פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 73

חופשי, משחקי, המזמן אינטר
אקציה חברתית ולימודית לצד
פיתוח תחומי עניין אישיים.
את כל זאת הוא עושה על ידי
הפיכת בית הספר לעיר בזעיר
אנפין. עם "כיכר מרכזית" שבה
פרושים שולחנות וכיסאות
משל היה זה בית קפה; אולם
ספורט שקירותיו שקופים, שבדומה למכוני כושר
בעיר המתאמנים, כמו גם העוברים ושבים, רואים
אלה את אלה; גומחות ההופכות לפינות ישיבה
כמו "מאולתרות" ושינוי אלמנטים קיימים, כמו
למשל מעקה מדרגות שהופך ל"מגלשה" לעת
מצוא. במקביל, הוא חושף את התלמידים והכי
תות באופן גשמי למרחב העירוני שבו הם נמצ
אים, תוך יצירת זוויות התבוננות וקשרים עם
העיר והרחובות הסמוכים.
על פי גישה זו, התלמיד הוא תושב העיר החי
ומשתלב בה במהלך הלימודים ואחריהם, ולמע
שה החינוכי והתכנוני יש השפעה על דמות
הבוגר שיהיה.
ה
רצברגר מקיים בעבודתו מפגש נדיר בין
תחומי החינוך והתכנון העירוני. לרוב אלו אינם
נפגשים ונתפסים כשני תחומים שונים במחקר,
בלימוד ובמעשה היומיומי. חיפוש אחר שילוב
של השניים באקדמיה בארץ ובעולם מעלה כי
החינוך בהקשר העירוני מתמקד במדיניות
חינוכית עירונית ובתוכניות הלימוד, ואילו התכ
נון העירוני מתייחס לחינוך בעיקר באמצעות
מבני ציבור המשמשים את המערכת.
למעשה קיים דמיון רב בין חינוך ותכנון עירו
ני. שניהם בין-תחומיים, משלבים תיאוריה עם
פרקטיקה בשטח, דורשים התבוננות מערכתית,
יוצרים תהליכים מתמשכים תוך הסתגלות למצי
אות מורכבת ומשתנה ואמורים להתאים את התכ
נון לאדם. יתרה מזאת, תכנון עירוני נוגע לחייו
של הילד ומשפיע עליהם: חצרות, מדרכות, גני
משחקים, כבישים, בתי ספר וגנים מהווים את
סביבת היומיום והפנאי שלו. הבנת היתרונות,
החסרונות וההזדמנויות המצויים בסביבה הבנויה;
התמודדות משותפת לצורך פתרון בעיות; קיומו
של דיון פורה על חלופות ובחינת צורכי הילדים
היו משנים את סביבת חייהם של הילדים ומאפש
רים להם להעריך עיצוב ותכנון, לפתח כישורים
חברתיים, ליצור זיקה ליישוב שבו הם מתגוררים
ובסופו של תהליך לייצר חיי קהילה תוססים.
אך היעדר מפגש בין המערכות אינו מפתיע.
לצד קווי הדמיון קיים גם שוני מהותי, המקשה
על העבודה המשותפת: דרכי עבודה שונות,
חשיבה מסוג אחר, מתן דגשים שונים למעשה
התכנון ושפה מקצועית נפרדת.
לשני התחומים יש תפקיד מהותי גם בשינויים
שהתרחשו בחלוקת התפקידים המסורתית בין
השלטון המרכזי לשלטון המקומי. שינויים
שהפכו את הרשות המקומית משותף זוטר לשותף
ÚÂÓ ˙Â˘Ó˘Ó Ìȯډ
¨˙È˙·¯˙ ˙ÂÁ˙Ù˙‰Ï
Ê‡Ó „ÂÚ ‰„ÈÓÏÏ ˙Â˘„ÁÏ
ÂÁˆ˙‰ Ò˯˜ÂÒ ÔÂËÏÙ‡˘
‰Â˙‡· ˜Â˘‰ ¯ÎÈη
71
1...,74,75,76,77,78,79,80,81,82,83 63,64,65,66,67,68,69,70,71,72,...126
Powered by FlippingBook