שיעור חופשי | עיתון חדשות החינוך | שבט תשעד | מרץ 2014 | גליון 108 - page 16

"
לפעמים אני צריכה להתרחק מאוד
מעצמי כדי לראות את עצמי", כתבה
האמניתההודיתשילפהגופטהבעבודת
הטקסטהפותחתאתהתערוכה "מסעות", באגף
הנוערשלמוזיאון ישראלבירושלים. התערוכה
המרתקת, המוצגתמסוף מארס, מזמינה ילדים
ומבוגריםלהתבונן במסעותשלאחרים, מסעות
שמתחילים בחוויה פיזית של הליכה/נסיעה
במרחב ובתוך כך הופכים גםלמסעשלהנפש.
"ימיהםשלהמסעותהםכימי האנושות, ולצד
הצורךהאנושי ביציבותובבית, מקנן בבני אדם
גםצורךבסיסי לעזובאתמקומם ולצאתלמסע
לעבר מקוםאחר", מסביר קובי בן־מאיר, אוצר
התערוכה שמתעמק בנושא המסעות בעקבות
עבודתהדוקטורטשעליההואשוקדבימיםאלה.
"מוקד התערוכה הוא הדרך, הקו הנמתח בין
הנקודהשממנה יוצאההלך, לבין היעדהמוגדר
או המופשט שאליו הוא שואף להגיע", מוסיף
בן־מאיר, שגם אצר את "לילה טוב", תערוכה
משובחתשהוצגהבמוזיאון לפני שנה. גםשםהוא
לא התעניין במצב הסטטי של עירות ושינה -
אלאבשלבי הדמדומיםשביניהן, ברגעיםשלפני
ההירדמות.
טבעו שלהמסעטומן בחובו קשיים, ריגושים
והרפתקאות, וישלאמעטמניעיםלצאתאליו:
הצורךללמודעלהעולםשבו אנו חיים, השאיפה
להגיע למחוז חפץ דתי כסוג של עלייה לרגל,
הרצון להגר למקום חדש או הצורך להימלט
ממקום סכנה. ויש גם מסע שנובע מהשאיפה
להתנתק משגרה, מחיי היום־יום הבנאליים
והצפויים, ולגלות "עולם חדש" ובתוך כך
להשתחרר מהמערכת המגבילה של חוקים
ונורמות, של מעמד חברתי וסוציו־אקונומי
ולמצוא אתעצמנו מחדש.
וכך, מסביר בן־מאיר, דווקא ההתנתקות
מהבית מקרבת את האדם אל עצמו והמסע
הגיאוגרפי הופך למסע פנימי, או בניסוחה
התמציתי של גופטה שהובא לעיל. המסעות
האלה, כפי שהם מבוטאים בעבודות אמנות
שונות, רובן עכשוויות ובשלל אמצעי מדיה -
ציור, פיסול, וידיאו, מיצג קלנוע וספרות -
מציעים לצופים לצאת למסע משלהם. בחרנו
עבורכםשתי עבודותמהתערוכה, שונותזו מזו
מכלהיבטאפשרי. שתיהן קונקרטיותמאוד וכל
אחתמהן מאפשרתלצלוללתוךעולםהמסעות
מזוויתאחרת.
בעבודת הווידיאו שיצר דארן אלמונד
ומוקרנתעלשלושה מסכים, מתאר האמן מסע
שערך ברכבת מסין ללהאסה, בירת טיבט.
הרכבת השועטת בגובה רב ברמה הטיבטית
גומעת מסלול בן 000,2 ק"מ, מסלול שנבנה
במטרה להעמיק את השליטה הסינית בטיבט
שנכבשהעל ידי הקומוניסטיםהסיניםב־9491.
לצד המטפורה הזאת מציג האמן עוד פן של
ה"כיבוש" -הרכבתהיאכלי מודרני ומשוכלל
שדוהר בשטחים טבעיים וצחיחים, וכמו כובש
אותםבמהירות. המסעהפיזי והמציאותהפוליטית
של טיבט, השואפת להשתחרר מעול הסינים,
מלוויםלאורךרובהעבודהבתמונותהמוקרנות
עלהמסךהמרכזי, שלנזיריםטיבטייםשקוראים
מזמורים מיוחדים. הם מלווים את נשמת המת
ומנחיםאותו לשלבהבאשללידהמחדש, ובכך
נוסף ליצירה גם הרובד של מסע רוחני ודתי.
עבודתו של האמן אדריאן פאצ'י שקורות
חייו מלמדותשנולד באלבניה והיגר לאיטליה
ב־7791, בעקבות מהומות אלימות שפרצו
במולדתו. פאצ'י, בסדרתצילומיםחזקהבמיוחד,
בוחן את משמעות המעבר ממקום למקום, את
המניעים למעבר ואת השלכותיו על הגוף ועל
הנפש. בסדרה"ביתלקחת", שאותהיצרכטוויסט
אירוני משהו ל"קפה לקחת", הוא מצלם את
עצמו בתנוחותשונותכשגג רעפיםאדוםרתום
לגבו. אי אפשרשלאלהבחין בקושי שלההלך,
במאמץ ולפעמים בייאוש של מי שנאבק על
הדבר היחידי שיש לו. את הגג הזה הוא סוחב
משם - כי הרי את עצמנו, כמו גם את העבר,
הזיכרונותוהגעגועיםשלנו, אנחנו לוקחיםאתנו
לכלמקום. ואולי יעטרהגגהזהאתהביתהחדש
שיבנה ביעד הנכסף?
עבודה מעניינת נוספת היא עבודתה של
איילהלנדאו, שנוצרהלחללהגלריההספציפי,
היא אוסף של ניגודים: מדובר באוהל, פריט
המזוההעםניידות, מסעוארעיות, אלאשהפעם
הואעשוי מבטון חשוףהמקושרליציבותדווקא.
במקבילמתכתביםחומרי הבנייהשלהמיצבעם
הזרם הברוטליסטי באדריכלות שנוכח במבנה
מוזיאון ישראלבכללובפרטבתקרתהגלריהשבה
מוצגתהעבודה. בניגודלמראההאפור והמנוכר
של האוהל מבחוץ, דווקא חלקו הפנימי נעים
ומזמין בזכות השטיחים הצבעוניים והחמימים
המרפדיםאותו, וכךהופךהאוהללביתשמעניק
הגנה, חום ויציבות.
אתהתערוכהמלוותשתי תוכניות-האחת
מנוקדת ומיועדת לילדים (מכיתה ב' ואילך),
שאותה כתבה שוהם סמיט, ואת השנייה,
למבוגרים, כתב האוצר בן־מאיר.
צאו למסעות ותיהנו!
יעלאפרתי
// אמנות
אתנחתא
ורטיגו חוזרת
לבמה
כבריותרמשני עשוריםשנעהורטהיים,
הכוריאוגרפיתוהמנהלתהאמנותיתשל
להקת המחול ורטיגו, מצליחה להציג
כאן מחולמודרני ומופשטשמלהיבקהלרחביחסית.
הסוד טמון בשפה האמנותית שלה: היא שואבת
השראהקודםכלמהגוף, ו"הולכת" אתו ברובכישרון.
ההכשרההמקצועיתשלה, שכוללתבין היתרבלט
קלאסי ולצדו ידע והתנסות רבה באימפרוביזציה
(אלתור), מניביםמחול זורם וקולחשגולשמהבמה
ומצליח להגיע לצופים.
שתי העבודותהאחרונותשיצרהל"ורטיגו" היו
נהדרות. לפני שנתייםהציגהאת"מאנא", מעבודות
המחולהטובותשהועלו כאן באחרונה, שגםהוזמנה
לפסטיבלי מחולבעולם וקצרהשבחים. היאנרקדה
הזמנהלמסע
תערוכה חדשה באגף הנוער במוזיאון ישראל בודקתמדוע
אנו יוצאים למסעות, ומה אנו מקווים למצוא בסופם
מתוך סידרת
צילומיםשל
אדריאן פאצ'י
המוצגתבתערוכה
דימוייםמתוך
עבודתו של
אלמונד דארן
המוצגת
בתערוכה
מארס4102
<
63 שיעורחופשי
1,17,18,19 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,...20
Powered by FlippingBook