שיעור חופשי | עיתון חדשות החינוך | שבט תשעד | מרץ 2014 | גליון 108 - page 12

אוהלאירוח
וקופהרושמת
מועצהאזוריתרמתנגב
בין הפינותהשגרתיותבגן הממלכתי-דתי
"גן רותם" בכפר רתמים, אפשר למצוא
פינה יוצאת דופן למדי: אוהל אברהם.
הפינה נבנתה במסגרתפרויקטהכנסתאורחים בגן,
שבו כל ילד מארח פעם בשנה שישה ילדים מהגן
בביתו. האוהל, שממוקם בצמוד למוקד המשפחה,
עשוי וילונות ישנים ובדים בצבעי ברונזה, שנתלו
מהתקרה. על הקיר תלוי שלט "ברוכים הבאים",
מעשה ידי הילדים.
באוהל ישכרים, ספותאירוח ושולחן עגול. בתוך
האוהל יכוליםלשבת יחדחמישה־שישה ילדים, והם
משחקים בפנים במשחקים שונים כמו בובות וכלי
מטבח. לעתים הם נהנים להתעטף במטפחות ובדים
בסגנון ימי קדם. "האוהל הוא פינה זמנית", אומרת
הגננת, מינה אלפסי. "לקראתפורים, למשל, נהפוך
את הפינה לארמון".
בגן מרכזיםקבועיםנוספיםכמו מכולתעםקופה
רושמת ומוצרי מזון מפלסטיק. על אחד מקירות
המתקן תלויהרשימהשלמוצרים ומחירים, והילדים
משתמשיםבסליםכדי לערוךקניות. עודבגן -פינת
משפחה ובה מטבח וסלון; פינה עם קוביות בגדלים
שונים; ספרייה ובהספותולוחשתלוייםעליו "ציורים
בעקבות סיפורים"; ופינת בנייה ובה לגו ומשחקי
הרכבה נוספים. ליד פינת הבנייה יש שטיח ועליו
ציורי כבישים ורחובות, והילדים משחקים עליו
במכוניות שמאוחסנות בקופסה ייעודית. "השימוש
בפינותדינמי מאוד, וגםהסייעותבגן, אוריתצנגאוקר
וטלי כהן, מעודדות זאת", אומרת אלפסי. "הילדים
נכנסים אליהן באופן חופשי למדי לאורך היום".
// פינותמשחק
הסביבההפיזית
אל פינות המשחק המסורתיות בגנים, הכוללותמשחקי
קוביות ומטבחים, הצטרפו בשנים האחרונות פינות חדשות
ומפתיעות - החל בפינת כביסה וכלה בפינתאירוח
מאת לימור דומב
המשחזרת אתאוהל אברהם
לומדיםבפינה
מ
טבח, מרפאה, פינת קוביות - בכל
גן יש מרכזים, או בשמם המסורתי,
"פינות", המשמשים למשחק חופשי
של הילדים בעזרת ציוד, אביזרים ודמיון.
לדברי רונית חן, גננת ומדריכה בפסג"ה
בת ים, המרכזים אמורים לקדם למידה, ולכן
בעיצובם יש להתייחס לנקודת הראייה של
הילד. גובה הלוחות, למשל, צריך להיות עד
02.1 מטר (גובהם הממוצע של הילדים). יש
להתייחסגםלעומס וצבעוניות-לנקותעומס
מהקירות ולהשתמשבצבעיםרגועים. "בעבר
גננות היו ממלאות את הקירות עד לתקרה.
כיום אנחנו ממליצים למתן את העומס ואת
הצבעוניות", היא אומרת.
לדברי חן, רצוי שהגלריה וסדנת היצירה
יהיו במבואה או בכניסה לגן, כך שבבוקר,
הורים יוכלו להתרשם מעבודותיהם של
הילדים. במרכז פסג"ה בת ים פיתחו את
פרויקט "חלון לגן חלום", מסגרת שבה
גננותמשדרגותסביבותומרכזיםבגן בהתאם
לחוזקות ותחומי עניין. "אפשר ליצור מרכז
לכל נושא", אומרת חן. "החל במרכז ספורט,
העונה על יעדים שונים בתוכנית הלימודים,
וכלהביוזמהנושאיתכמו פרפריםאו שחמט".
מארס4102
<
23 שיעורחופשי
1,13,14,15,16,17,18,19 2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,...20
Powered by FlippingBook