרץ 2014 | גליון 108 - page 7

ומדי יום יש כ־03 פסקי זמן. פעם בשבוע
מחנךהכיתהמסכםאתאירועי המשמעת, וכל
תלמידמקבלסיכוםהתנהלות. "אםהשבועלא
הלך לך, עדיין בשבוע הבאאתה יכול לקבל
מכתבציון לשבח. כלשבועאפשרלהשתפר",
אומרת הראל. לדבריה, יש תלמידים - וגם
מורים - המעורבים באירועי משמעת רבים,
ובמקרים כאלה יש התערבות נוספת: "יש
סדנאותלמוריםחדשים, מורהמלווה, צפייה
בשיעורים ומשובים, מורה מנחה, וגם אני
ורכזי השכבה תומכים במורים שקשה להם
יותר. בסך הכל, המצב בבית הספר השתפר
מאוד מאז שהכנסנו את התוכנית".
אורותאדומים
תוכניתאחרתלבתי ספרמבוססתעלמשנתו
של הפסיכולוג פרופ' חיים עומר. בהתאם
לגישתו, בית הספר יוצר קבוצת מורים
שתומכיםבמורהשמתמודדעםבעיהבכיתה.
"ההנחההיאשהבעיהאינהשלהמורהבלבד,
אלא של כל הצוות", מסביר עומר. "ברגע
שהילדים רואים איך המורים פועלים באופן
שיטתי, הם מרגישים בטוחים יותר".
כיום עומר עובד בעיקר עם בתי ספר
בחו"ל, ושיטתו מיושמת בשווייץ, אוסטריה,
גרמניה, הולנד ובלגיה. אחד מבתי הספר
שעבדו בעברעםעומרהואביתהספר"קפלן"
בחדרה, שנוהל על ידי שרה טוויל, שפרשה
מאז. ייחודה של התוכנית ברעיון "הנוכחות
החינוכית". ביתהספרהגדיר"אורותאדומים"
- רשימת כללים כמו חובת נוכחות בשיעור
מתחילתו ועד סופו, איסור
על פנייה למורה בחוצפה,
איסורעלהפרעהללימודים
בכיתה ואיסור על אלימות
משרדהחינוך מקדםאקליםבטוח
לדברי עינב לוק, מנהלת היחידה
למניעתאלימות ולקידוםאקליםבטוח
בשירות הפסיכולוגי הייעוצי שפ"י,
בקרובעומדלצאתחוזרמנכ"למעודכן
בנושא אקלים בטוח, ובו התייחסות
מפורטת ומעודכנתלהתנהלותבשגרה.
עם זאת, היא אומרת, צריך לזכור
שלאכפתיות וליחסי קירבה יש מרכיב
משמעותי בנושא המשמעת והאקלים.
לדבריה, בשלוש השנים האחרונות
נכנסו כ־002,1מוסדותחינוךלתוכנית
של משרד החינוך שעוסקת באקלים
בטוח. בתחילת התוכנית מועברים
שאלוני אקלים בבית הספר, ולאחר
עבודה של שנתיים בליווי מדריך של
המשרד (יש כ־002 כאלה), השאלונים
מועברים שוב. עיקר העבודה נעשית
בחדרהמורים, בשיתוףהצוות, וכלבית
ספר מייצר את התוכנית שתתאים לו
בהתאם לסוגיותשעלו מתוך השאלון.
בנוסף, משרד החינוך מפעיל כיום
תוכנית לטיפול בבעיות התנהגות
קשות: התוכנית פועלת כפיילוט
וכ־054 קבוצות פועלות בבתי ספר.
הקבוצות מיועדות לילדים שאותרו
והם לומדים ב־41 מפגשים נושאים
כמו ניהול קונפליקטים, שליטה
בכעסים ודיאלוג.
איור: ניר גולן
הפסיכולוג פרופ' חייםעומר: "ההנחההיא
שהבעיהאינהשל המורהבלבד, אלאשל כל
הצוות. ברגעשהילדיםרואיםאיך המוריםפועלים
באופן שיטתי, הםמרגישיםבטוחים יותר"
שיעורחופשי 72
> 2014
מארס
1...,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 2,3,4,5,6,20
Powered by FlippingBook